Ramadhan Bulan Disiplin Mendidik Diri Dan Jiwa

Kak yone dengar IKIM FM pagi semalam. Bagus perkongsian ustaz tu pasal berpuasa. Ramadhan yang bakal menjelang tiba tak lama lagi, hendaklah kita sambut dengan PERSEDIAAN.


Apabila kita cukup-cukup bersedia, InsyaAllah malam yang lebih baik daripada seribu bulan, iaitu malam Lailatul Qadar itu akan dapat kita capai, berbanding dengan orang yang menerima Ramadhan dengan sambil lewa ataupun awal Ramadhan baru nak determine nak buat yang terbaik.

Bagi kak yone, peringatan ustaz tu terkesan sangat. Kebanyakan kita, mungkin plan nak dapat Lailatul Qadar, tapi berpuasanya hanya sekadar menahan lapar dan dahaga. Apabila berpuasa, hakikatnya kita bukan sekadar menahan lapar dan dahaga, malah berpuasa mulut, mata, telinga, kaki, tangan, hati, otak dan seluruh tubuh kita luaran dan dalaman.

Itu bermakna, mulut kita kena 'berpuasa, daripada menyebut perkara-perkara yang negatif, mengumpat dan mengeji. Mata kita kena 'berpuasa' daripada melihat perkara-perkara yang haram. Macam cerita-cerita dalam tv yang memaparkan adegan bercium, mendedahkan aurat dan sebagainya yang hakikatnya memang sentiasa ada.

Dj IKiM cakap, benda-benda tu uncontrollable (tidak terkawal) sebab ALMOST ALL THE TIME memang ada. Kak yone pun fikir gitu jugak. Tapi ustaz tu cakap, kalau kita nak jadikan ia terkawal, memang boleh sangat. Kita yang tentukan and nobody else.

Itu bermakna, perkara yang terbaik yang boleh kita lakukan untuk memelihara Ramadhan kita ialah menjauhkan mata daripada menonton tv. Betul tak? Tapi kita nak buat atau tidak, kita tentukan.

Ramadhan juga adalah bulan yang mendisiplinkan kita. Sebab semuanya berjadual. Bersahur ada jadualnya, berbuka juga ada masa yang ditetapkan. Kak yone selalu baca, kalau kita nak mendisiplinkan diri, buat sesuatu dengan konsisten selama 21 hari. Bulankah Ramadhan sudah melebihi 21 hari? 😊

Jadi, dengan Ramadhan yang bakal menjelang tiba ini, sambutlah ia dengan penuh PERSEDIAAN. Semoga kita dapat menjadikan ia RAMADHAN yang lebih baik daripada yang sebelum-sebelumnya, InsyaAllah 😀

Sesungguhnya Ramadhan bulan disiplin mendidik diri dan jiwa.

💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟

Alhamdulillah, harini kak yone dapat ganti sehari lagi berpuasa 😊 Kak yone pasti, semua orang mesti nak berpuasa dengan penuh bertenaga, sihat dan cergas kan?

Apabila sihat bertenaga dan cergas, kita akan lebih positif, hari kita akan menjadi lebih baik. Jadi waktu bersahur tu, PASTIKAN bersahur, no matter what.

Pada kak yone, ramai anak muda skip sahur atau 'bersahur' pada pukul 12 malam . Cara tu tak berpadanan dengan konsep Ramadhan. Pahala bersahur akan lebih banyak apabila kita makan fi hujung-hujung waktu sahur.

Lagipun sahur bukanlah bermaksud kita kena bantai makan nasi 2 pinggan, cukup kurma dan air. Tapi kalau bagi yang sesetengah orang nak kena makan berat, senang aje, amalkan Set Mighty 3 Gems ni. InsyaAllah perut kita tahan nak mengharungi hari dengan kurang rasa lapar.





Boleh juga dengan ESP tapi terbaik adalah kombinasi 3 beradik ni

Nak best lagi, tambah Vivix dan kolagen. InsyaAllah berseri-seri raya nanti 😀 Pelaburan untuk kesihatan dan kecantikan mungkin nampak mahal, tapi hakikatnya sakit itu lebih mahal dan menyakitkan.

Nak dapatkan set Mighty 3 Gems, hubungi kak yone di 012-5538628.

Semoga semua mendapat manfaat 😊

Pengedar Shaklee Shah Alam, Subang, Petaling Jaya, Klang, Mid Valley dsn seluruh Malaysia. Nak COD di kawasan berdekatan VSQ, Amcorp PJ, Hotel Premiere Klang, Mid Valley, boleh roger-roger kak yone 😊


ID Shaklee kalau korang nak beli direct di Shaklee - 1112978

Ingat no telefon ni - 012-5538628
Previous
Next Post »
0 Komentar