Motor Skill Lemah, Anak Tak Suka Menulis?

Hari ni kak yone terbaca suatu artikel dalam The Star online. Anak berusia 7 tahun menjadi penulis buku kanak-kanak. Boleh baca artikel tu di SINI.  Namun anak tu istimewa sebab dia merupakan anak autisme.

Kak yone bukanlah ahli apabila bercakap mengenai anak autisme. Tapi kali ni kak yone nak menyentuh trend zaman kini yang mana ibu bapa terlalu 'open' dalam membenarkan anak-anak menggunakan gadget.

Kaitan anak autisme yang membuatkan kak yone nak bercakap pasal gadget ni sebab anak ini mempunyai motor skill yang lemah. Jadi anak ini tak suka menulis. Namun, kreativitinya sangat tinggi, ceritanya ditulis oleh orang yang mendengar.



Kak yone mengaitkan pula dengan anak sulung kak yone. Alhamdulillah daripada pandangan kak yone, anak kak yone normal. Cuma lemah motor skillnya.

Namun cepat merasa bosan, tak boleh fokus sesuatu perkara itu untuk jangka masa yang lama dan tak suka menulis. Ni pemerhatian kak yone setelah anak kak yone masuk tahun 1. Tapi yang bagusnya anak kak yone mudah tangkap melalui pendengaran. Mudah kita ajar one to one dan explain. 

Keadaan anak kak yone ni membuatkan kak yone terfikir. Mungkin pendedahan yang banyak dengan gadget menyebabkan motor skillnya lemah 😥  kak yone masih belajar lagi perlakuan kanak-kanak supaya mudah untuk kak yone tackle cara untuk mendidik anak kak yone. Akan kak yone kongsikan dari semasa ke semasa.

Tapi jika ada pandangan, kak yone buka untuk kita kongsikan bersama 😊

💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟💟

Kalau ditanya pada kak yone perlukah anak-anak mengambil vitamin? Itu soalan yang suami kak yone tanya masa anak sulung kak yone masih kecil dulu.

Kata doktor tak perlu, jika susu minum, pemakanan pun mencukupi nutrisi. Tapi anak kak yone yang sulung ni, berhenti minum susu pada umur 2 tahun. Berhenti minum susu TOTALLY.

Memang jenuh nak menggantikan nutrisi kalsium yang sangat penting untuk tumbesaran anak-anak. Plus anak kak yone sangat-sangat memilih makan. 

Jadi ikhtiar kak yone waktu tu ialah memberi anak kak yone Mealshakes yang kaya dengan pelbagai vitamin dan mineral. Alhamdulillah memang selera anak kak yone improve sangat dan kak yone bersyukur, ia adalah ikhtiar untuk mencukupkan nutrisinya untuk membesar.

Anak-anak juga tak lari daripada batuk-batuk, demam dan selsema. Almost every month ada je lawatan ke klinik. Sampai kena nebuliser. Sampai doktor bagi amaran, sekali lagi, kena pakai spray macam orang asma tu.

Masa tu kak yone diuji pulak dengan anak kak yone terkena alergik sampai masuk hospital. Menjadi asbab kepada bermulanya pengambilan Omega Guard secara konsisten oleh anak kak yone.

Alhamdulillah thats the end of the visits to the clinic. Syukur sangat. Sesungguhnya kak yone dari orang yang skeptikal mengenai vitamin ni, terus jadi orang yang konsisten amalkan. 

Bukan sebarang vitamin ye. Tapi vitamin Shaklee yang asasnya bahan-bahan semulajadi. Memang nampak kesannya. Kemudian kak yone tambah pula Chewable Vitamin C dan Vitalea for Children untuk anak-anak kak yone. Alhamdulillah superb sangat untuk tumbesaran anak-anak.

Kak yone tahu, nak beli vitamin-vitamin ni memang perlukan allocation. Tapi the first step parents kena buat ialah daftarlah sebagai ahli Shaklee, jimat sangat bila membeli vitamin.

Memang dengan RM68.90 tu berbaloi sangat untuk kesihatan anak-anak kita. 

Nak daftar sebagai ahli dan dapatkan vitamin-vitamin ni, hubungi kak yone di 012-5538628.

Dapatkan daripada kak yone, pengedar Shaklee Shah Alam, PJ, Klang, Mid Valley dan seluruh Malaysia. Nak COD dia area Shah Alam, Klang, PJ (Amcorp Mall, VSQ) atau di mana-mana saja, just roger kak yone dan kita boleh bincang 😊

Sekian dari kak yone. Kak yone share untuk sama-sama kita mendapat manfaat 😊
012-5538628

Previous
Next Post »
0 Komentar