Tips Untuk Penyusuan Lengkap dan Eksklusif Selama 2 Tahun

Setiap ibu yang menantikan kelahiran cahaya mata, semestinya mempunyai niat untuk menyusukan bayinya secara eksklusif selama 2 tahun. Tak kiralah dari anak pertama sehingga anak ke berapa sekalipun, kerana itu memang naluri seorang ibu. 



Saya juga begitu, tapi semasa anak pertama, dengan kekurangan ilmu dari diri saya sendiri, saya tidak dapat melaksanakan niat tersebut. Kerana itu, saya join Shaklee, kerana insyaAllah, dengan ikhtiar dan sokongan keluarga dan rakan-rakan, saya berharap untuk menyusukan bayi saya jika dikurniakan rezeki anak selepas ini.

Bukan jalan yang mudah untuk melalui penyusuan secara eksklusif selama dua tahun. Saya lihat rakan-rakan semuanya memang istiqamah dalam proses ini dan tidak putus-putus berdoa agar diri sentiasa kuat untuk menghadapi segala cabaran yang mendatang.


Berikut adalah tips yang saya kumpul daripada rakan-rakan yang telah dan sedang melalui penyusuan eksklusif selama 2 tahun:

1. Pertama sekali, tetapkan niat untuk berusaha menyusukan bayi secara eksklusif dan lengkap 2 tahun. Sentiasa berdoa dan istiqamah dalam memastikan tubuh cukup bersedia untuk proses penyusuan selama 2 tahun ini.

2. Jika boleh, pilihlah hospital yang menyokong penyusuan susu ibu sepenuhnya, (botol susu dan susu formula pun dilarang dibawa) agar selepas anak dilahirkan, mereka akan terus memberi bayi tersebut kepada ibu untuk disusukan. Pengalaman saya sendiri, saya melahirkan bayi saya di hospital yang tidak menggalakkan penyusuan susu ibu, maka selepas dilahirkan, anak saya terus dibawa oleh nurse untuk dibersihkan, diperiksa dan sebagainya.

3. Mulakan mengumpul susu semasa berada di dalam pantang lagi bagi ibu-ibu yang berkerja dan juga yang tidak bekerja untuk menggalakkan pengeluaran susu. Jika terasa susu sikit, buat power pumping. Rujuk gambar di bawah. Ini adalah penting terutama kepada ibu yang akan kembali bekerja.




4. Sentiasa berfikiran positif dan yakin susu mencukupi untuk bayi. Jangan risau tidak cukup susu, kerana Allah telah menjadikan segala-galanya sebaik-baik kejadian. Perut bayi juga adalah sangat kecil. Jadi jangan risau. Memang selepas kelahiran, kalau boleh bayi memang hendak selalu disusukan. Perkara ini bukan sahaja membantu meningkatkan pengeluaran susu, malah merapatkan hubungan ibu dan anak.


5. Ambil makanan tambahan atau supplemen untuk membantu menggalakkan penyusuan. Ini sangat penting, kerana pada masa kini, kebanyakan ibu-ibu tidak mengambil makanan yang mempunyai nutrien secukupnya.

6. Minum air dengan banyak. Pastikan minum air sekurang-kurangnya 3 liter sehari. Secara logiknya, susu itu terdiri daripada air, jika ibu-ibu yang menyusu kurang minum air, bagaimana badan hendak menghasilkan susu kan?


Berikut adalah supplemen-supplemen Shaklee yang sangat baik untuk membantu proses penyusuan:
  • Alfalfa Complex - Menggalakkan penghasilan susu
  • B Complex - Memberi tenaga dan menenangkan ibu
  • Sustained Release Vita-C - Menguatkan sistem imun ibu
  • Vitalea - Merupakan multivitamin untuk keperluan nutrien ibu
  • OsteMatrix - Sumber kalsium untuk ibu dan juga bayi. Selain itu, membantu mengurangkan sembelit dan juga menenangkan ibu.
  • ESP - Membantu memperbaiki luka dan mempertingkatkan perkembangan sel serta memekatkan susu.
  • Lecithin - Melancarkan susu dan mengurangkan gejala bengkak susu.





Harga bagi Set Penyusuan Lengkap ini ialah RM552.25. Set ini bertahan dari 2 - 4 bulan. Memang sangat berbaloi-baloi.



Anda nak beli? Atau anda nak tanya apa sahaja.... ? Jangan malu-malu untuk menghubungi saya di 012-5538628. Setiap pembelian daripada saya, akan mendapat panduan dan konsultasi pemakanan supplemen secara percuma :)

Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ, Petaling Jaya dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ WeChat/ Viber: 012-5538628
Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy
Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC

COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek


Previous
Next Post »
0 Komentar