Dua Sebab Kenapa Kanak-Kanak Memilih Makanan

Umur dua hingga enam tahun merupakan fasa-fasa penting dalam tumbesaran anak-anak. Pada waktu ini, anak-anak sangat-sangat memerlukan sumber nutrien dan zat yang mencukupi untuk membesar. Namun pada umur-umur ini jugalah, anak-anak sudah pandai memilih makanan atau menjadi picky eater.

Sebagai ibu bapa, kita memang sangat-sangat bimbang jika anak-anak kurang makan. Kita bimbang anak-anak tidak mendapat nutrien dan zat yang secukupnya. 

Anak saya, Nur Muhammad berhenti minum susu apabila umurnya mencapai dua tahun. Oleh itu, saya sangat menekankan alternatif lain bagi susu supaya Nur Muhammad mendapat nutrien yang penting terutamanya kalsium untuk membesar. 

Selain tidak mahu meminum susu langsung, Nur Muhammad juga seorang picky eater. Memang kena masak makanan yang mengikut seleranya. Itu pun ada masa-masanya Nur Muhammad tetap tidak mahu makan.




Terdapat beberapa sebab kenapa kanak-kanak memilih makanan:

1. Kurang kepelbagaian jenis makanan.
Kadangkala kanak-kanak suka merasa pelbagai jenis makanan yang menepati citarasa mereka. Jika kurang jenis makanan yang dihidangkan, kemungkinan makanan tersebut tidak menarik minat mereka.

2. Corak pemakanan yang berubah
Anak-anak selalunya mengekalkan citarasa mereka kepada suatu jenis makanan untuk jangka masa yang agak lama. Oleh itu, apabila terdapat perubahan kepada jenis makanan, maka mereka akan mengelak untuk memakan makanan tersebut.

Saya memang mengalami situasi di atas. Nur Muhammad memang akan mengekalkan selera kepada satu-satu jenis makanan untuk jangka masa yang panjang...

Kemudian, saya mula mengenali Mealshakes. Mealshakes menyediakan 24 jenis vitamin, mineral dan zat yang diperlukan oleh tubuh badan kita. Mealshakes kaya dengan sumber kalsium dan protein yang diperlukan oleh kanak-kanak untuk membesar dengan kuat dan sihat.

Selain itu, rasa Mealshakes yang sedap dan berbau wangi sangat-sangat disukai oleh anak-anak. Walaupun Nur Muhammad memang tidak suka minum susu, saya akan bancuh Mealshakes dalam bentuk smoothies ataupun minta juga dia minum walaupun dalam kuantiti yang sedikit. Walaupun sedikit, kesannya memang jelas.. Selera Nur Muhammad memang bertambah :)



Nur Muhammad mencicah biskut Tiger dengan Mealshakes


Selain itu, anda boleh juga membaca testimoni ibu-ibu yang telah memberi Mealshakes kepada anak-anak mereka.

1.

2.


3.



4.


5.


6.




Jika anda ingin membeli secara online, anda boleh klik link di bawah:


Namun, jika anda lebih selesa untuk menghubungi saya, jangan malu-malu, anda boleh hubungi saya di 
012-5538628. Pembelian daripada saya akan mendapat konsultasi pemakanan supplemen secara percuma sepanjang masa :)

Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy

Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ WeChat/ Viber: 012-5538628
Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy
Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC, USJ, Subang Jaya

Previous
Next Post »
0 Komentar