Teknik Pernafasan semasa hendak bersalin

Apabila menghitung hari ke saat-saat menunggu tibanya proses bersalin, ibu-ibu pastinya terasa teruja! Haaa tak sabar nak melihat bayi yang dikandung tapi pada masa yang sama, nervous hendak melalui proses bersalin 😂 Orang kata, semuanya melibatkan teknik pernafasan semasa hendak bersalin yang akan membantu mengurangkan kesakitan dan memudahkan proses kelahiran.



Kak yone semasa di labor room, memang setakat dua kali ni, mungkin berada dalam keadaan yang panik 😔 Yang sulung prosesnya mengambil masa selama 6 jam, yang kedua mengambil masa dalam 10 jam. Kedua-duanya kak yone kena induce. Kata orang lagi, kena induce ni, lagiiiiiii sakit. Wallahualam sebab kak yone tak alami lagi proses bersalin yang tanpa induce.

Tapi bagi kak yone, walaupun yang kedua tu mengambil masa 10 jam, keadaan kak yone takdelah macam semasa proses bersalin yang sulung. Lebih sabar menahan sakit walaupun nurse cakap kak yone dah stress sangat. Boleh baca sharing kak yone semasa proses kelahiran kedua di SINI.

Ok, kembali ke teknik pernafasan semasa hendak bersalin, kak yone pun kongsikan apa yang kak yone baca dan mengikut pengalaman. 

Pertama sekali, apabila dah mula rasa sakit contraction, JANGAN PANIK! Tarik nafas dalam-dalam melalui hidung dan hembus perlahan-lahan melalui mulut. Yang penting, bila kita bernafas dengan baik, oksigen akan masuk ke dalam badan dan memenuhi keperluan baby. Ibu tenang, baby pun tenang. Cuba bernafas dalam-dalam dan konsisten.

Apabila terasa contraction semakin kuat dan kerap, kita akan mula menarik nafas pendek-pendek. Pada masa itu, perasaan takut dan panik juga akan menguasai. Pada masa ini, ingat dalam kepala perkataan re-leks. Masa menarik nafas juga, ulang ritma re-leks. 

Contohnya:

Tarik nafas dalam 3-4 saat melalui hidung dan dalam otak ingat perkataan reeeee.

Kemudian tahan nafas selama 1-2 saat dan lepaskan nafas melalui mulut. Masa lepaskan nafas, ingat perkataan leks. 

Semakin sakit contraction tu, kerapkan tarik nafas. Penting untuk memastikan kita mendapat oksigen yang secukupnya. Kalau dah rasa susah menarik nafas dengan hidung, tarik nafas melalui mulut dan lepaskan melalui mulut juga.

Jangan melawan contraction kerana contraction merupakan proses membesarkan bukaan untuk bayi keluar. Gigi jangan diketap, tangan jangan digenggam (senanglah cakap, tapi jika mampu, buatlah untuk membantu memudahkan proses bersalin). Mulut tu biarlah tersenyum dan sentiasa berzikir. 

Jangan meneran selagi bukaan belum mencapai 10cm, atau selagi nurse tak mengizinkan. Apabila dan buka 10cm, mulalah teran,

Kata doktor kak yone dulu, teran macam tengah b%r#k sembelit. Rasai otot-otot yang terlibat. Nak meneran juga memerlukan nafas yang panjang. Lepas push, jangan bunyi hah! Sebab dikhuatiri bayi akan masuk ke dalam semula. Tapi di hujungnya, cuba curi nafas, macam orang curi nafas semasa berenang.

Teknik meneran pula:

💧 Tangan memegang pada pergelangan kaki, atau pemegang yang disediakan di tepi katil. Ini untuk membantu supaya semasa proses meneran, ibu-ibu tak mengangkat punggung.

💧 Angkat badan (suami boleh tolong ampu bahagian belakang untuk isteri menyandar).

💧 Dagu pada dada dan mata memandang perut.

💧 Push atau teran dengan hembusan nafas yang sepanjang-panjangnya.

💧 Tarik nafas dan atur semula pernafasan semasa contraction berhenti.

💧 Ulang setiap kali contraction sehingga bayi keluar.

Semoga perkongsian ini bermanfaat. 

Selepas bersalin, elok generate balik tenaga yang hilang dan bersedia untuk menyusukan bayi dengan SET POSTNATAL / SET BERPANTANG SHAKLEE yang membantu memulihkan tenaga dan mempercepatkan pemulihan luka-luka dalaman dan luaran.


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley,  Menara VSQ, Amcorp Mall, Jaya Shopping Centre, PJ SS14, Jaya33, Subang, USJ dan seluruh Malaysia. Untuk maklumat lanjut mengenai vitamin semulajadi dan pendaftaran keahlian Shaklee:


DIANA
ID Shaklee: 1112978
Call/ SMS/ Whatsapp: 012-5538628
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, Subang, USJ, PJ SS14, Menara VSQ, Amcorp Mall, Menara PKNS, Jaya Shopping Centre, Mid Valley
Previous
Next Post »
0 Komentar