Soya Mengganggu Kesuburan Lelaki?

Adakah Soya Berbahaya?

Apabila saya memilih topik ini sebagai entry pada hari ini, sebenarnya saya juga sedang mencari jawapan kepada soalan yang dihidangkan :)

Memang sebelum ini saya ada mendengar bahawa soya adalah berbahaya kepada kesihatan. Cari dicari, rupanya ada dua jenis soya iaitu soya non-GMO dan soya GMO. Apakah soya non-GMO dan soya GMO?

GMO stand for Genetically Modified Organism atau dalam bahasa melayunya "Organisma yang diubahsuai secara genetik". Manakala Non-GMO bermaksud Not Genetically Modified Organism bermaksud "Organisma yang tidak diubahsuai secara genetik".

Apakah Genetically Modified Organism (GMO)?

GMO, atau "organisma yang diubahsuai secara genetik," adalah tumbuh-tumbuhan atau haiwan yang secara genetik telah diubah dan digabungkan DNA dengan bakteria, virus atau tumbuh-tumbuhan dan haiwan yang lain. 

GMO terhasil apabila ada permintaan untuk menghasilkan produk yang lebih tahan lama dan mempunyai ketahanan terhadap racun herba atau racun serangga. Selain itu, tumbuh-tumbuhan GMO mampu bertahan dalam cuaca kemarau, boleh berkembang dalam bilangan yang lebih banyak dalam jangka masa yang singkat.

Kita kembali kepada kacang soya GMO. Adakah kacang soya GMO selamat dimakan? Kacang soya yang terhasil daripada genetically modified organisms telah berubah daripada segi genetiknya. Ia lebih besar, dan tahan lama. Bagaimana pula dengan kandungan? 

Mari kita lihat perbandingan Soya GMO dan Soya non-GMO Energizing Soy Protein (ESP) Shaklee di mana ramai orang meragui kesannya terhadap kesihatan.



Maklumat lanjut berkenaan dengan Energizing Soy Protein (ESP) Shaklee boleh dirujuk di sini - klik sini.

Kesan Soya GMO kepada kesihatan

  • Kandungan asid phytic yang tinggi menyebabkan penyerapan zat dan mineral di dalam usus terhalang.
  • Mengandungi hemaglutinin yang menyebabkan sel darah bercantum.
  • Mengandungi gaitrogen yang menyebabkan fungsi tiroid menjadi lemah.
  • Mengandungi natural toxin yang menyebabkan tugas enzim mencerna makanan dalam perut terhalang dan hasilnya kembung perut, kekurangan asid amino dan merosakkan pankreas.
Banyak lagi kesan yang tidak baik dalam pengambilan soya GMO. Oleh itu, berhati-hatilah apabila memilih produk soya yang berada di pasaran. Lebih baik keluarkan perbelanjaan yang lebih untuk kualiti yang selamat dan sihat.

Soya Mengganggu Kesuburan Lelaki?

Perkara ini telah diulas oleh Dr. Zubaidi:











Oleh itu, jangan bimbang, ESP Shaklee adalah terdiri daripada soya semulajadi yang selamat, InsyaAllah. Untuk maklumat pemakanan dan pengambilan supplemen Shaklee, hubungi saya. 


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi dan pendaftaran keahlian Shaklee:

NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call / SMS / Whatsapp / Telegram / Line / WeChat : 012-5538628
Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, Menara VSQ, Mid Valley, PNB Darby Park 

Reference:



Previous
Next Post »
0 Komentar