Menjayakan penyusuan exclusive susu ibu

Hari ni kak yone sharekan pasal penyusuan susu ibu exclusive untuk bayi. Sekarang ni memang ramai dah sedar akan kepentingan menyusukan bayi dengan susu ibu. Walaupun penyusuan susu ibu adalah suatu yang semulajadi, namun ia tidaklah semudah yang disangka.



Semulajadi sebab susunya datang dari ibu. Tapi nak menjayakan penyusuan susu ibu, ibu dan bayi kena bekerjasama memastikan susu tu sampai kepada bayi. Lagi satu, ibu-ibu semua harus ingat, tak semua orang bertuah ada susu selepas bersalin. Maksudnya nampak susu keluar daripada payudara. Selalunya nampak seperti tiada susu langsung.

Pada waktu lepas bersalin, yang ada adalah kolostrum, iaitu cecair pekat yang sangat kaya dengan nutrisi yang diperlukan oleh bayi yang baru lahir. Jika lekapan bayi betul, bayi akan berjaya mendapatkan kolostrum ini. Malah ibu-ibu juga boleh memicit dengan tangan untuk mengeluarkan kolostrum ini. Pada masa ini, ibu-ibu hendaklah berfikiran positif selalu. Jangan fikir takde susu.

Nak tahu kehadiran kolostrum ni, ibu-ibu boleh marmet atau urut-urut di sekitar payudara untuk mengeluarkan kolostrum ini. Sediakan syringe 1ml untuk mengumpul titisan kolostrum yang pekat ini. Jika tiada syringe, boleh gunakan cup kecil untuk menadah titisan emas ini.


Cara-cara mengurut payudara. Setelah mengurut mengikut langkah 1 dan 2, tekanan diberikan di bahagian atas daripada areola untuk mengeluarkan kolostrum. Picit perlahan-lahan dan boleh dilakukan di sekeliling areola seperti gambar 3 dan 4. Elakkan memicit di kawasan areola untuk mengelakkan kesakitan.

Hakikatnya perut bayi yang baru dilahirkan sangat kecil. Hanya sebesar guli atau buah ceri pada hari pertama dilahirkan. Jom kita tengok keperluan susu bayi dari lahir sampailah ke sebulan.


Yang penting, untuk menjayakan penyusuan susu ibu secara exclusive, pastikan selepas bayi dilahirkan, terus diberikan kepada ibu untuk disusukan. 

Ada sesetengah hospital bersalin, terus mengambil bayi dan diletakkan di bawah jagaan nursery. Manakala ibu dibiarkan berehat. Jika nak menjayakan penyusuan exclusive, pastikan hospital dimaklumkan yang bayi hendaklah ditinggalkan bersama ibu untuk terus disusukan dan tidak diberikan langsung susu formula selepas dilahirkan.

Yang penting, di saat awal selepas kelahiran bayi, pastikan lekapan bayi di payudara adalah betul. Pastikan kedua-dua bibir bayi terkeluar seperti memuncungkan mulut apabila melekap di payudara. 

Lekapan itu juga hendaklah di bahagian areola, bukan di bahagian puting. Jika lekapan terjadi di bahagian puting, bayi tidak akan dapat menstimulasikan pengeluaran susu dengan baik, malah mungkin juga tidak akan mendapat susu. Ibu juga akan mengalami kesakitan apabila menyusu, kerana puting melecet.



Ramai ibu-ibu risau bayi tidak mendapat susu ibu secukupnya. Haaa nak tengok baby dapat susu secukupnya dan kenyang, boleh tengok cue ini.

Have you ever worried that your newborn fell asleep hungry after breastfeeding?


"When a baby is hungry, he tends to clench his fists tightly and bring them toward his face. If he falls asleep hungry, his fists usually stay clenched. But when he gets milk, he relaxes starting with his face. Then his shoulders relax, and finally those fists unclench. Eventually they're as limp as the rest of him. Think of his hands as a built-in fuel gauge." -- La Leche League's Womanly Art of Breastfeeding, 8th edition

Jadi, apabila menyusukan bayi dan bayi terlena. Tengok wajah baby sama ada kelihatan tenang, atau pun nampak stress dan dahi berkerut. Jika badannya kelihatan keras dan tegang, tangan juga seolah menggenggam penumbuk, itu bermakna bayi masih tidak puas menyusu. Kemungkinan besar, flow susu ibu perlahan dan bayi kurang sabar.

