Normalkah Bayi Jarang Buang Air Besar?

Assamualaikum dan salam Jumaat... Cepat betul weekdays berlalu. Kejap aje dah Jumaat... Syukur... heee.. Bagi orang bekerja kan... Haha... Tapi Jumaat sentiasa hari yang berkat.... Hari ni, nak sembang pasal normalkah bayi jarang buang air besar dalam jangka masa empat atau lima hari bagi bayi yang berada dalam awal kelahiran? 



Saya perasan ramai parents di dalam group bertanyakan hal ini... Bayi tak membuang air besar sampai seminggu.... Takut jugak kita dengar sebab kalau kita tak membuang lama gitu, memang masalah... Mungkin sembelit jadinya... 

Tapi sebenarnya, kalau baby yang fully breastfeed dan tak membuang dua atau tiga hari.... Waima 10 hari sekalipun, tetap dianggap normal.... asalkan najisnya lembut dan mudah keluar. Jadi ibu bapa, tengok-tengok jugalah keadaan baby. Check perutnya keras ke... kalau baby mula membuang, tengok bagaimana reaksinya.. teran sampai muka merah ke.... Tanda-tanda itu akan menentukan keadaan bayi. Haha... saya pernah tengok hasil bayi fully breastfeed tak membuang lama tu... macam bom keluarnya.... penuh sampai melimpah keluar dari pampers.... Nak tunjuk gambar, geli pulak korang nak tengok... heeee..

Bagi bayi yang tak fully breastfeed, minum susu ibu dan ditambah juga dengan formula milk, kes ini berlainan sedikit. Bayi memang kena membuang sebab jika jarang-jarang membuang air besar, kesannya bayi akan sembelit. Penyelesaian kepada masalah ini, mungkin bayi tidak sesuai dengan formula milk yang diberikan. Anda boleh cuba tukar ke formula milk yang lain.

Anda juga boleh membandingkan najis-najis bayi yang menyusu sepenuhnya dari saat baru lahir sehingga ke beberapa hari berdasarkan warna najis seperti di bawah untuk menentukan sama ada normal atau tidak najis yang dikeluarkan:



Anda juga boleh merujuk di SINI untuk warna dan tekstur najis yang berubah-ubah mengikut cara pemakanan bayi.

Jika bayi anda sudah mencapai umur setahun ke atas, picky eater, jarang membuang kerana kurang makan... anda boleh juga menambah Mealshakes ke dalam makanan seperti puri atau bubur yang anda sediakan untuk bayi anda. InsyaAllah selera makan akan bertambah dan sembelit pun akan dapat dielakkan. Nak tahu apa lagi yang baik untuk anak-anak, anda boleh rujuk di SINI.

Apa pun, jika anda nak tanya mengenai supplemen atau nutrisi anak-anak anda, boleh hubungi saya di 012-5538628.

Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ, Petaling Jaya dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ Viber: 012-5538628

Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com



Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978

Kind Hearty Enterprise


COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC


COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek

Previous
Next Post »
0 Komentar