Amalan memudahkan bangun solat Subuh

Apa khabar teman-teman sekalian 😍 Hari ni kak Nur nak share apa yang kak Nur dengar daripada Ustaz Lutfi di radio IKIM iaitu amalan yang memudahkan bangun solat Subuh.

Nak bangun Subuh ni, bagi sesetengah orang, memang sukar. Liat semacam bila nak bangun Subuh kan. Macam-macam dah buat. Kunci jam, pasang alarm dekat fon, last-last semuanya ter'off' sendiri. Si tuannya meneruskan tidur dan akhirnya Subuh gajah baru bangun.


Apa pun, solat tetap kena buat. So marilah kita sama-sama berusaha memperbaiki diri dengan memperbaiki solat kita.

Untuk membantu kita bangun solat Subuh, sebenarnya ikutlah sunnah Rasulullah SAW, iaitu tidur awal di malam hari. Sebab tidur sebelum jam 12 malam itu, bersamaan dengan dua jam tidur. Contoh, tidur pukul 11 malam tu, badan kita seolah-olah mendapat kerehatan selama dua jam.

Tapi kalau tak boleh juga, atas dasar tugasan dan juga ibu-ibu yang tak pernah habis kerja-kerja di rumah, maka sebelum tidur, amalkan perkara ini:

πŸ’š Baca Surah al-Kahfi bermula dari ayat 107 sehingga habis ayat 110.

πŸ’š Amalkan adab-adab sebelum tidur. Antara adab-adabnya adalah seperti berikut:

πŸ’• Berwuduk sebelum tidur

πŸ’•Tidur pada sisi kanan. Baik untuk kesihatan jantung dan memudahkan untuk bangun bertahajud.

πŸ’• Membaca tiga Qul kemudian meniupkan pada kedua tapak tangan dan disapu pada kepala, muka dan bahagian badan depan sebanyak tiga kali.

πŸ’• Membaca ayat Qursi. InsyaAllah dilindungi daripada gangguan syaitan sehingga pagi.

πŸ’• Membaca doa sebelum tidur
Harapnya dengan ikhtiar ini beserta semangat untuk memperbaiki diri dan menjaga solat, kita dapat bangun Subuh di awal waktu. Malah diberi peluang untuk bertahajud sebelum masuknya waktu Subuh 😍

Tapi bagi yang mencari supplemen tambahan untuk merasa segar dan bertenaga bangun pagi, boleh amalkan Ostematrix yang best ni.
Semoga perkongsian ini bermanfaat. Tak dilupakan juga, bulan ni last bulan promosi bagi twin pack Vivix, Starter Set Youth dan Wellness Set sebanyak 10% diskaun. Ditambah lagi dapat free gift, free delivery, free membership. Memang tak patut dilepaskan. Klik je www.wasap.my/+60125538628 untuk mengorder vitamin-vitamin atau produk-produk Shaklee anda 😘


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley,  Menara VSQ, Amcorp Mall, Jaya Shopping Centre, PJ SS14, Jaya33, Subang, USJ dan seluruh Malaysia. Untuk maklumat lanjut mengenai vitamin semulajadi dan pendaftaran keahlian Shaklee:

DIANA
ID Shaklee: 1112978
Call/ SMS/ Whatsapp: 012-5538628
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy
Diana Aniff Rich Enterprise – 002912581-X

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, Subang, USJ, PJ SS14, Jaya Shopping Mall, Menara VSQ, Amcorp Mall, Menara PKNS, Jaya Shopping Centre, Mid Valley
Previous
Next Post »
0 Komentar