Cara-cara mengurangkan sakit badan dengan lebih cepat selepas bersenam

Trend sekarang memang ramai mula sedar akan kepentingan untuk bersenam. Tapi yang tak berapa best bila bersenam ni ialah rasa sakit badan selepas bersenam 😂 Jadi bila dah rasa sakit badan, maka ramailah yang menghentikan rutin bersenam ni. Taknaklah berhenti terus kan? So, jom kita baca cara-cara mengurangkan sakit badan selepas bersenam.



1. Regangkan badan sebelum dan selepas bersenam
Ramai orang 'malas' untuk melakukan regangan yang betul sebelum dan selepas bersenam, terutamanya bagi aktiviti-aktiviti seperti jungle trekking dan sebagainya. Pakai naik atau daki je terus. Lepas dah habis, balik rumah, mesti sakit badan sangat.

Otot-otot dalam badan kita, sangat-sangat perlu dipanaskan terlebih dahulu. Macam enjin kereta la. Takkan terus nak lenjan 110km sejam kan. So sebelum memulakan sebarang jenis senaman atau aktiviti, tolong lakukan regangan. Selepas habis senaman pun, sila cool down dulu. Jangan terus duduk, biar otot kita ke mode cool down sebelum kita berehat.

2. Cas balik tenaga selepas bersenam
Sangat penting untuk kita menjana kembali tenaga selepas bersenam. Dalam masa sejam selepas bersenam, sangat penting untuk kita minum atau makan sesuatu untuk cas balik tenaga kita. 

Makanan dan minuman ini juga sangat penting untuk membantu memulihkan otot-otot badan kita. Nutrisi yang sangat diperlukan pada waktu ini adalah seperti protein dan karbohidrat. Boleh je amalkan ESP (protein shake Shaklee yang kaya dengan sumber protein) atau yang paling best adalah Cinch Shake Shaklee yang didatangkan dalam perisa coklat, caffe latte atau pun vanilla. Sedap.

3. Berehat sebentar
Ada orang, apabila memulakan rutin senaman, setiap hari pun bersenam. Kalau tak bersenam rasa bersalah pula. Sebenarnya tak salah untuk mengambil sehari bercuti daripada rutin senaman. 

Kalau diikutkan, sehari kita hanya memerlukan senaman selama 30 minit. Seminggu dalam 210 minit yang bersamaan 3.5 jam. Jika kita dah melakukan senaman lebih daripada 30 minit sehari, maka boleh ambil cuti untuk membantu memulihkan otot-otot atau membiarkan otot-otot berehat.

4. Pakai pakaian yang sesuai apabila bersenam
Apabila bersenam atau bersukan, digalakkan untuk memakai pakaian yang sesuai. Sebagai contoh, pakai compression socks untuk membantu mengurangkan water retention yang seterusnya akan membantu mengurangkan masalah inflamasi yang menyebabkan sakit-sakit badan.

5. Tidur yang berkualiti
Tidur adalah ubat yang paling mujarab dalam menyembuhkan apa-apa sahaja kesakitan 😍 Amalkan tidur yang berkualiti. InsyaAllah sakit-sakit badan akan berkurangan atau hilang. Tidur yang berkualiti tak semestinya tidur lama, tapi tidur yang lena walaupun sekejap.


Psssttt: Boleh juga kalau nak menambah apa-apa supplemen sebagai makanan tambahan penambah tenaga dan membantu mengurangkan sakit-sakit badan. 

Yang ni kak Nur cadangkan:

Set Cinch ni terdiri daripada Cinch Tea mix yang elok diambil sebelum rutin senaman, yang membantu meningkatkan tahap metabolisme. Selepas senaman, digalakkan mengambil Cinch Shake iaitu minuman berprotein yang sedap dan mengandungi Leucine yang membantu membuang lemak tapi mengekalkan otot. 



 

Performance Drink berperisa oren ni sangat sesuai dibawa sebagai bekalan untuk senaman atau bersukan. Memang sangat-sangat membantu dalam mengurangkan rasa dahaga. Air Performance Drink ni macam air 100 Plus, cuma tidak berkarbonat dan kandungan gula yang terkawal. Yang letih lesu pun elok minum Performance Drink ni.



Haaa, set ni pun best juga. ESP membantu membekalkan keperluan protein kepada badan. Vitamin B Complex untuk meningkatkan tenaga dan membantu mengurangkan sakit-sakit urat. Ostematrix pula membantu melegakan sakit-sakit otot dan sakit-sakit badan.

So buat pilihan anda. Hubungi kak Nur di 012-5538628 atau klik je SINI untuk wasap.

Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley,  Menara VSQ, Amcorp Mall, Jaya Shopping Centre, PJ SS14, Jaya33, Subang, USJ dan seluruh Malaysia. Untuk maklumat lanjut mengenai vitamin semulajadi dan pendaftaran keahlian Shaklee:

DIANA
ID Shaklee: 1112978
Call/ SMS/ Whatsapp: 012-5538628
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy
Diana Aniff Rich Enterprise – 002912581-X

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, Subang, USJ, PJ SS14, Menara VSQ, Amcorp Mall, Menara PKNS, Jaya Shopping Centre, Mid Valley
Previous
Next Post »
0 Komentar