Atasi Rasa Letih Semasa Hamil Trimester Ketiga

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Fuhhh lama betul tak menulis... Maaf ye... apabila semakin sarat, badan cepat terasa letih... Kadang-kadang nak bangun tidur pun terasa berat badan, al-maklumlah baby semakin besar. Bila terasa letih ni. jom kita cari cara untuk atasi rasa letih semasa hamil trimester ketiga :)



Cara-cara mengatasi rasa letih semasa hamil trimester ketiga:

1. Makan makanan seimbang yang memenuhi kesemua keperluan nutrisi
Apabila da masuk trimester ketiga, memang makan pun takdelah banyak, sebab perut da ketat :) Tapi makanlah sikit-sikit tapi kerap. Pastikan tidak tertinggal sayur-sayuran dan buah-buahan ya. Selain itu, pengambilan makanan yang kaya dengan zat besi adalah sangat penting untuk pembentukan darah ibu supaya ibu tidak mengalami tekanan darah rendah dan memastikan ibu sentiasa cergas bertenaga. Dalam trimester ketiga ni, bayi juga menyerap sebanyak mungkin nutrien daripada si ibu.

2. Minum air yang mencukupi
Pastikan pengambilan air mencukupi iaitu sekurang-kurangnya 2 liter. Kalau boleh capai 3 liter lagi bagus. Minum banyak air di waktu pagi dan tengahari berbanding pada waktu malam supaya anda tidak perlu berulang-alik ke tandas semasa anda tidur. 

3. Tidur yang mencukupi
Saya faham sangat, dalam trimester ketiga ni, nak tidur malam tu agak sukar. Nak gerak ke kiri atau ke kanan pun dah rasa sukar kan.... Oleh itu, jika sukar nak tidur, luangkan lebih banyak masa berehat sebelum terlelap. Jangan masuk tidur lewat, masuk tidur awal-awal. At least anda berada dalam mode rehat. Kalau tidur dah lewat and kena bangun awal, nanti susah nak bangun pagi dan mungkin anda mengalami keletihan di siang hari.

4. Tidur sebentar di tengahari
Jika anda berasa mengantuk, ambillah masa selama 15 minit untuk melelapkan mata pada waktu tengahari, dalam pukul 1 gitu. Tidur tersebut dapat membantu mengurangkan mengantuk dan membuatkan anda lebih cergas :)

5. Pastikan pengambilan vitamin untuk ibu hamil tidak dilupakan.
Ibu-ibu hamil sememangnya dibekalkan dengan vitamin seperti obimin, iberet ataupun vitamin-vitamin lain yang sememangnya sangat penting. Kalau saya, saya amalkan Set Kehamilan Shaklee yang memang best. Alhamdulillah HB maintain aje. Hanya sekali jatuh sikit, berat badan pun macam statik untuk beberapa bulan.... 

Dalam menjalani tempoh masa kehamilan ni, memang ibu-ibu kena banyak bersabar. Sokongan daripada suami juga sangat penting. Semoga ibu-ibu terpelihara dan sihat-sihat selalu dan dipermudahkan saat hendak melahirkan si comel nanti :)

Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


ID: 1112978
Kind Hearty Enterprise

Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ Viber: 012-5538628

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC

COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek
Previous
Next Post »
3 Komentar
This comment has been removed by the author. - Hapus
avatar

SILAP kasi link blog @@. Good tips anyway. Boleh syor kt org umah kalo dia mengandung lagi huhu

Balas