Tanda-Tanda Di Kuku Yang Harus Anda Ambil Perhatian

Ada suatu masa dulu, dalam satu tempoh itu, saya tak tahu kenapa kuku kaki saya asyik tercabut. Bukan sekali.. lepas satu da tercabut dan elok tumbuh balik.. ada pulak kuku lain yang start buka pintu.. (bila buka pintu tu maksud saya seluruh kuku tu da tak melekap pada dasarnya. Tinggal bahagian tepi je yang masih melekat pada isi). Adalah dalam dua tiga kali juga jadi gitu.

Sampai sekarang saya tak tahu punca kenapa kuku saya jadi begitu. Mungkin kekurangan nutrisi tertentu. Nak share gambar, saya rasa ngeri pulak... heeee.. Tapi secara amnya, tanda-tanda di kuku seperti di bawah adalah masalah-masalah kuku yang harus diambil berat. Credit kepada MyHEALTH.

Kuku putih - Kegagalan buah pinggang.
Kuku kekuningan - Ini biasanya berkaitan dengan penyakit pernafasan seperti bronkitis kronik. Kuku kelihatan menebal dan pertumbuhan adalah perlahan lalu menyebabkan kuku berubah menjadi warna kuning.
Lekuk melintang atas kuku – Lekukan melintang ini dipanggil garis Beau. Lekukan ini berkembang di bawah kutikel apabila pertumbuhan kuku diganggu oleh kecederaan atau penyakit yang teruk.
Kuku berbintik - Kuku mempunyai lekukan-lekukan kecil di atasnya. Berkaitan dengan keadaan kulit yang dipanggil psoriasis dan beberapa keadaan autoimun.
Kuku bergulung - Berpunca daripada jangkitan kulat.
Clubbing nail - Keadaan hujung jari membengkak dan kuku berlekuk sekelilingnya. Berkaitan dengan penyakit jantung, paru-paru, usus, atau penyakit hati. Dalam keadaan tertentu bagi penyakit jantung, warna clubbing nail boleh menjadi biru (cyanosed).
Spoon nail - Kuku nipis dan melengkung keluar. Berkaitan dengan anemia (kurang zat besi).


Alhamdulillah, sekarang ni takde dah kuku saya tercabut. Jika ada masalah kuku, mungkin anda boleh mengambil supplemen tertentu untuk kesihatan kuku seperti vitamin B12, Supplemen yang mengandungi vitamin A dan zat besi.

Shaklee mempunyai supplemen-supplemen yang sangat baik untuk kesihatan kuku. Antaranya ialah:

- Vitamin B Complex (120 biji, RM53.75) (Mempunyai semua kandungan vitamin B termasuk B12).

- Vita-Lea (120 biji, RM88.75) (Multivitamin yang mempunyai kandungan zat besi).

- Carotomax (30 biji, RM74.00) (Melindungi lapisan epithelial yang baik untuk kuku).


Apa-apa maklumat yang anda inginkan atau ingin membuat pembelian, hubungi 012-5538628.

Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ, Petaling Jaya dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ WeChat/ Viber: 012-5538628
Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy


Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978


COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC


COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek 

Previous
Next Post »
3 Komentar
avatar

hye.
thanks sudi singgah blog saya.
saya blogwalking blog awak.

keep in touch ;)

http://claraemilycancer.blogspot.com

Balas
avatar

terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat ini.

btw done follow ur google+, follow mine too :) - Noob

Balas
avatar

Thanks Clara for visiting :) salam perkenalan and do keep in touch :)

Balas