Jangan marah jika anak tidak sama berbanding anak orang lain

Setiap anak dianugerahkan dengan bakat yang tersendiri. Cara mereka melaksanakan setiap sesuatu juga berbeza-beza di antara anak-anak yang lain. Dalam seribu anak, pasti ada yang berbeza dan istimewa 😊



Macam ibu bapa juga ada cara yang tersendiri dalam mendidik anak-anak. Bear in mind, cara untuk mengasuh dan mendidik anak-anak juga tidak boleh dipukul rata. Mungkin teknik mengasuh anak yang sulung berbeza dengan adiknya. Memang tak sama langsung.

Macam anak kak yone, kak yone rasa cara untuk dia belajar adalah dengan mendengar. Memang komen teachernya masa tadika dulu juga cakap, walaupun lama tak datang tadika masa kak yone berpantang, tapi bila datang balik, cepat aje dia pickup. Anak kak yone juga memerlukan perhatian one-to-one.

Apabila dah masuk ke tahun 1, lain pula keadaannya. Kita semua pun tahu yang dalam sebuah kelas, ada ramai murid. Jadi anak kak yone macam seakan sukar nak keep up. Menjadi seorang ibu, kita jangan marah jika anak tidak sama pencapaiannya berbanding dengan anak orang lain.

Sebab anak orang lain, kita tengok mungkin petah bercakap, menulis pun laju dan cantik. Tapi, macam kak yone cakaplah, setiap anak-anak itu berbeza. Mungkin di awal persekolahan, mereka agak lambat dalam proses membaca. Tapi tak semestinya mereka tak  boleh membaca.

Anak-anak hanya memerlukan kesabaran dan perhatian ibu bapa untuk mendidik mereka. Jadi banyakkan bersabar dan makanlah vitamin B Complex supaya anda lebih tenang dalam melayan karenah anak-anak 😊.

Anak adalah dugaan dan anugerah kepada kita. Jadi bersabar dan beri yang terbaik. Entri kali ni, adalah peringatan untuk kak yone sebagai parents untuk lebih mendalami ilmu dalam cara mendidik anak-anak dengan penuh sabar.

Kak yone fikir-fikir balik, alhamdulillah kak yone dari dulu sejak anak kak yone last masuk hospital masa dia berumur 4 tahun, kak yone dah start bagi dia makan Omega Guard.

Tahu tak yang Omega Guard kaya dengan DHA dan EPA serta Omega 3 ini sangat-sangat membantu dalam perkembangan otak kanak-kanak. Ikhtiar kak yone juga supaya anak kak yone mudah belajar dan faham apa yang dipelajari. Omega Guard juga membantu anak-anak lebih fokus di dalam kelas. 

Bila bercakap pasal fokus, sebenarnya penting sangat untuk anak-anak fokus di dalam kelas. Sebab bila fokus, anak-anak akan dapat grasp atau pun menyerap apa yang harus mereka belajar. Kalau nak belajar selepas tu pun, mereka akan lebih faham.

Satu lagi bab pemakanan anak-anak. Tolonglah jauhkan jajan daripada mereka. Apa tu jajan? Jajan tu segala keropok yang diproses dan kaya dengan pelbagai perasa makanan yang sangat TIDAK bagus untuk otak anak-anak. Don't be surprise jika anak-anak selalu throw tantrum, mengamuk, sukar belajar dan kurang mendengar kata ibu bapa. Same goes to fast food. Tak elok untuk mereka.

Memang apabila jadi parents, ibu tu kena kreatif untuk menyediakan makanan yang berkhasiat dan kena dengan selera anak-anak. Pesanan untuk diri kak yone juga ni 😊

Sememangnya untuk anak-anak, jangan lokek untuk memberikan mereka makanan terbaik. Macam Mealshakes, mengandungi pelbagai zat dan mineral yang sangat bagus diberi sebagai sarapan anak-anak. Kesan-kesan positif lain yang diperoleh ialah, anak-anak juga lebih lawas dalam membuang air besar dan masalah sembelit dapat dielakkan.

Finally, multivitamin tu sangat penting kot. Bayangkan anak-anak yang picky eater, yang makannya memilih dan mungkin hanya fokus kepada karbohidrat dan protein aje, it is a MUST to topup dengan multivitamin sebagai pelengkap diet harian mereka yang sedang membesar. Anak yang mendapat cukup nutrisi adalah anak yang happy.

Mungkin ramai yang agak lokek untuk spend for vitamins. Kalau kak yone cadangkan vitamins jenama Shaklee, ramai juga mengeluh kerana katanya agak mahal. 

Tapi, untuk jangka masa panjang, adalah lebih baik melabur untuk vitamin yang semulajadi, bebas bahan sintetik dan dah melalui pelbagai kajian sebelum dipasarkan. Sebab badan kita sangat-sangat memerlukan bahan yang semulajadi.

Lagi pun, nak jimat lagi, daftarlah sebagai ahli. Dengan modal RM68.90, banyak sangat manfaat untuk pelaburan ini. Dijamin tak rugi. Berminat? Mai Whatsapp kak yone di 012-5538628.

Jangan risau, bukan kak yone nak suruh menjalankan perniagaan, tapi cukuplah jika anda sedar yang kesihatan ini sangat mahal harganya apabila sakit.

Kak yone yang berkongsi rasa,
012-5538628
Hearty . Love . Healthy

Pengedar Shaklee Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Mid Valley dan seluruh Malaysia. 

Roger kak yone kalau nak COD di area Amcorp Mall, sekitar Shah Alam, area Tesco berdekatan Hotel Premier dan kawasan-kawasan sekitar.

ID Shaklee kalau korang nak walk in di Shaklee - 1112978

Artikel yang menarik untuk dibaca:

1. Alergi anakku 

2. Alergi anakku part II

3. Alergi anakku part III

4. Hilangkan marah dengan segera
Previous
Next Post »
0 Komentar