Badan Lesu Macam Kerja Buruh

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua... Hari ni nak citer and also to get feedback from anda-anda yang saya sayangi semua... Pernah tak anda bangun pagi... rasa segar.. tak mengantuk da.. mandi... solat... sarapan.... buat keje rumah atau apa sahaja.. kemudian bila dah setengah hari, rasa badan lesu macam kerja buruh...???



Bukannya buat keje berat.. cuma ntah..tiba-tiba rasa macam ehhh... badan rasa lesu.. Tak larat je.. Buruh yang dah biasa kerja berat hari-hari pun tak rasa lesu gini kot... Kita pun terpikir-pikir napelah jadi begini...

Banyak kemungkinan yang menyebabkan lesu dan tak larat ni. Salah satu kemungkinan penyebab lesu ialah kekurangan sel darah merah atau lebih dikenali sebagai anemia atau tekanan darah rendah.

Anemia banyak dihadapi oleh kaum wanita yang berumur dalam 30an dan 40an. Wanita yang mengandung juga selalu mengalami anemia. Amat berbahaya bagi wanita yang mengandung mengalami tekanan darah rendah atau anemia kerana mengganggu tumbesaran bayi di dalam rahim. Kesannya, bayi mungkin tidak terbentuk dengan sempurna, mengalami masalah jantung yang lemah, anggota badan yang tidak cukup sifat dan macam-macam lagi risikonya.

Punca berlakunya anemia adalah disebabkan kekurangan zat besi yang penting untuk pembentukan sel darah merah.




Cara-cara mengatasi masalah anemia banyaknya berkait dengan nutrisi pemakanan. Oleh itu, elok ambil makanan yang mempunyai kandungan zat besi yang tinggi. 

1. Makan sayur-sayuran hijau, terutamanya bayam. 

2. Kacang kekacang seperti kacang almond, kacang hazel, kacang cashew dan banyak lagi.

3. Makanan laut seperti kerang, udang dan sebagainya.

4. Buah-buahan seperti buah oren yang mempunyai vitamin C membantu meningkatkan penyerapan zat besi.

5. Bijiran cereal yang diperkuat dengan zat besi 

6. Makan supplemen yang mempunyai zat besi sebagai makanan tambahan.

Susah sangat nak makan makanan yang mengandungi zat besi? Boleh cuba supplemen Shaklee yang bebas bahan kimia dan terdiri daripada daripada bahan-bahan semulajadi.

1. Vita-Lea (RM88.75)
Multivitamin yang terbaik yang disaluti spirulina dan diperkaya dengan zat besi. 

2. Sustained Release Vita-C (RM92.50)
Vitamin C yang membantu penyerapan zat besi dengan lebih efektif.

3. Vitamin B Complex (RM53.75)
Vitamin B Complex mengandungi kesemua jenis vitamin B yang diperlukan oleh tubuh. Antaranya ialah Vitamin B5 dan B6 yang diperlukan untuk membantu penghasilan sel darah merah.


PERINGATAN:

Jangan makan Vita-Lea dengan sumber kalsium seperti susu atau supplemen kalsium yang lain kerana kalsium mengganggu penyerapan zat besi. Begitu juga dengan kafein. Jika mengambil kalsium atau kefein, berikan masa dalam 2 jam sebelum mengambil makanan/supplemen yang mengandungi zat besi.

Jika anda ingin mendapatkan supplemen-supplemen berikut, hubungi saya di 012-5538628. Dengan membeli daripada saya, anda akan mendapat konsultasi PERCUMA dalam pengambilan sebarang vitamin Shaklee :)

Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ, Petaling Jaya dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ WeChat/ Viber: 012-5538628
Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy


Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978


COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC


COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek 
Previous
Next Post »
0 Komentar