Sembelit semasa mengandung

Apa khabar pembaca yang dikasihi sekalian 😊 Hari ni nak bincang pasal sembelit semasa mengandung pulak. Sembelit ni memang boleh dikatakan selalu terjadi ketika mengandung. Tapi boleh tak kita elakkannya?



Haaa kalau boleh taknaklah sembelit masa mengandung. Kang lepas bersalin sambung sembelit juga, memang jenuh. Bertambah parah bila kesan sembelit menyebabkan buasir pulak 😓

Jadi untuk mengelakkan sembelit semasa hamil ni, cuba elakkan faktor-faktor berikut:

💣 Kurang pergerakan fizikal. Orang yang hamil kadangkala mengambil kesempatan untuk tidak mahu bergerak dengan banyak dan hanya terbaring. Bukanlah tak boleh, tapi apabila ke arah hujung kehamilan, pastikan banyak bergerak untuk memudahkan proses bersalin. Apabila banyak bergerak, pergerakan dalam usus juga membantu untuk mengurangkan masalah sembelit.

💣 Tidak dapat dinafikan selera semasa mengandung berubah secara tiba-tiba menyebabkan si ibu sangat-sangat memilih makanan. Ada masanya pemilihan makanannya langsung tiada serat seperti sayur-sayuran. Maka tidak hairanlah jika si ibu mengalami sembelit. Dalam hal ini, jika tidak mampu untuk makan sayur-sayuran, cuba makan buah-buahan yang disukai. Paksa diri untuk makan dalam kuantiti yang banyak. Sekurang-kurangnya loya-loya pun boleh tahan juga bila makan buah.

💣 Kehadiran hormon Progesterone yang tinggi semasa hamil menyebabkan usus mencerna makanan dengan lebih perlahan. Jadi bertabahlah. Banyakkan makan makanan yang berserat dan banyakkan bergerak.

💣 Semasa hamil, ada sesetengah ibu mengambil zat besi  untuk membantu meningkatkan sel darah merah. Sesetengah ibu, mungkin terkesan dengan zat besi yang boleh menyebabkan berlakunya sembelit. Tapi zat besi tetap penting tau. Jangan tak ambil pula.

💣 Kurang minum air. Haaa selain daripada cerewet dalam memilih makanan, sesetengah ibu hamil juga tidak minum air kosong yang mencukupi. Kak yone pun faham, sebab rasa loya, tak lalu minum air. Tapi air sangat penting untuk mengurangkan sembelit. Kalau badan tak cukup air, pasti najis menjadi sangat keras.

💣 Apabila rahim semakin besar, tekanan fizikal daripada rahim kepada usus akan menyebabkan pergerakan najis di dalam usus ke usus besar dan rektum agak terhalang dan menyukarkan proses membuang air besar.


Nak mengelakkan sembelit semasa hamil, yang terbaik, amalkanlah set Prenatal Shaklee atau set kehamilan Shaklee. Nutrisi yang dibekalkan memang sangat-sangat diperlukan oleh ibu-ibu yang sedang mengandung. Takkan kita tak nak bagi yang terbaik kepada cahaya mata kita kan? 😊

Haaa antara vitamin dalam Set Prenatal Shaklee yang membantu melawaskan pembuangan air besar dan mengelakkan sembelit ialah:

💓 ESP - Energizing soy protein yang memang sangat-sangat membantu melawaskan pembuangan air besar apabila diminum sebelum bersarapan. Memang lancar dan mudah nak membuang. Memang boleh say bye-bye sembelit 😍



Satu lagi vitamin yang membantu untuk mengurangkan masalah sembelit semasa hamil ialah:

💓 Ostematrix iaitu tablet kalsium yang bukan sahaja sangat bagus dalam membekalkan keperluan kalsium untuk tulang dan kesihatan gigi, malah membantu melawaskan pembuangan air besar setiap hari.

Kombinasi ESP dan Ostematrix memang terbaik untuk membekalkan sumber kalsium dan nutrisi-nutrisi lain yang diperlukan semasa hamil dan mengurangkan masalah sembelit semasa mengandung. 

Lagipun ibu hamil memang sangat-sangat memerlukan sumber kalsium semulajadi untuk tumbesaran bayi yang sihat serta mengelakkan berlakunya masalah kekurangan kalsium pada ibu yang menjurus kepada penyakit Osteoperosis.

Boleh tengok testimoni-testimoni lain untuk Ostematrix juga:







Haaa kalau tak pernah cuba, kena cuba. Sebab bila tak cuba, kita tak tahu 😊 Dulu-dulu kak yone pun skeptikal juga. Tapi bila diri sendiri dah cuba and masa pregnant, kak yone amalkan Set Prenatal Shaklee, hmmmm kesannya memang best sangat. Baby yang keluar pun berkulit cerah, gebu je. Alhamdulillah.

Kak yone share based on pengalaman kak yone dan ramai lagi yang dah merasai kebaikannya. Nak dapatkan Set Prenatal Shaklee ni, boleh hubungi kak yone di 012-5538628.


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley,  Menara VSQ, Amcorp Mall, Jaya Shopping Centre, PJ SS14, Jaya33, Subang, USJ dan seluruh Malaysia. Untuk maklumat lanjut mengenai vitamin semulajadi dan pendaftaran keahlian Shaklee:

DIANA
ID Shaklee: 1112978
Call/ SMS/ Whatsapp: 012-5538628
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy


COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, Subang, USJ, PJ SS14, Menara VSQ, Amcorp Mall, Menara PKNS, Jaya Shopping Centre, Mid Valley
Previous
Next Post »
0 Komentar