Diary Detox Hari Kedua

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua... 19 April 2016 adalah hari detox yang kedua... Fuhhhh... Lain sikit keadaannya berbanding hari pertama... Tapi keadaan paginya, Alhamdulillah, boleh bangun awal. Rasa ok... Tak rasa letih :)

Hari ni tema makanannya ialah sup! Ye... Tapi sup sayur berdaun dan tidak berdaun yang berwarna hijau... Jadi, pagi-pagi lagi, ku masuk ke dapur dan keluarkan semua sayur-sayur yang ada di dalam peti sejuk.. Heeee.. Tapi syaratnya tak berapa dipatuhi sebab ada juga yang berwarna. Sayur-sayur yang disupkan ialah:

1. Lettuce (salad)
2. Timun Jepun
3. Brokoli
4. Karot
5. Kobis
6. Cili merah
7. Cili padi hijau
6. Bawang besar

Ni bukan sup sayur yang saya masak. Hanya gambar ihsan Google :)


Mak tak pandai masak... Pakai masukkan semua ke dalam periuk... Letak sesudu garam dan 2 titik stevia untuk perasa. Stevia boleh makan tapi bukan gula putih tu ye... Lepas dah masak, makanlah untuk sarapan semangkuk... Disebabkan menu adalah sup, maka idaklah terasa lapar sangat :)

Untuk hari kedua ni, disebabkan malam sebelumnya amik Herb-Lax, pagi tu memang membuang dengan jayanya. Kalau nak merasai kesan Herb-Lax dengan jayanya, PASTIKAN minum air yang banyak juga pada hari sebelum tu.. Banyak tu, maksudnya air kosong yang mencukupi mengikut berat badan...  Selalunya, kalau saya sekadar makan sikit-sikit tu, memang tak membuang la... Tapi dengan Herb-Lax, saya membuang macam makan banyak sangat pada hari sebelum tu.. :)

Untuk lunch pun, saya bungkuskan sup dan bawa ke pejabat.. Untuk lunch, sepatutnya makan dalam dua mangkuk.. Tapi saya makan lebih skit dari breakfast tadi... Kawan-kawan ofis cakap muka saya kelihatan pucat sikit... Tapi saya rasa ok je... :) Walaupun hanya sup sayur, ku paksakan diri makan juga... Adehhh... heeee.. bau sayur je la...

Memang tidak dapat dinafikan... hati teringin sangat nak makan nasi.... Tengok nasi goreng, bekal kawan ofis pun terasa macam nak makan... Tapi, alang-alang menyeluk pekasam... biarlah sampai habis juga detox program ni... :)

Selapas balik keje... Memang lemah dan lesu aje... Minta tolong En. Suami belikan dinner untuk anak... Si anak pula request ibu goreng nugget... Haha.. Bayangkan ku menggoreng..tapi tak leh makan... Selalunya mak tumpang sekaki... Heeee... Tapi okla... Masih boleh melayan baby... Not so bad... :) Malamnya, makan sup juga... Tapi disebabkan dah tak lalu, makanya idaklah banyak sangat makan... Hanya mengalas perut :)

Itu ajelah cerita untuk detox hari kedua... Tema makanan hari ketiga pula ialah sayur yang berwarna-warni :) Tengok cane pula sambungannya nanti.

Diana
SID: 1112978
Tel: 012-5538628
Previous
Next Post »
1 Komentar
avatar

wah.. dah hari kedua detoks. chaiyok!!! semoga berjaya.

Balas