Makanan Yang Harus Dielakkan Semasa Baby Jaundice

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.... Sementara menanti hari ni... banyak jugalah membaca mengenai baby jaundice atau bayi kuning. Kalau boleh nak elak... Kita mohon pada Allah supaya dilindungi bayi yang bakal lahir... Mengikut kajian... Jaundice di kalangan bayi ini terjadi sehingga 60% kelahiran. Bermakna dalam 10 kelahiran, 6 bayi akan mendapat jaundice. Sebagai ibu, ada beberapa jenis makanan yang harus dielakkan semasa baby jaundice.




Makanan yang Harus Dielakkan:

1. Jamu
Bukan tak boleh makan jamu semasa berpantang. Tapi pada peringkat awal selepas melahirkan bayi sehingga seminggu atau dua minggu, tunggu dan lihat dulu keadaan bayi. Kalau bayi bebas kuning, bolehlah dimulakan pengambilan jamu selepas 3 atau 4 hari selepas bersalin. Ambil pun biar berpada-pada juga ye.

2. Halia
Semasa berpantang, halia merupakan salah satu makanan yang banyak digunakan dalam masakan berpantang. Tapi jika bayi kuning atau jaundice, holdkan dulu pengambilan halia kerana pengambilan halia meningkatkan kandungan bilirubin. Oleh itu, bayi akan lambat sembuh daripada jaundice.

Daripada selepas kelahiran, sentiasa berikan susu ibu kepada bayi, kerana susu ibu adalah makanan yang terbaik bagi bayi berumur kurang dari 6 bulan. Memang orang-orang tua akan menasihatkan supaya diberi susu kambing, air glukos dan sebagainya kepada bayi. Bukan hendak discourage, tapi teruskan sahaja dengan penyusuan susu ibu. 

Bayi tidak memerlukan apa-apa makanan atau minuman tambahan di bawah umur 6 bulan. Susu ibu sudah mencakupi kesemua khasiat dan keperluan seorang bayi. Bahaya pulak jika hendak memberi susu kambing, kerana hati bayi tidak matang untuk memproses susu kambing tersebut.... Itu juga merupakan faktor bayi mendapat kuning. Hati bayi masih belum cukup kuat hendak memproses bilirubin itu. 

Selain itu, ada yang menasihatkan supaya dijemur bayi di bawah matahari pagi (dalam pukul 8am - 10am). Janganlah buat begitu kerana sinaran UV semakin kuat. Tidak seperti zaman dulu-dulu dimana lapisan ozon masih tebal dan udara masih segar. Bayi boleh mengalami dehidrasi atau kekeringan akibat penjemuran di bawah matahari ini.

Anak sulung saya dulu juga mengalami jaundice atau kuning ini pada hari ketiga kelahiran kot.... Nurse klinik kesihatan yang datang ke rumah meminta kami membawa ke klinik untuk pemeriksaan lanjut terutamanya kadar bacaan jaundis baby. 

Selain itu, selepas dilahirkan, kami tidak menutup lampu kalimantang tu supaya bayi dapat didedahkan kepada sinaran lampu tersebut. Kami tidaklah menjemur bayi di bawah matahari pagi, cuma buka pintu dan tingkap luas-luas di pagi hari supaya cahaya matahari dari luar masuk ke dalam rumah. 

Selebihnya, memang ada beberapa kali kami ke klinik kesihatan untuk mengukur tahap kuning anak kami. 

Berikut adalah bacaan bilirubin yang harus diketahui oleh anda semua:

  • 85umo1/1 (5mg/dL) menunjukkan bayi mengalami kuning.
  • 100umo1/1 masih dalam kawalan
  • Jika dalam masa seminggu tahap bilirubin meningkat melebihi 340umo1/1 atau 21mg/dL maka rawatan fototerapi harus diberikan.

Apa-apa pun, pastikan bayi anda berada dalam pemerhatian doktor. Jika jaundice ini semakin meningkat bacaannya, maka rawatan yang sepatutnya harus dijalankan. Bahaya apabila bacaan kuning meningkat kerana boleh menyebabkan bayi menjadi pekak atau buta atau mengalami kerosakan otak. 

Bagi ibu-ibu yang mengalami baby jaundice ini, jangan sedih-sedih. Elakkan makanan seperti di atas serta amalkan pemakanan yang sihat dan seimbang. Susukan bayi anda sekerap mungkin (sehari 8 - 12 kali). Jangan fikir anda tiada susu kerana pada selepas kelahiran anda mungkin tak nampak kolustrum yang dikeluarkan. Tapi teruskan direct latch bayi anda. Baby jaundice selalunya tidur dalam jangka masa yang lama, maka kejutkan dia.

Selain itu, anda boleh amalkan supplemen yang membantu mempertingkatkan nutrisi pemakanan anda serta memulihkan keadaan anda selepas bersalin. Anda boleh amalkan Set Bersalin Shaklee yang bebas daripada bahan-bahan yang disebutkan di atas. Memang selamat untuk ibu dan bayi. InsyaAllah, set ini boleh juga membantu untuk menggalakkan pengeluaran susu ibu :)

Jika anda berminat hendak mengetahui tentang supplemen-supplemen ini, hubungi 012-5538628.


Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ, Petaling Jaya dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ Viber: 012-5538628

Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com

Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978

Kind Hearty Enterprise


COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC


COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek



Reference:


Previous
Next Post »
1 Komentar
avatar

sekarang boleh sewa mesin phototherapy untuk buat rawatan kat rumah. Tak payah masuk wad hospital.. jimat masa, wang . Boleh relax kat rumah tengok TV.
Visit http://www.hometherapyy.com @ 0123404007. They provide LED Phototherapy, Safe for the baby and no side effect to the new born skin.

Balas