Pendarahan Tanda Keguguran Semasa Kehamilan?

Kali ni kisah sedih sikitla kita nak bincangkan.... Sebab sedang saya hamil ni... terdengar dua kisah bayi meninggal dalam kehamilan.. Kedua-dua kes terjadi semasa kandungan sudah berusia 4 bulan.... Teringat juga semasa kehamilan pertama dulu, masa 17 minggu, saya dimasukkan ke hospital kerana keracunan makanan. Pada masa yang sama, sepupu saya juga hamil.... Tapi dalam 5 bulan kot... Anak kembar.. Tapi Allah lebih sayangkan bayi-bayi itu.... Mereka gugur.. Mungkin kerana rahim tidak kuat. Menurut kata sepupu saya, ade sedikit spotting atau pendarahan sebelum itu.... Adakah pendarahan tanda keguguran semasa kehamilan?



Salah satu kes yang gugur di usia kandungan 4 bulan juga mengalami spotting atau pendarahan sehari sebelum bayi meninggal. Tapi saya tidak pasti apa penyebab keguguran itu. Kalau tanya gynea, mungkin dia akan jawab jikalau kandungan dan kehamilan itu tidak stabil, maka akan berlaku keguguran... This is based on my experience sebab masa awal-awal kehamilan, saya ada mengalami pendarahan juga. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan telah menetapkan yang terbaik untuk setiap hambaNya.

Sebagai ibu-ibu yang mengandung, apa yang perlu dilakukan ialah berserah kepada Allah Ta'ala. Dia yang memberi... dia boleh mengambil balik.... Di samping itu, jagalah kesihatan diri, ambil makanan yang berkhasiat (amalkan diet yang sihat), cara kehidupan semasa hamil juga akan berubah. 

Yang mengalami pendarahan atau spotting, doktor mungkin akan bagi ubat untuk dimasukkan ke dalam saluran serviks. Duphaston ubat penguat rahim juga akan diberikan. Tapi itu untuk kehamilan bagi trimester pertama. 

Sebagai inisiatif sendiri, ibu-ibu boleh mengambil supplemen untuk memastikan nutrisi yang diperlukan semasa hamil mencukupi. ESP daripada Shaklee merupakan salah satu supplemen yang bagus untuk menguatkan rahim. Boleh baca banyak lagi kisah pendarahan semasa hamil dan supplemen yang boleh diambil di SINI.

Apa sahaja yang anda ingin ketahui mengenai Set Kehamilan Shaklee atau mana-mana supplemen Shaklee yang lain, anda boleh hubungi saya di 012-5538628.

Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ, Petaling Jaya dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ Viber: 012-5538628

Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com



Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978

Kind Hearty Enterprise


COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC


COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek


Previous
Next Post »
1 Komentar
avatar

Saya dulu keguguran jugak..
Sebab tiada denyutan jantung.
Mujur dah ada anak pertama, so tak terasa sangat.

Balas