Namun, jika bayi kelihatan releks, lena tidurnya serta tangannya terkulai dan lembut, maka yakinlah bayi sudah puas menyusu 😊


Tengok tangan baby ni dah terbuka dan terkulai, tanda baby kekenyangan.

Untuk ini, ibu-ibu boleh usahakan untuk menjaga pemakanan, minum air secukupnya. Jika boleh banyakkan makanan yang bersup untuk membantu mempertingkatkan lagi pengeluaran susu. 

Bayi pula jangan dibiarkan lapar sehingga menangis baru hendak disusukan. Apabila dah nampak cue seperti tangan dibawa ke mulut atau pun muka bayi mula mengalih ke sisi seolah-olah mencari susu ibu, maka segeralah menyusukan bayi. 

Ini untuk mengelakkan bayi mengamuk-ngamuk dan kesukaran untuk mendapatkan lekapan yang betul kerana bayi sudah terlalu lapar dan tidak sabar mahukan susu yang mungkin flownya agak perlahan.

Ibu-ibu yang hendak menjayakan penyusuan exclusive ini juga haruslah memastikan diri sendiri berada dalam keadaan yang sihat fizikal dan mental. Jika ibu terasa sakit, stress, kemungkinan besar, akan mengganggu proses penyusuan susu ibu. Bayi juga akan merasa stress yang dialami oleh ibu.

Untuk ibu, pastikan ibu mendapat pemakanan yang cukup nutrisi, supaya badan lebih segar dan bertenaga dan juga luka bersalin dapat sembuh dengan baik.

Kak yone cadangkan, selepas sahaja melahirkan anak, minumlah ESP daripada Shaklee untuk tenaga dan membantu boostkan pengeluaran susu untuk bayi. Selain itu, ESP juga membantu memulihkan luka-luka bersalin. Kombinasi dengan Alfalfa Complex juga akan membantu meningkatkan pengeluaran susu ibu serta membantu ibu-ibu membuang darah kotor dengan lebih lancar.

Selain itu, amalkan juga vitamin C Shaklee yang membantu menguatkan sistem imun ibu, supaya semakin sihat, membantu memulihkan luka serta menyalurkan zat vitamin C ini kepada bayi melalui susu ibu.

Selain itu, vitamin lain yang terdapat di dalam Set Postnatal Shaklee ialah:

💙 Vitamin B Complex yang membantu ibu lebih bertenaga dan juga membantu mengelakkan stress dan meroyan.

💙 Ostematrix. Membekalkan keperluan kalsium untuk ibu menyusu dan juga menyalurkan melalui susu ibu kepada bayi.

💙 Omega Guard. Mengandungi khasiat DHA dan EPA yang membantu mengurangkan inflamasi pada ibu dan membantu perkembangan otak bayi supaya menjadi anak yang lebih bijak dan pintar (disalurkan melalui susu ibu).

💙 Vitalea iaitu multivitamin yang membantu top-up keperluan nutrisi harian si ibu supaya lebih cergas dan bertenaga.



Masa hamil, kak yone memang mengambil set ini (kecuali Alfalfa Complex) yang mana boleh diteruskan sebagai Set Berpantang. Memang terasa badan lebih bertenaga, lawas dan happy apabila mengamalkan set ini 😉

Kak yone amalkan, dan of courselah kak yone nak share kebaikannya. So nak dapatkan Set Postnatal Shaklee ini, boleh hubungi kak yone di 012-5538628.

Selamat menjayakan penyusuan susu ibu dan berpantang dengan happy 😊


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley,  Menara VSQ, Amcorp Mall, Jaya Shopping Centre, PJ SS14, Jaya33, Subang, USJ dan seluruh Malaysia. Untuk maklumat lanjut mengenai vitamin semulajadi dan pendaftaran keahlian Shaklee:

DIANA
ID Shaklee: 1112978
Call/ SMS/ Whatsapp: 012-5538628
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy


COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, Subang, USJ, PJ SS14, Menara VSQ, Amcorp Mall, Menara PKNS, Jaya Shopping Centre, Mid Valley
Previous
Next Post »
0 Komentar