Jenis-jenis sakit kepala dan cara mengurangkannya

Assalamualaikum dan salam sejahtera... Haaa nak berceloteh hari ni... :) Hari-hari pun berceloteh juga kan... Saja nak share cerita pasal sakit kepala... Rasanya sakit kepala ni sakit yang paling basic selain daripada demam, batuk dan selsema. Sebab sakit kepala ni datang anytime je...

Terdapat empat jenis sakit kepala. Sila rujuk gambar di bawah.


1. Tension Type Headache
Sakit kepala yang paling biasa terjadi. Terasa seperti bahagian dahi dikelilingi oleh suatu band yang menjerut bahagian kepala ataupun ketegangan di bahagian kepala dan leher. Kesakitannya bergantung daripada 'mild' ke 'moderate'. Penyebab sakit kepala ini tidak diketahui. Kalau untuk kes ini, bagi yang taknak mengambil Panadol, anda boleh amalkan supplemen daripada Shaklee iaitu vitamin B Complex dan Ostematrix. InsyaAllah, sakit kepala akan hilang.

2. Sinus Headache
Sakit kepala yang terjadi di sekitar dahi, hidung dan pipi. Sakit kepala ini disebabkan oleh masalah resdung. Kesannya boleh menyebabkan nafas berbau, hidung berair, dan menjurus kepada simptom-simptom alergik seperti nafas berkahak dan lelah. 

Saya selalu juga terkena keadaan ini. Cara yang terbaik ialah sentiasa amalkan Omega Guard, Sustained Release Vita-C Plus, Vitamin B Complex dan Alfalfa Complex daripada Shaklee. InsyaAllah, serangan sinus atau resdung ini akan berkurangan dan alergik pun jarang akan berlaku.

3. Migrain
Ramai juga orang yang mengalami masalah migrain sampai tak boleh buka mata kerana sensitif terhadap cahaya. Saya selalu juga terkena sakit sebelah kepala... Tapi saya tak pasti adakah migrain atau sebab-sebab lain seperti angin.... Apa yang saya buat ialah, saya telan dulu Ostematrix dan B Complex daripada Shaklee. Kemudian minta tolong suami untuk urut-urutkan bahagian belakang kepala dan melurut ke leher seterusnya ke bahu dan ke bawah. 

Tujuannya adalah untuk 'menurunkan' angin di bahagian kepala... (ini bukan nasihat professional, hanya tips daripada saya yang selalu mengalaminya). Pada masa kepala diurut ini, selalunya akan sendawa tanda angin sedang dibebaskan. InsyaAllah, lepas tu akan terasa lega dan berehat atau tidurlah :)

4. Cluster Headache
Sakit kepala jenis ini jarang terjadi dan selalunya dialami oleh kaum lelaki. Terjadi secara mendadak. Kesakitannya lebih kuat daripada migrain. Tapi tidak terjadi terlalu lama berbanding migrain. Sebab-sebab terjadinya sakit kepala jenis ini juga tidak diketahui. Jika mengalaminya, yang terbaik ialah minumlah sesudu besar Vivix, bersama Ostematrix dan vitamin B Complex. Kemudian rehat. 


Ada juga sakit kepala yang menjurus kepada sakit yang lebih teruk seperti aneurysm di mana salur darah pecah dan boleh membawa kepada stroke, koma dan meninggal dunia. Mungkin sebelum pesakit mengalami stroke atau koma, pesakit telah pun mengalami salur darah kecil yang pecah yang menyebabkan sakit kepala yang keterlaluan. Oleh itu, jika selalu mengalami sakit kepala, pergilah mendapatkan khidmat nasihat pakar untuk mengetahui status selanjutnya. 



Jika ingin berikhtiar dalam kes sakit kepala yang berlanjutan, boleh amalkan Vivix, iaitu sejenis supplemen yang tinggi antioksidan dan kandungan resveratrol berfungsi membantu memulihkan sel-sel yang rosak. Namun yang penting, sentiasa merujuk kepada pakar perubatan dari masa ke semasa untuk mengetahui status kesihatan.

Nak dapatkan vitamin-vitamin Shaklee yang dinyatakan di atas, boleh hubungi saya di 012-5538628. Saya boleh COD secara percuma di sekitar Shah Alam, Subang Jaya, USJ, Petaling Jaya di sekitar VSQ, Menara PKNS, Amcorp Mall dan kawasan-kawasan sekitarnya, Mid Valley dan Klang di kawasan Bukit Tinggi, Aeon Bukit Tinggi, Taman Sri Andalas.

Selain itu, penghantaran secara pos ke seluruh Malaysia. Kalau ada Vivix, penghantaran adalah percuma :)

Terima kasih.
SID: 1112978
Tel: 012-5538628

Rujukan:


Previous
Next Post »
1 Komentar
avatar

Tq sis. Maklumat yang sangat berguna. Tengah sakit kepala nie.

Balas