Cara-Cara Menentukan Waktu Bermulanya Solat Sunat Dhuha

Salah satu cara amalan murah rezeki adalah dengan menunaikan Solat Sunat Dhuha. Secara amnya, kita tahu bahawa Solat Sunat Dhuha boleh dikerjakan setelah matahari mula menaik segalah sehingga condongnya matahari ke arah barat.

Walau bagaimanapun, terdapat cara yang lebih tepat untuk mengetahui bila bermulanya Solat Sunat Dhuha. Pada sesetengah orang, mungkin waktu bermulanya solat ini tidak penting, asalkan dilaksanakan dalam pukul 10 pagi ke atas. Namun, ada juga orang yang hendak mengetahui dengan tepat, agar tidak terlalu awal memulakan Solat Sunat Dhuha ini.

Untuk lebih tepat lagi, waktu Solat Sunat Dhuha boleh dikira berdasarkan ilmu astronomi atau ilmu falak. Cara pengiraan mengikut formula falak ialah seperti berikut:



Contoh Pengiraan:


Waktu Syuruk : 7.11 pagi
Waktu Subuh : 5.48 pagi

Oleh itu, pengiraan waktu Solat Sunat Dhuha bermula:

Waktu Syuruk (7.11) + 1/3 (Waktu Syuruk - Waktu Subuh) (7.11 - 5.48)

= 7.11 + 1/3 (7.11 - 5.48)

= 7.11 + 1/3 (83 minit)

= 7.11 + 27.67 (lebih kurang 28 minit)

= 7.39 Pagi (Waktu bermulanya Solat Sunat Dhuha).

Kita sudah tahu waktu bermula. Bilakah waktu Solat Sunat Dhuha paling afdal dikerjakan dan bilakah ia berakhir?

Waktu terbaik untuk mengerjakan Solat Sunat Dhuha ialah pada 2/3 masa selepas bermulanya Solat Sunat Dhuha sehinggalah matahari tegak di atas kepala iaitu lebih kurang 9 minit sebelum masuknya waktu Zuhur.

Harap perkongsian ini bermanfaat :)



Jom, siapa-siapa lagi yang tercari-cari supplemen yang baik untuk kesihatan anda, bolehlah mencuba supplemen Shaklee yang selamat, semulajadi dan telah terbukti secara klinikal.

Nak tahu lebih lanjut mengenai supplemen-supplemen Shaklee? Hubungi saya di 012-5538628. Semua pembelian daripada saya akan mendapat konsultasi dan cara pemakanan supplemen yang betul pada bila-bila masa anda perlukan :)

Nak order secara online pun boleh :) Sila klik link di bawah:



Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy

Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ WeChat/ Viber: 012-5538628
Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy
Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC

COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek


Rujukan:

Previous
Next Post »
0 Komentar