6 Cara Memujuk Bayi Tak Mahu Menyusu

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Harap semuanya sihat-sihat dan baik-baik selalu.. Hari ni nak bincangla... Apa yang perlu dilakukan jika bayi tiba-tiba tak mahu menyusu? 




Selalunya keadaan ini terjadi apabila ibu-ibu mula bekerja... lepas 2 minggu memulakan keje... tiba-tiba balik rumah.. nak menyusukan bayi.. bayi refuse... mesti sedih sangat kan... Berikut adalah 4 cara memujuk bayi tak mahu menyusu.

PERTAMA

Dalam hal ini... ada beberapa cara untuk trick bayi supaya kembali breastfeed. Istilah yang digunakan ialah dreamfeed, iaitu menyusukan semasa baby mamai-mamai gitu... Pada masa itu bayi takkan peduli samada botol susu ataupun breast yang disuakan.. InsyaAllah.. lama-lama bayi akan kembali breastfeed.

KEDUA

Satu lagi cara ialah jika anda bekerja dan baru pulang bekerja.. mandilah terlebih dahulu sebelum menyusukan bayi anda. Mungkin semasa bekerja anda memakai deodoren atau minyak wangi yang mengelirukan bayi dengan bau badan anda yang biasa dihidunya.. Bau yang berlainan menyebabkan bayi enggan menyusu..

KETIGA

Semasa hendak menyusukan bayi anda, pegang payudara anda seolah-olah payudara anda seperti botol susu dan suakan kepada bayi. Memang agak kelakar, tapi untuk mengembalikan semula bayi untuk direct latch kepada anda, anda memang kena cuba pelbagai cara.

KEEMPAT

Tengok dan tunggu isyarat bayi anda kelaparan, seperti tangan di mulut, mulut seperti ingin menghisap.... sebelum bayi anda mula menangis kerana lapar, direct latch kan bayi anda kepada payudara anda.

KELIMA

Pujuk bayi anda dengan meletakkan puting payudara anda di mulut atau pipi bayi... mungkin pada awalnya baby refuse.. insyaAllah.. kelama-lamaan bayi akan kembali menyusu daripada anda.

KEENAM

Tukar posisi atau keadaan menyusu daripada kebiasaan. Cuba berjalan atau berbuai-buai dengan bayi anda semasa menyusukannya. Atau cari keadaan yang senyap dan tenang untuk menyusukan bayi anda.

Yang penting... untuk menjayakan usaha penyusuan, anda jangan sesekali berputus asa.. gali sebanyak-banyak ilmu tentang penyusuan.. InsyaAllah anda akan lebih bersedia.. Jangan stress-stress ye.. nanti menggangu pengeluaran susu.

Anda ingin berasa bertenaga dan bahagia dalam proses ini? Anda boleh meningkatkan stamina diri anda dengan supplemen-supplemen yang membantu dalam penyusuan. Boleh rujuk di SINI.

Nak dapatkan supplemen Shaklee.. hubungi saya di 012-5538628.

Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ, Petaling Jaya dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ Viber: 012-5538628

Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com



Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978

Kind Hearty Enterprise


COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC


COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek
Previous
Next Post »
0 Komentar