Adakah MLM haram?

Hari ni kak Nur nak bercerita jer 😀 Nak bercerita pasal MLM (Multi Level Marketing) yang HARAM. Haritu pun kak Nur tengok Tazkirah Malam Jumaat di Astro Oasis membincangkan pasal isu MLM yang dikatakan haram.

Selayaknya memang MLM ini haram apabila tujuannya hanya untuk menambah orang ramai-ramai sebagai downline dan orang yang dipanggil sebagai orang atas atau upline hanya goyang kaki dan menikmati duit berkepuk-kepuk yang masuk di dalam poket apabila downline semakin bertambah-tambah. Tu memang haram jadah sungguh.


Shaklee pun MLM tau. Tapi MLM Shaklee ni, bukanlah upline menikmati duit berkepuk-kepuk sambil bergoyang kaki. Tidak sama sekali. Semua orang yang mengusahakan Shaklee ada fungsi masing-masing. Daripada yang tiada title kepada Supervisor dan seterusnya Master. Semua ada kerja yang harus dilakukan.

Iyelah nak menikmati pulangan, kenalah berusaha. Even goyang kaki dapat duit pun sebenarnya bekerja iaitu tukang jahit 😂 Goyang kaki kat mesin jahit supaya mesin tu berjalan, hahaha.

So macam mana MLM Shaklee works? Ok. Setiap downline yang berdaftar dengan seseorang upline adalah menjadi tanggungjawab si upline tersebut untuk menunjuk cara atau guide dari segi pemakanan vitamin atau pun dari segi bisnes kalau downline tu nak memulakan bisnes. 

Sebagai seorang downline pula (sama ada yang baru berdaftar atau dah lama berdaftar), anda boleh bertanya kepada upline direct anda (yang anda daftar dengan tu) ataupun jika upline anda bukan yang serius berbisnes, boleh skip upline tu, tanya upline kepada upline anda tu (super upline, macam super senior kat sekolah tu. Faham ke dak?) Kalau tak tahu siapa super upline, tanyalah pada upline anda. Dia sure tahu.

Sebab tu, kalau anda plan nak kaya raya dengan Shaklee dan anda memang serius nak berbisnes, bila nak membeli vitamin atau nak berdaftar jadi ahli, carilah penjual yang memang aktif dan serius nak berbisnes dan tolong anda. Bukan yang krik krik krik senyap dan tinggalkan anda terkapai-kapai. Yang tinggalkan anda tu yang menyebabkan haram MLM ni. Sebab dia tinggalkan anda dan anda berusaha sorang-sorang, dia dapat untung atas angin senang-senang.

So bila join MLM Shaklee ni, semua orang wajib berusaha untuk diri sendiri. Bukannya upline tu releks je enjoy duit downline. Tapi dia bertanggungjawab untuk memastikan downline dia terjaga. Kalau downline nak berbisnes, upline tu kena beri tunjuk ajar. Bukan lepas tangan tau. Nak berjaya, kaya raya, KENA USAHA.

Haaaa satu lagi, janganlah sebab nak murah, anda beli daripada Lazada, Shopee, 11 Street dan seangkatan dengannya. Sebab anda hanya beli dan takkan diberitahu macam mana nak makan, berapa biji sehari dan sebagainya. TAK ADIL jika anda beli daripada sana dan tetiba wasap pulak orang Shaklee yang menjual, tanya macam mana nak makan. Tak baik buat macam tu tau. Atau beli vitamin Shaklee daripada orang lain dan tanya pada orang lain pula.

Please bila dah beli daripada seorang penjual Shaklee, tanyalah habis-habisan pada dia. Kacau je dia bila anda nak tanya apa-apa pasal vitamin atau bisnes Shaklee. Jangan kacau sebab benda lain pulak 😁😂

Satu lagi, apabila nak membeli tu, janganlah minta harga ahli bila anda bukan ahli ataupun anda cakap anda ahli. Kalau anda dah ahli, belilah sendiri dengan ID anda. Jangan beli dari kak Nur. Tapi kalau nak enjoy harga ahli yang lebih menjimatkan, mai daftar dengan kak Nur dulu, whatsapp je 012-5538628 atau klik je http://www.wasap.my/+60125538628 untuk berdaftar.

Bukanlah kak Nur kedekut. Tapi sebagai seorang peniaga, hormatilah kami. Kami berniaga untuk mendapat sedikit keuntungan. Baki yang kami dapat hasil menjual dengan harga retail itulah keuntungan kami. Kalau jual dengan harga ahli, baik jangan meniaga. Rugi je.

Amboi, banyak pulak kak Nur membebel kali ni. Apa pun, I am just trying to share positive vibes. Bak kata Ustaz Nasrullah dalam Telegram Magnet Rezeki, kita fikir yang baik-baik. Benda yang belum jadi, tak payah fikir. Tak payahlah kita jadi tukang ramal. Biar Allah buat kerja Dia. Kita tunggu dan hadap je 😍

So semoga terjawablah sama ada MLM tu haram atau halal. Apa-apa pun, setiap usaha kita, pasti akan diberi ganjaran oleh Allah SWT.

Nak jadi ahli Shaklee atau nak beli vitamin-vitamin Shaklee, Whatsapp ke Kak Nur di 012-5538628 atau klik je http://www.wasap.my/+60125538628 

Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley,  Menara VSQ, Amcorp Mall, Jaya Shopping Centre, PJ SS14, Jaya33, Subang, USJ dan seluruh Malaysia. Untuk maklumat lanjut mengenai vitamin semulajadi dan pendaftaran keahlian Shaklee:

DIANA
ID Shaklee: 1112978
Call/ SMS/ Whatsapp: 012-5538628
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, Subang, USJ, PJ SS14, Menara VSQ, Amcorp Mall, Menara PKNS, Jaya Shopping Centre, Mid Valley
Previous
Next Post »
0 Komentar