5 Cara-Cara Untuk Membantu Mengurangkan Restless Leg Syndrome Atau Lenguh-Lenguh Kaki

Pernahkah anda terasa kaki anda begitu lenguh-lenguh dan anda rasa dengan tidur aje anda akan dapat kurangkan lenguh-lenguh tersebut? 



Kadangkala, saya ada mengalami lenguh-lenguh kaki mungkin sebab tak cukup rehat. Ada juga suatu masa tu, kedua-dua kaki saya tak selesa sangat dan rasa lenguh-lenguh kedua-dua kaki. Saya pun pergi klinik. Rupanya saya demam.. Yang best sekali, doktor bagi saya mc pada hari itu dan juga keesokan harinya.

Hehe... saya nak tulis pasal Restless Leg Syndrome pun rasa macam bukan kes saya. Tapi memandangkan dah tulis... meh saya citerkan secara ringkas apa itu Restless Leg Syndrome.

Kebanyakan bahan rujukan yang saya jumpa mengenai Restless Leg Syndrome adalah di dalam bahasa Inggeris. Sindrom ini sebenarnya adalah gangguan kepada sistem saraf yang menyebabkan ketidakselesaan ke atas kaki. Sindrom ini membuatkan pesakit menggerakkan kaki untuk mengurangkan ketidakselesaan.

Selalunya Restless Leg Syndrome ini terjadi pada waktu petang atau malam dan menyebabkan gangguan tidur. Sindrom ini akan berkurangan menjelang pagi. 

Cara-cara untuk mengurangkan Restless Leg Syndrome:

1. Mula bersenam secara konsisten.

2. Tentukan waktu tidur yang konsisten.

3. Kurangkan pengambilan kefein, alkohol dan rokok.

4. Tenangkan diri dengan mandian suam.

5. Mendapatkan rawatan mengurut kaki.

Selalunya jika saya menghadapi masalah lenguh-lenguh kaki, InsyaAllah apa yang saya hadapi ni takdelah sampai tahap terkena Restless Leg Syndrome :) 

Saya akan mengambil OsteMatrix aje. OsteMatrix ini adalah sejenis tablet kalsium yang juga mengandungi vitamin D untuk membantu penyerapan kalsium ke dalam tubuh. Selain membekalkan kalsium yang cukup, OsteMatrix juga membantu merehatkan badan dan menenangkan sistem saraf. Boleh baca selebihnya mengenai OsteMatrix di SINI.



Alhamdulillah, selalunya apabila malam sebelumnya saya mengambil OsteMatrix, keesokan harinya badan saya akan lebih segar. Sangat baik untuk ibu-ibu hamil yang selalu mengalami kekejangan kaki dan membekalkan nutrisi kalsium yang diperlukan.

Nak tahu lebih lanjut, jangan malu-malu untuk menghubungi saya di 012-5538628. Harga sebotol OsteMatrix, 120 biji adalah RM61.00. Memang OsteMatrix adalah antara supplemen Shaklee yang patut semua orang ambil :)

Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ, Petaling Jaya dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ WeChat/ Viber: 012-5538628
Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy


Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978


COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC


COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek 


Reference:

Previous
Next Post »
0 Komentar