Kepentingan Nutrisi Kehamilan Trimester Ketiga

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.... Hari ni nak share pasal nutrisi yang diperlukan oleh seorang ibu yang sedang hamil atau mengandung. Secara spesifiknya, kepentingan nutrisi kehamilan trimester ketiga.

Apabila dah masuk trimester ketiga (7 bulan dan ke atas), ibu-ibu hendaklah mengambil makanan yang mengandungi nutrisi-nutrisi yang terdiri daripada:

  • Protein
  • Vitamin C
  • Asid Folik
  • Iron atau zat besi
  • kalsium
  • serat

Nutrisi-nutrisi ni sangat penting kerana pada saat ini, bayi sedang berkembang dengan pesat dan memerlukan nutrisi yang cukup untuk perkembangan otak, tulang dan tubuh badan bayi tersebut. 

Sebagai contoh, dalam trimester ketiga ini, bayi memerlukan 250 mg kalsium setiap hari untuk menguatkan tulangnya. Oleh itu, jika ibu hamil tidak mengambil kalsium yang mencukupi, maka bayi akan menyerap kalsium tersebut daripada tubuh ibu. 

Tidak mustahil, pada masa akan datang, si ibu akan mengalami masalah gigi jatuh, osteoperosis dan sebagainya. Kalau kesan jangka pendek, betis ibu akan mudah kena cramp... Heeee sapa yang dah rasa? Masa tidur, kita ngeliat sikit aje, tiba-tiba terus tarik cramp...Seksa sangat sakitnya... Oleh itu, rajin-rajinlah minum susu untuk kehamilan, agar segala nutrisi yang diperlukan bayi mencukupi.

Selain itu, amalkan sayur-sayuran dan buah-buahan kerana pada trimester ketiga ini juga, ibu mengalami sembelit yang teruk.

Macam saya, apa yang saya amalkan adalah Set Kehamilan Shaklee yang memang sangat baik. Daripada nutrisi-nutrisi yang saya senaraikan di atas, Set Kehamilan Shaklee memang meliputi kesemua nutrisi yang dinyatakan. Apa yang saya ambil?

Ni senarainya:
  • Vita-Lea (multivitamin yang mengandungi keperluan zat besi dan asid folik)
  • B Complex yang terdiri daripada semua keluarga vitamin B dan asid folik
  • Sustained Release Vita-C (Vitamin C beserta dengan teknologi sustained release yang merembeskan vitamin C ke tubuh sebanyak 100mg setiap jam). Tanpa teknologi sustained release ini, maka badan akan membuang baki vitamin C yang ada. Hanya 100 mg sahaja akan diserap. Oleh itu, rugi sangat kalau ambil vitamin C yang tidak mempunyai teknologi ini, even kandungan vitamin C mencecah 1000mg.
  • Ostematrix iaitu tablet kalsium yang membekal keperluan kalsium yang diperlukan. Kalau tak suka minum susu, boleh ambil tablet kalsium ini. Selain membekalkan keperluan kalsium, ibu-ibu yang hamil juga akan mudah ke tandas. InsyaAllah, sedikit sebanyak akan mengurangkan masalah sembelit.
  • Omega Guard yang mempunyai kandungan DHA dan EPA yang penting untuk perkembangan otak bayi.
  • ESP iaitu susu yang diperbuat daripada soya non-GMO (tidak diubah secara genetik) yang membekalkan keperluan protein dan kalsium yang diperlukan untuk ibu dan anak.
So far so good... Alhamdulillah... :)

Bagi ibu-ibu yang sedang hamil, memang saya galakkan sangat mengambil set ini. Nak tahu lebih lanjut, meh hubungi saya di 012-5538628


Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


ID: 1112978
Kind Hearty Enterprise

Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ Viber: 012-5538628

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC

COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek
Previous
Next Post »
0 Komentar