Cara-Cara Untuk Mengurangkan Sembelit

Bagi sesetengah orang, tidak ke tandas untuk beberapa hari sangat memudahkan hidupnya. Namun, apabila beberapa hari tidak membuang, maka kebanyakan orang akan mengalami masalah sakit perut yang teruk atau sukar untuk membuang air besar. Kemungkinan najis juga menjadi keras. Dengan erti kata lain, mengalami sembelit.




Oleh itu, untuk mengelakkan sembelit, kita seharusnya menjaga pemakanan dan minum banyak air. Anda boleh mengklik video di bawah dan menonton kesan-kesan daripada sembelit yang boleh membawa kepada pelbagai penyakit.

Klik untuk menonton video.


Berikut adalah cara-cara untuk mengurangkan masalah sembelit.

1. Minum air secukupnya. Jika anda hendak mengetahui berapa jumlah air yang mencukupi bagi tubuh badan anda, anda hanya perlu memastikan, 1 liter air diperlukan untuk 20kg. Jika berat badan anda ialah 60kg, maka anda memerlukan 3 liter air. 

2. Makan makanan yang berserat seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. Buah-buahan yang baik untuk dimakan untuk melawaskan pembuangan air besar ialah seperti betik, buah pisang, prun dan banyak lagi.

3. Bersenam. Apabila bersenam, metabolisme meningkat, proses peristalsis (pergerakan najis dalam usus) juga menjadi mudah.

4. Pastikan anda membuang air besar setiap hari. Jadikan amalan atau habit supaya anda tidak lagi menangguhkan proses membuang air besar yang boleh menyebabkan terjadinya sembelit.


Namun, jika anda masih lagi mengalami masalah sembelit, ditambah pula dengan sukar mendapatkan pemakanan yang cukup serat, maka anda boleh mengamalkan supplemen. 

Berikut adalah supplemen-supplemen yang sangat baik untuk membantu anda mengatasi masalah sembelit.


  • Herb-Lax (120 biji, RM52.50)
  • OsteMatrix (120 biji, RM61.00)
  • Alfalfa Complex (330 biji, RM53.75)


Anda nak beli? Atau anda nak tanya apa sahaja.... ? Jangan malu-malu untuk menghubungi saya di 012-5538628. Setiap pembelian daripada saya, akan mendapat panduan dan konsultasi pemakanan supplemen secara percuma :)


Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ, Petaling Jaya dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ WeChat/ Viber: 012-5538628
Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy
Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC

COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek


Previous
Next Post »
0 Komentar