Batuk selsema go away

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua... Saja nak share.. Minggu lepas si kecik baru je baik daripada batuk-batuk yang agak teruk. Kalau diikutkan sebenarnya telah terjadi beberapa episod batuk yang merungsingkan kami sebagai parents.

Dulu saya ada tulis pasal Barking Cough atau Croup Cough. Boleh baca di entry INI. Bukan apa, batuk-batuk pada bayi atau kanak-kanak ini sangat menyeksakan mereka. Lagi teruk apabila mereka terbatuk-batuk semasa tidur. Sampai bangun dan menangis-nangis.. Kesian sangat.

Episod anak saya batuk-batuk dua minggu lepas sangat merisaukan... Sampailah dia kena amik neb (gas) sebab kedengaran bunyi kahak di paru-paru. Doktor siap menyuruh agar diberikan antibiotik.


Alhamdulillah, dia telah pulih. Namun, sejak semalam, bermula semula batuk-batuk sikit. Semasa tidur, ada masanya dia terbatuk-batuk yang teruk... Ya Allah, peliharalah anak-anak kami. Memang kami sendiri juga batuk-batuk sekarang ni... Terjangkit gamaknya.

Saya bukan doktor, tapi pernah bertanya kepada doktor berkenaan virus dan bakteria pada masa kini. Kalau dulu-dulu mungkin kalau demam dan batuk-batuk hanya mengambil masa 3 hari untuk pulih sepenuhnya, tapi sekarang mungkin memakan masa sehingga 7 hari.

Satu lagi, bagi sayalah... Lain macam sikit apabila tengok si adik ni batuk... Macam tak pernah pula tengok si abangnya batuk sebegitu sebelum ini.

Apakah maknanya semua ini? Ini menunjukkan bahawa kekuatan virus dan bakteria semakin bertambah. Virus dan bakteria boleh berevolusi... Mereka menyesuaikan diri dengan persekitaran dan menjadi lebih kuat. Jadi ubat-ubatan biasa yang selalu digunakan mungkin bertindak agak perlahan dalam membunuh virus dan bakteria tersebut.

Mungkin hal ini tidak begitu membimbangkan orang dewasa. Tapi pada kanak-kanak, ishhh tak sampai hatilah. Bagi bayi yang masih menyusu, ibu-ibu kena pastikan anda makan makanan yang tinggi antioksidan, kaya dengan vitamin C. Khasiat daripada pemakanan yang bernutrisi ini akan disalurkan kepada bayi anda dan membantu dalam meningkatkan sistem pertahanan badan mereka.

Bagi kanak-kanak yang sudah besar, ibu-ibu kena pastikan anak-anak mendapat pemakanan yang berkhasiat. Tahu tak, apabila anak-anak mendapat nutrisi yang mencukupi, bukan sahaja kesihatan mereka baik, malah appearance atau penampilan, kulit dan wajah mereka lebih berseri-seri.... Haaaa...

Tapikan... susah sebenarnya nak memastikan kita mendapat nutrisi yang mencukupi setiap hari. Nak harapkan anak-anak makan sayur dan buah-buahan, majoriti anak-anak takkan makan... Betul tak?

Bagi saya, ibu-ibu menyusu kena mendapatkan nutrisi tambahan daripada vitamin-vitamin untuk top up keperluan nutrisi seharian. Penting sangat sebab bayi anda memerlukannya untuk kekuatan dirinya. Memang susu ibu makanan yang terbaik... Tapi akan menjadi lebih baik jika kandungan susu ibu itu lebih bernutrisi hasil pemakanan vitamin atau supplemen oleh si ibu.

Untuk kanak-kanak, ada multivitamin, vitamin C, dan minyak ikan yang mengandungi DHA dan EPA serta Omega 3 yang sangat bagus dalam perkembangan minda anak-anak. Dalam keadaan masa kini, pemakanan anak-anak harus dititikberatkan...

Bagi ibu-ibu menyusu yang nak berikhtiar untuk kesihatan bayi yang mengalami masalah demam, batuk-batuk dan selsema, boleh amalkan Nutriferon, Omega Guard dan Sustained Release Vita-C, iaitu supplemen yang membantu meningkatkan sistem pertahanan badan, menguatkan sistem imun dan mengurangkan inflammation atau radang apabila badan tidak sihat.
Ni untuk ibu-ibu yang makan ye. Bukan bagi pada baby

Bagi kanak-kanak yang mengalami masalah batuk-batuk dan selsema, boleh amalkan vitamin yang sama iaitu Omega Guard, Chewable vitamin C dan Nutriferon untuk meningkatkan kekuatan sistem pertahanan dalaman mereka. Untuk intake harian, anak-anak boleh amalkan Vitalea for Children atau Mealshakes iaitu multivitamin untuk mendapatkan nutrisi harian yang diperlukan.


Saya cadangkan semua ini, berdasarkan pengambilan harian saya sendiri juga. Alhamdulillah, saya cadangkan dan jual vitamin-vitamin kerana saya yakin vitamin-vitamin ini selamat dan berkesan kepada kita sebagai orang dewasa dan juga kepada kanak-kanak yang sangat memerlukannya untuk kesihatan, pembesaran dan perkembangan mereka.

Nak dapatkan vitamin-vitamin ini senang aje. Hubungi 012-5538628. Saya boleh pos ke seluruh Malaysia. Jika nak COD, saya boleh COD kan ke area Shah Alam, Subang Jaya, PJ di area Amcorp, Menara PKNS, VSQ, Mid Valley, Klang di area Bukit Tinggi. 

Terima kasih.

Diana
Hearty . Love . Healthy
SID: 1112978 (boleh guna ID saya kalau membeli direct di Shaklee)
Tel: 012-5538628
Previous
Next Post »
0 Komentar