Tips Bersahur Untuk Wanita Hamil

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua pembaca budiman sekalian. Selamat Hari Buruh. Hari ni nak share pengalaman pertama kali berpuasa sebagai ibu mengandung. 5 tahun dulu, semasa hamil anak pertama, memang saya langsung tidak berpuasa sebulan. Memang masa tu rasa tak mampu untuk saya berpuasa. Kali ni, nak share la tips bersahur dan berpuasa untuk wanita hamil. Excited ni.. Heeee...

Memandangkan semangat nak menggantikan 8 hari berpuasa, Saya mulakan langkah pertama pada hari Khamis yang lalu. Berikut adalah langkah-langkah yang diambil:



Tips bersahur untuk wanita hamil:

1. Tidur awal pada malam sebelumnya.

2. Bangun sahur.

3. Sediakan makanan yang mengenyangkan. Kalau memang selalu makan nasi, maka, bersahurlah dengan nasi bersama lauk pauk, nasi goreng, atau pun karbohidrat yang lain, seperti mee atau bihun.

4. Sebelum itu, selepas sahaja bangun daripada tidur, minum segelas air kosong, bersama kurma. Kuantiti kurma tu, ikut kemampuan, sebiji ke, 3 biji ke... terpulang pada anda. Nak minum air segelas lagi pun takpe lepas tu.

5. Kemudian, mulalah masak atau panaskan makanan anda. saya suruh anda minum selepas bangun tidur terus tu supaya perut anda tak kembung sangat untuk minum air selepas bersahur pula. At least, lepas proses menyediakan makanan, perut anda dah lega.

6. Selepas makanan siap, makanlah mengikut keselesaan anda. Tak perlu mengurangkan kuantiti kebiasaan anda makan... Makan aje macam makan lunch atau dinner. Tapi kalau anda jenis yang tak makan banyak semasa sahur, bolehlah mengambil minuman Set Mighty 3 Gem, yang membantu mengenyangkan dan membebaskan tenaga dengan perlahan. 

7. Selepas itu, jika anda ada mengambil apa-apa supplemen, makanlah supplemen anda. Macam saya, saya minum air kosong (tak minum minuman malt atau susu yang mengganggu penyerapan iron), jadi saya boleh ambil Vita-Lea, B Complex dan Sustained Release Vita-C sebagai supplemen kehamilan saya :) Kalau anda minum ESP bersama milo ke, susu ke, jangan ambil Vita-Lea ye... Ambil Ostematrix (tablet kalsium) boleh. Nak tahu cara pengambilan supplemen semasa berpuasa, boleh rujuk di sini.

8. Nak makan supplemen tu, saya minum lagi 3 atau 4 gelas air. At the end, saya tengok bekas air seliter saya hampir habis. Alhamdulillah.

Maka tamatlah sahur saya. Alhamdulillah berbunga-bunga hati kerana berjaya minum air banyak juga... Memenuhi keperluan air yang diperlukan.

Kemudian, saya solat Subuh, bersiap-siap ke pejabat. Alhamdulillah, saya tenang aje di pejabat. Cuma pada waktu lunch tu, berkeroncong jugak perut, ditambah lagi dengan bau makanan kawan-kawan yang menapau. Sabar sikit ekk...

Selepas solat Zuhur, saya kembali bekerja.. Hilang balik keroncong perut. Baby pun bergerak macam biasa. Dugaan datang balik semasa nak solat Asar. Bekeroncong lagi perut... Tapi kejap aje.. Lepas tu, saya pun gerak pulang. Membawa kereta kena fokus, jadi tak fikir apa sangat.

Selepas mengambil anak, saya singgah menapau lauk. Semasa on the way nak sampai ke rumah, azan Maghrib berkumandang, maka saya pun berbuka aje dalam kereta. Kalau ada buah kurma lagi bagus. Kurma membekalkan tenaga segera.

Alhamdulillah, saya berjaya berpuasa. Untuk supper, saya minum susu bersama dengan ESP untuk bekalan kalsium. Sebelum tidur, saya telan pula Omega Guard dan Ostematrix :)

Semoga saya diberi kekuatan dan kesihatan yang baik untuk menghabiskan puasa ganti saya sebelum Ramadhan tiba. InsyaAllah Ramadhan kali ini, dengan keizinan Allah, saya nak puasa penuh. Yelaa nanti nak menyusukan perlukan tenaga juga kan :)

Haha, anda nak tahu pasal supplemen kehamilan atau nak tanya pasal mana-mana supplemen Shaklee? Jangan malu-malu untuk hubungi saya di 012-5538628.
Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ, Petaling Jaya dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ Viber: 012-5538628

Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com

Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978

Kind Hearty Enterprise


COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC


COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek
Previous
Next Post »
0 Komentar