4 Cara-Cara Memastikan Bayi Mendapat Susu Yang Cukup

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.... Malam ni terasa nak kongsi pula cara-cara memastikan bayi mendapat susu yang cukup. Kita pun tahu kan, ibu yang baru melahirkan selalunya berasa ragu-ragu tentang susu yang diberi kepada bayinya. Awal-awal kelahiran, hanya kolustrum yang ada... Susu akan keluar dalam hari ketiga atau hari kelima.



Cara-cara memastikan bayi mendapat susu yang cukup:

1. Bayi kerap membuang air kecil
Bayi membuang air kecil yang berwarna kuning jernih lebih daripada 6 kali sehari. Jika anda nak kepastian, selitkan nappy liner dalam dua keping di dalam pampers bayi anda supaya anda boleh mengetahui sama ada bayi membuang air kecil atau tidak. Tapi jangan biarkan lama-lama ekk pampers bayi anda basah, nanti naik ruam pula. 

2. Bayi membuang air besar 3-8 kali sehari (kekerapan bayi membuang air besar akan berkurangan apabila bayi berumur lebih dari sebulan).

3. Bayi kelihatan sihat dan tidur lena
Bayi tidur lena dan kurang merengek serta kelihatan cergas apabila terjaga. Selain itu, kelihatan otot bayi berkembang dengan baik dan mempunyai kulit yang sihat.

4. Peningkatan berat badan bayi yang normal
Berat badan bayi akan meningkat dalam 100-200g seminggu untuk bulan yang pertama dan meningkat 85-104g seminggu pada bulan seterusnya hingga berumur 1 tahun.

Selain itu, berat badan bayi akan meningkat 2 kali ganda daripada berat lahir apabila bayi berumur 5-6 bulan dan meningkat 3 kali ganda apabila berumur 1 tahun.

Tetapi bagi bayi yang mengalami jaundis dan kebanyakan masanya tidur, anda harus mengejutkan bayi untuk disusukan. Cara-cara mengejutkan bayi boleh dirujuk di sini :)

Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


ID: 1112978
Kind Hearty Enterprise

Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ Viber: 012-5538628

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC

COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek
Previous
Next Post »
0 Komentar