Apa Yang Perlu Dilakukan Apabila Anak Mengalami Ulser Di Tekak?

Pernahkah anda mengalami keadaan di mana anak anda tidak mahu makan dan mula memegang tekaknya setiap kali menelan? Kemungkinan anak anda mengalami sakit tekak yang boleh disebabkan oleh pelbagai faktor. Dari segi bahasa biasanya, kemungkinan besar, anak anda mengalami ulser di tekak.



Jika kita ingin bercakap secara serius kes ulser di tekak, daripada segi perubatan, ia akan disebut sebagai radang tonsil. Kes radang tonsil ini ada peringkat kurang serius sehinggalah ke peringkat yang sangat serius sehingga memerlukan pembedahan untuk membuang tonsil tersebut. Maklumat lanjut, anda boleh rujuk di sini.

Kali ini, saya mahu share kes anak saya sendiri yang mengalami sakit tekak dan seterusnya apabila berjumpa dengan doktor, saya dimaklumkan terdapat ulser di tekaknya. 

Sebelum saya mendapat tahu keadaan ini, anak saya mengalami demam.... suhu badannya naik sehingga lebih daripada 38 darjah celcius. Saya hanya memberi ubat demam paracetamol. Namun apabila sehari berlalu, anak saya mula memegang tekaknya apabila menelan makanan. Mulai saat itu, anak saya, Nur Muhammad kurang mahu makan kerana keadaannya. Saya mula berasa bimbang. Kasihan kerana Nur Muhammad memang lapar dan ingin makan nasi. Tapi terpaksa berhenti kerana sakit tekaknya.

Apabila dibawa berjumpa dengan doktor, doktor menasihatkan saya supaya memberi makanan dan minuman sejuk kepada anak saya. Yeaaaa... it's time for ice cream, air minuman manis sejuk dan apa sahaja yang lembut dan sejuk untuk dimakan. 

Selain itu, untuk mengurangkan demamnya, doktor menasihatkan supaya digunakan ubat yang dimasukkan melalui punggungnya. Selain mengawal demam, ubat tersebut juga mengurangkan sakit ulser di tekaknya. Alhamdulillah, dengan izin Allah kebah demam Nur Muhammad dan lena tidurnya. Cuma kami perlu berikan ubat spray di tekak untuk membentuk lapisan yang melindungi ulser dan mengurangkan sakit sebelum Nur Muhammad diberi makanan.

Alhamdulillah, lega sikit hati melihat keadaan anak sudah semakin pulih. Semoga bermanfaat kepada ibu bapa di luar sana yang mencari ilmu berkenaan kesihatan anak anda.

Penyelesaian yang lain ialah, anda boleh membancuh Nutriferon untuk diberi kepada anak anda untuk diminum. Jangan bimbang, Nutriferon boleh dibancuh dengan air sejuk. Rasanya seperti minum air kosong sejuk sahaja. Fungsi Nutriferon adalah untuk meningkat sistem imun tubuh. Lebih baik anda mula memberi Nutriferon apabila mendapati anak anda mengalami gejala demam. InsyaAllah, dengan izin Allah, kita akan dapat mengurangkan keadaan daripada menjadi lebih teruk.
Nutriferon didatangkan dalam bentuk sachets. Sekotak mengandungi 30 sachets dan berharga RM181.25. Jangan bimbang apabila melihat harganya kerana Nutriferon tidak perlu diambil setiap hari. Untuk mengekalkan kesihatan, anda boleh ambil satu sachet seminggu. Namun, jika anda mengalami gangguan kesihatan, barulah anda mengambilnya sesachet sehari. Anda boleh rujuk testimoni saya mengambil Nutriferon di sini.

Berminat nak tahu lebih lanjut atau ingin beli? Hubungi saya di 012-5538628.Jangan bimbang, dengan membeli daripada saya, anda berhak untuk mendapatkan konsultasi pemakanan supplemen daripada saya setiap masa. 


Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy

Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ WeChat/ Viber: 012-5538628
Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy
Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC

COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek
Previous
Next Post »
0 Komentar