Lemak Baik Lemak Jahat & Kesannya Terhadap Badan

Hari ni kak yone belajar satu ilmu baru. Hahaha baru faham sikit kaitan sakit sendi dengan penghasilan lemak di dalam badan kita yang menjurus kepada sakit sendi ni.

Daripada pemakanan seharian kita, lemak-lemak yang masuk dalam badan, akan menjadi asid lemak dan membentuk sesuatu yang macam hormon dalam badan kita yang dinamakan eicosanoids. Eicosanoids ni pula ada 3 kumpulan. Hakikatnya setiap kumpulan berfungsi untuk manfaat diri kita juga. 

Contoh eicosanoids kumpulan 1, berfungsi untuk mengurangkan inflammasi serta melancarkan pengaliran darah dalam badan kita. Eicosanoids kumpulan 2 berfungsi menyebabkan inflammasi, menyebabkan darah membeku. Fungsi eicosanoids kumpulan 2 ni bagus apabila badan kita mengalami kecederaan. Jadi takdelah kita kehilangan banyak darah sebab darah dibekukan. TAPI, kita tak nak eicosanoids kumpulan 2 ni banyak-banyak sangat sebab boleh menyebabkan mudarat seperti sakit-sakit sendi. 

Eicosanoids kumpulan 3 ni, macam tengah-tengah. Dia seimbang. Melindungi badan kita daripada trauma dan jangkitan. Jadi, sebenarnya kita perlu ketiga-tiga kumpulan eicosanoids, tapi dalam kadar yang seimbang.

Kalau kita makan makanan yang lemak tepunya tinggi, maka asid lemak yang terhasil lebih cenderung membentuk eicosanoids kumpulan 2. Lemak-lemak tepu ni pula menyebabkan sel membran yang meliputi dan melindungi sel-sel kita menjadi keras dan kurang fleksibel. Jadi terjadilah inflammasi atau bengkak-bengkak pada sendi kita. Mulalah kita sakit-sakit tumit, sakit lutut dan sebagainya.

Faham ke? :D

Daripada cerita kak yone ni :D apa yang kak yone rumuskan ialah, pemakanan kita kena KAWAL! Yang lemak-lemak tepu tu, bukan tak boleh makan, tapi makanlah berpada-pada. Taknak dalam jangka masa panjang, boleh menyebabkan berlakunya blockage kepada salur darah dan seterusnya menyebabkan gangguan kepada organ-organ dalaman. Kalau di jantung, maka risiko untuk mendapat serangan jantung sangat tinggi.

Ikutkan nak dapatkan lemak-lemak baik ni susah. Jadi memang kena amalkan supplemen. Amalkan makan Omega 3. Kalau vitamin tu, Omega Guard yang kak yone jatuh cintan berkali-kali tu pilihan utama kak yone. Cukuplah kot sebelum ni sakit tumit. 


Kandungan Omega Guard yang kaya dengan Omega 3, EPA dan DHA sangat-sangat membantu mengurangkan inflammasi, kesakitan dan bengkak-bengkak. Omega 3 ni, melalui banyak kajian yang dijalankan, telah terbukti dapat mengurangkan masalah Rheumatoid Arthritis. 

Memang sangat bagus untuk sakit-sakit yang melibatkan sendi dan radang dalaman (inflammation). Malah Omega 3 ni membantu melancarkan pengaliran darah di dalam badan kita. So insyaAllah tekanan darah tinggi kita terkawal and dapatlah kita mengurangkan risiko sakit jantung, stroke dan sebagainya :) Alhamdulillah.

Kak yone makan Omega Guard dan jual Omega Guard
Previous
Next Post »
0 Komentar