Gusi berdarah jangan dibiarkan

Fuhhhh mencabar sebenarnya bila nak share sesuatu yang based on facts. Kak Nur bukanlah seorang doktor. Tapi sukalah juga share perkara-perkara yang berkaitan. Kali ni kak Nur nak share pasal gusi yang berdarah. Heeee siapa suka gusi berdarah kan? Rasa gusi tu lembik pulak. Errkkkk 😝

Seingat kak Nur, selepas bersalin anak sulung kak Nur, masa tu terkena gusi berdarah and rasa kawasan gusi yang bermasalah tu lembik. Tapi memang agak normal wanita yang hamil dan selepas bersalin mengalami gejala gusi berdarah. Pada masa tu, salur darah kita sedang mengembang jadi gusi tu memang bahagian yang agak sensitif. Boleh baca di SINI.

Balik kepada cerita tadi, memang tak selesa bila rasa macam tu. So menyinggahlah kita berjumpa doktor gigi. Mujurlah takde apa-apa yang serius. Kebiasaannya sebab dah lama tak servis gigi dan gusi ni 😂

Sebenarnya, faktor utama yang menyebabkan pendarahan gusi ialah disebabkan oleh kebersihan mulut yang kurang memuaskan. Kak Nur rasa tak ramai yang rajin berjumpa dengan doktor gigi, melainkan hanya apabila ada masalah gigi je. 

Apabila kebersihan mulut kurang memuaskan, maka senanglah menyebabkan pembentukan plak pada garis gusi dan juga pada celah-celah gigi. Dalam mulut kita, ada bermacam-macam bakteria, termasuklah pada plak yang terbentuk. Kalau dibiarkan, ia akan menjadi tartar dan merebak ke bahagian bawah gigi. Akhirnya akan menyebabkan radang. Maka terjadilah radang pada gusi atau gingivitis. Gusi akan membengkak dan sangat mudah terjadi pendarahan.


Jadi jangan biarkan keadaan begini melarat. First thing first, pi la jenguk doktor gigi. Doktor akan membuang dan membersihkan plak-plak di sekeliling gigi dan di gusi. Selepas itu, beruslah gigi dengan cara yang betul. Gunalah berus yang lembut agar tidak mencederakan gusi.

Sekali dah terkena, pasti tak nak terkena lagi kan? Maka boleh juga amalkan Set Gigi Sihat daripada supplemen-supplemen Shaklee. 

Set ini terdiri daripada:

Set Gigi Sihat

Ostematrix - Tablet kalsium yang membantu memenuhi keperluan kalsium harian kita. Ingat ye, semakin meningkat umur, kalsium juga akan semakin terhakis. Jadi pastikan mendapat bekalan kalsium yang cukup untuk kesihatan tulang dan gigi.

Vitamin C (Sustained Release) - Vitamin C sangat penting untuk mengawal pendarahan gusi dan membantu mempertingkatkan kesihatan gusi. 

Omega Guard - Membantu mengurangkan keradangan serta pembengkakan gusi.

Vitamin B Kompleks - Membantu mengawal pendarahan gusi memelihara kesihatan urat saraf.

InsyaAllah kita ikhtiar yang terbaik untuk kesihatan gusi, gigi dan juga kesihatan badan kita. Kak Nur memang amalkan sepanjang Kak Nur pregnant yang kedua dan ketiga. Alhamdulillah, takde lagi masalah gusi lembik dan berdarah.

Kak Nur amalkan, dan yang baik, semestinya kak Nur nak share juga. Nak dapatkan Set gigi sihat ni, whatsapp je Kak Nur di 012-5538628 😁

Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley,  Menara VSQ, Amcorp Mall, Jaya Shopping Centre, PJ SS14, Jaya33, Subang, USJ dan seluruh Malaysia. Untuk maklumat lanjut mengenai vitamin semulajadi dan pendaftaran keahlian Shaklee:

DIANA
ID Shaklee: 1112978
Call/ SMS/ Whatsapp: 012-5538628
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, Subang, USJ, PJ SS14, Menara VSQ, Amcorp Mall, Menara PKNS, Jaya Shopping Centre, Mid Valley
Previous
Next Post »
2 Komentar
avatar

Gusi berdarah memang tak best.

Balas
avatar

Tula.. terasa darah tu dalam mulut

Balas