Cara-cara untuk berhenti merokok

Kak yone nampak betapa sukarnya perjuangan seseorang untuk berhenti merokok. Apabila dah berhenti merokok, ada masa-masanya kembali semula merokok kerana tak tertahan dengan dugaan sekeliling. Proses berhenti merokok bukanlah perkara yang mudah dan boleh dipaksa terjadi serta-merta 😂 


Sebenarnya, adakah cara-cara yang spesifik untuk berhenti merokok? Bagi kak yone la, apabila merokok, ia sebenarnya adalah suatu ketagihan. Kak yone sendiri rasa ketagih apabila lama tak minum nescafe dan seangkatannya. Bila rasa ketagih tu, memang akan rasa nak minum coffee. Akhirnya memang mungkin sekali sekala, kak yone akan minum juga apabila lama tak minum.

Samalah dengan konsep berhenti merokok. Walaupun ada masanya macam dah lama tak merokok. Tetapi apabila berada dalam persekitaran orang merokok, ketagihan tu mungkin akan datang balik. Apabila terjadinya perkara ini, perokok atau bekas perokok itu sendiri kena kuat untuk menghalang diri daripada keinginan untuk merokok.

Kat sini, ada beberapa cara untuk membantu diri daripada berhenti merokok:

💚 Tekadkan semangat di dalam diri untuk betul-betul berhenti merokok.

💚 Berdoa memohon agar Allah permudahkan niat dan urusan untuk berhenti merokok.

💚 Buat target secara spesifik tarikh untuk betul-betul berhenti merokok.

💚 Dapatkan sokongan orang-orang tersayang dan orang-orang sekeliling yang anda sedang berusaha berhenti merokok.

💚 Tulis kata-kata semangat dan positif dan pandang selalu untuk mengingatkan diri yang anda nak berhenti merokok.

💚 Jauhkan diri daripada orang-orang yang selalu melepak dan merokok.

💚 Divert attention atau alihkan keinginan untuk merokok dengan buat perkara-perkara lain yang membuatkan anda melupakan niat untuk merokok.

💚 Banyakkan minum air masak dan kurangkan minuman yang berkafein. Kafein and nikotin ni macam adik beradik yang mudah buat orang ketagih 😂

💚 Boleh juga minum air kelapa muda untuk membantu mengurangkan keinginan untuk merokok. 

💚 Banyakkan bersenam atau beriadah. Biarkan diri melihat dan menikmati kehijauan alam.

💚 Selalu basuh tangan dan segarkan diri dengan mandi untuk menenang dan menyegarkan tubuh badan. Orang yang kuat merokok ni, tangannya ada bau rokok. So selalulah bersihkan tangan dan mandi.

💚 Kunyah gula-gula getah sebagai satu cara untuk mengurangkan keinginan untuk merokok.

💚 Amalkan Vivix daripada Shaklee untuk membantu memberikan rasa pahit dan tak sedap apabila merokok.

Dah terbukti ramai yang berjaya berhenti merokok dengan cara-cara yang dinyatakan di atas. Sebab hakikatnya diri sendiri HARUS bertekad apabila nak berhenti merokok. Orang lain takkan mampu lakukan apa-apa kecuali memberi sokongan dan dorongan.

Ramai juga yang berjaya berhenti merokok apabila minum tonik merah Vivix Shaklee 😀 Boleh tengok video di bawah. Haaa En. Uzir ni meroko sejak umur 14 tahun tau. Bayangkan betapa lamanya dia jadi perokok tegar. Macam-macam cara diusahakan, akhirnya dengan Vivix, dia berjaya!




Ada banyak lagi testimoni-testimoni orang yang berjaya berhenti merokok dengan Vivix. Jom tengok!






Kak yone ucapkan selamat berjaya dalam usaha untuk berhenti merokok. Jika ingin berikhtiar dengan Vivix, boleh dapatkan daripada kak yone. Sekarang pulak tengah ada promosi. Jadi jangan lepaskan. Hubungi kak yone di 012-5538628 atau 016-2364796.

Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley,  Menara VSQ, Amcorp Mall, Jaya Shopping Centre, PJ SS14, Jaya33, Subang, USJ dan seluruh Malaysia. Untuk maklumat lanjut mengenai vitamin semulajadi dan pendaftaran keahlian Shaklee:

DIANA
ID Shaklee: 1112978
Call/ SMS/ Whatsapp: 016-2364796
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, Subang, USJ, PJ SS14, Menara VSQ, Amcorp Mall, Menara PKNS, Jaya Shopping Centre, Mid Valley
Previous
Next Post »
0 Komentar