Perkembangan Anak-Anak Patut Dibanggakan

Setiap ibu bapa pasti berasa bangga dan gembira apabila mendapat cahaya mata... Kegembiraan itu tidak berhenti di situ... Sebaliknya berpanjangan dengan setiap pencapaian yang dicapai oleh bayi.. sehinggalah kepada kanak-kanak.. Perkembangan anak-anak memang patut dibanggakan.


Saya seperti ibu bapa yang lain turut merasa gembira dan bangga dengan setiap pencapaian anak saya. Bagi saya... perkembangan mereka tidak perlu dipaksa kerana setiap anak-anak adalah unik. Apa yang perlu dilakukan hanyalah nurture the talent... (menyemaikan bakat anak-anak yang sedang berkembang).



Saya akui.. memandangkan pada masa kini saya masih mempunyai seorang anak.. second one is on the way... jadi segala jiwa raga semua ditumpahkan kepada si abang ini.. Makan bersuap.. segalanya saya dan suami buat untuk dia.. Tapi... Tak bermakna kami membiarkan keupayaan tidak diasah...



Sebagai contoh... potty training... saya takdelah mengajar anak saya... Sehingga 4 tahun... anak saya dah mula membuang air kecil di dalam tandas... hanya nak poopoo je pakai pampers. Namun lama-kelamaan.. Alhamdulillah... Akhirnya anak saya mula poopoo di dalam tandas... Semuanya terjadi tanpa perlu paksaan atau latihan...



Begitu juga dengan cara makan. Diakui... saya memang suap makanan bagi setiap meal.. Tapi perlahan-lahan... dia mula makan dengan sudu... apabila masuk tadika.. dia diajar untuk makan dengan tangan... Pada awalnya anak saya agak kekok... Tapi menurut teachernya.. motor skill tangannya ok... Namun di rumah anak saya masih lagi makan bersudu... sehinggalah sekarang ni... tiba-tiba nak pula makan dengan tangan...



Jadi sebenarnya... apa yang saya cuba sampaikan ialah... at the end... children learn all the required skills. Tak perlu kita bimbang... InsyaAllah suatu masa mereka memang akan mencapai apa yang kita capai... tanpa perlu dipaksa-paksa....


From our end, perhaps what we need to do is to provide them with nutritious meals. Saya akui, anak saya seorang picky eater.... Dulu-dulu, susah hendak menyediakan makanan kerana dia sangat-sangat memilih. Jadi saya mulakan dengan memberi Mealshakes daripada Shaklee. Boleh baca ceritanya di SINI. Alhamdulillah memang bertambah seleranya... apa yang bagus apabila mengambil Mealshakes ialah kandungan nutrisi yang terdapat di dalam Mealshakes sendiri.



Kini, sejak mengandung ni... si abang ni konsisten makan ikan... Alhamdulillah lega rasa... makan pun konsisten and berat badan pun ideal. Dua lagi supplemen yang saya amalkan untuk anak saya ialah Vitamin C dan Omega Guard. Juga daripada Shaklee.. Ini disebabkan Shaklee nye supplemens semuanya adalah daripada bahan semulajadi dan bebas daripada bahan-bahan sintetik. Saya memang sangat menekankan bahan-bahan semulajadi kerana anak saya pernah diserang allergi yang menyebabkan dia dimasukkan ke hospital. Boleh baca ceritanya di SINI

Alhamdulillah... dengan izin Allah.. selepas keluar hospital... Anak saya tidak lagi pernah mengunjungi klinik atau hospital selepas peristiwa itu (dari bulan November 2014). Memang berbeza daripada sebelum tu yang almost every month, ade je nak kena ke klinik... Memang ada masa-masa anak saya demam, batuk dan selsema... Tapi tak lama... saya hanya beri paracetamol kanak-kanak yang ada di rumah... Alhamdulillah tak berlarutan demamnya, syukur semuanya daripada Allah. 

Nak dapatkan supplemen Shaklee untuk anak-anak anda? Hubungi saya di 012-5538628.


Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ, Petaling Jaya dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ Viber: 012-5538628

Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com



Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978

Kind Hearty Enterprise


COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC


COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek 



Previous
Next Post »
0 Komentar