Kitaran Haid Terganggu Selepas Bersalin

Assalamualaikum dan salam sejahtera pembaca-pembaca budiman sekalian.... Apa khabar? Semoga hari Isnin anda berjalan dengan lancar :) Hari ni nak share pasal kitaran haid yang terganggu selepas bersalin. Apa pendapat anda? Cer kongsikan.



Begini, jika anda seorang ibu yang menyusukan bayi secara eksklusif, memang anda akan mengalami kelewatan kitaran haid sehingga 6 bulan ataupun mencapai setahun lebih. Dengan menyusukan bayi sepenuhnya, badan akan mengeluarkan hormon prolaktin yang tinggi serta mengganggu proses ovulasi. Pada masa ini jugalah, jika anda yakin, anda boleh berhubungan dengan suami tanpa perlu merancang atau sekatan....

Dulu-dulu saya tak faham. Apabila pergi ke Klinik Kesihatan, nurse cakap boleh mengawal kehamilan jika menyusukan bayi secara eksklusif. Sekarang dah tahu. Sebabnya badan menghasilkan hormon prolaktin yang tinggi, jadi ovulasi tidak terjadi. Don't worry, this is totally normal for breastfeeding mothers.

Namun, bagi ibu-ibu yang kadangkala memberikan susu badan dan ada menambah susu formula, ataupun menyusukan bayi dengan susu formula sepenuhnya, kitaran haid anda akan kembali seperti sebelum anda hamil. Tapi mungkin pada awalnya kitaran haid itu agak terganggu dan tidak teratur. 

Ada juga ibu-ibu yang dah mula ambil pil perancang kan? Pengambilan pil perancang juga mungkin mengganggu kitaran haid anda.... Kalau anda was-was, boleh dapatkan penerangan gynea :)

Tapi mesti tak bestkan apabila darah haid yang kadang-kadang keluar, kadang-kadang macam dan abis ke? Kita sendiri confuse. Nak lancar dan regularkan semula kitaran haid anda? Boleh cuba amalkan GLA Complex. GLA Complex ni memang insyaAllah, akan membantu kitaran haid anda menjadi teratur semula. Malah gadis-gadis remaja yang mengalami masalah ini juga boleh mengambil GLA Complex. Nak tahu lebih kebaikannya?  Boleh rujuk di SINI.

Anda juga boleh tanya saya secara terus. Hubungi aje saya di 012-5538628. Kalau nak daftar jadi ahli pun bagus. Sekarang ni memang masa yang terbaik. 

Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ, Petaling Jaya dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ Viber: 012-5538628

Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com



Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978

Kind Hearty Enterprise


COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC


COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek



Rujukan:







Previous
Next Post »
0 Komentar