Abang, Anakku Yang Sulung

Abang

Semalam masa nak solat, ibu tinggalkan si kecik atas tilam. Menangis-nangis baby sebab dah mengantuk. Kena letak pulak 😅 Sebab ibu tengah solat, si abang sulung yang usianya 8 tahun dukung baby sambil zikir  Lailahaillallah berulangkali. Boleh bayangkan tak, dukung dalam keadaan berdiri, saiz baby dah separuh ketinggian abang. Alhamdulillah baby tak nangis dah.

Terima kasih abang tolong jagakan baby.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Suatu malam tu, si anak yang kedua merengek-rengek dekat si ayah suruh buatkan susu. Tapi baki susu yang baru je diminum tak habis lagi. Bila disuruh habiskan, taknak pulak. Biasalah, peel si tengah. Selagi tak dapat, rengeknya takkan henti. Ayah pulak memang selagi tak habis susu  tu, takkan dibuat yang baru. Abang yang melihat, ambil botol susu adik, habiskan susu dalam botol tu dan beri pada ayah untuk buat susu baru.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ibu nukilkan di sini kasih sayang abang pada adik-adik agar bila abang besar nanti, abang ingat semula kasih sayang yang abang curahkan pada adik-adik. It may be a small gestures from you. Tapi pada pandangan mata ibu, besar ertinya.

Abang, sayangnya kamu pada adik-adik, buat ibu berair mata. Dalam diam ibu tengok je tindakan abang. Ibu bangga dengan tindakan abang. Walaupun abang selalu bergaduh dengan yat, abang tak pernah ambil hati. 

Terima kasih abang. Abang, anak ibu yang baik, anak yang soleh dan mendengar kata. 


Terima kasih abang. Ibu minta maaf andai ibu ada terkurang dalam membesar dan mendidik abang. Ketahuilah abang, kasih ibu tak pernah terbeza pun diantara abang dan adik-adik. Semuanya anak ibu.
Previous
Next Post »
0 Komentar