Rujukan bagi yang ingin berbisnes secara part time

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua :) Hari ni nak share secebis (tak banyak pun) pengalaman saya sebagai seorang yang menjalankan bisnes secara online sambil bekerja full time. Rujukan ini mungkin lebih sesuai kepada yang newbies. Saya masih bertatih-tatih nak kejar yang da capai rank tertinggi tapi masih bekerja.. Wow...



Apabila kita melaksanakan bisnes secara part time.... Dah terang-terang tertulis - PART TIME kan... Jadi, jangan sekali-kali mengabaikan tugas wajib kamu di tempat kerja... Kalau ade kerja memang wajib habiskan dulu... Kerja-kerja part-time ni, boleh dibuat pada waktu rehat.... macam lunch time... Masa tu, hampa nak promote, nak blast online, dipersilakan. Habis aje waktu lunch, sambungla balik kerja hakiki anda... Unless anda tak berapa nak ade kerja, bos anda pun faham anda boring dan membenarkan anda buat bisnes part-time... Tu kes lainlah.. Sila manfaatkan masa anda.

Mesti ramai yang tanya, setakat lunch time sejam tu, apa je yang boleh dibuat.... Haha.. ok... Saya yakin, 99.9% yang sertai bisnes online ni mesti ada smart phone kan... Siapa yang masih ada Nokia 3310 angkat tangan? Yang ada Nokia pun, saya cadangkan laburkan sikit duit anda beli fon murah-murah... tapi "smart". Langgan data bersama pakej fon anda, atau kalau prepaid, belilah data supaya anda boleh akses Internet. Pastu download Facebook dalam fon yang membolehkan hampa taip apa yang hampa nak jual kat facebook tu. Bagi saya, kalau dibandingkan penggunaan PC/Laptop dan smart phone, cepat lagi pakai smart phone kalau nak online.

Sebab apa? Sebelum saya ulas lanjut, biar saya terangkan dulu macam mana cara nak memastikan orang tau yang anda sedang menjalankan bisnes part time.

1. Pastikan kawan-kawan dalam FB tu mencapai 5000 orang. 

2. Kalau tak cukup 5000 orang, create satu fanpage, promote la untuk dapatkan likers atau anda boleh cari group-group iklan; contohnya Facebook FREE Ads dan mulalah sertai group-group tersebut. Lagi banyak group lagi bagus. Tapi pastikan anda memenuhi rules dan regulation dalam group-group tersebut macam kena bayar RM10 atau add friends anda ramai-ramai ke dalam group tersebut. 

3. Dengan menggunakan smart phone, apabila da ada fanpage sendiri, anda boleh share dan blastkan iklan anda ke group-group iklan tersebut. Senang aje..klik "share", kemudian keluar page untuk anda taip ayat-ayat promo. Kat atas sekali tu, akan tertulis "Share to Facebook". Boleh pilih tu untuk promote pada kengkawan FB anda. Kemudian share lagi, kat atas sekali tu, instead of sharing to FB, anda pilih In a Group. Bila da share in a group, akan keluar senarai group-group iklan yang anda dah join. Maka bolehla anda copy je ayat-ayat iklan anda, dan post ke dalam semua group.

Balik semula ke soalan kenapa lebih cepat pakai smart phone berbanding PC/laptop. Jawapannya ada masa anda nak tekan butang share tu... Kalau dalam PC/Laptop, anda kena taip sebahagian nama group tu, baru keluar. Kalau dalam smart phone, anda pilih share in a group je, keluar semua group anda dah join. Jadi tak buang masa nak taip. Pilih dan post aje... Memang sangat cepat :)

Boleh amalkan post di platform sosial media sebanyak 9 kali sehari. InsyaAllah ada hasilnya :) Lepas dah balik kerja tu, teruskan lagi post di FB ke, Instagram ke, dalam pukul 8.30 malam, 10 malam, dan 11.30 malam.... Selagi orang tak tidur. Nak senang lagi, bila ada masa, schedulekan post anda tu di FB, mengikut masa-masa yang anda kehendaki. Kemudian share.. Tak yah susah-susah nak post satu-satu. Kalau rajin, explore pulak bidang penulisan blog. InsyaAllah berpanjangan bisnes anda ini. 

Sebenarnya, tiada benda yang senang... Bersusah-susah dulu, InsyaAllah akan ada hasilnya. Kukuhkan dulu tapak anda di sosial media. Sharelah benda-benda yang bermanfaat. Kalau asyik iklan je, orang naik bosan. Nanti kita kena block pula... Jadi banyakkan membaca juga dan share. Ilmu yang dishare tu akan bermanfaat kepada anda juga nanti...

Bagi yang betul-betul nak serius buat bisnes ini, sebenarnya kuncinya pada Yang Memberi Rezeki... Semestinya pada Allah. Jangan minta pada manusia, mintalah pada Allah... Allah pegang setiap hati-hati manusia. InsyaAllah, kalau semua suruhan dan perintahNya dilaksanakan, akan ada hasil. Mungkin awal-awal tu slow... Tapi jangan putus asa, konsisten sharing dan beriklan. Memang dalam perjalanan tu, bagai onak duri akan ditempuh, tapi teruskan aje.

Kalau anda tercari-cari bisnes online yang sesuai, saya cadangkan sertailah Shaklee.... Saya tak faham kenapa ramai sangat anti-Shaklee. Sebenarnya yang paling berkesan, rasai sendiri kesan pengambilan Vitamin Shaklee ke atas diri anda. Tapi minum air kenalah banyak juga. InsyaAllah anda takkan kecewa. 

Anda boleh tonton video ni untuk mengetahui kenapa bisnes Shaklee adalah yang terbaik :)


Bisnes Shaklee Penipu? Isk3. Tak Percaya? Tengok Ni from iReach HD on Vimeo.


Saya dulu bermula dengan Ostematriks (tablet kalsium) sebab rasa badan penat dan susah nak bangun pagi. Alhamdulillah, lepas pengambilannya, memang dapat rasa senang nak bangun pagi. Bonus dia, senang juga nak membuang air besar  hari-hari :) Kesayangan saya yang kedua ialah Omega Guard..Pergggg memang best tau... Heeee.. nak tau nape, contact saya.

Banyak lagi kebaikan menyertai Shaklee ini. Anda buat bersungguh-sungguh, anda akan dapat bina empayer anda sendiri. Tak payah dah duduk bawah upline. Anda uruskan sendiri anak-anak buah anda. Semua bisnes melibatkan network yang besar.. Shaklee pun begitu juga. Mana ada orang kaya sorang-sorang. Mesti dia juga bermula dari group yang lain kemudian membina empayer sendiri. Namun yang bagusnya, semua group-group ni sentiasa bergerak bersama-sama. Nak atau tak nak je :)

Anda nak? Hubungi saya segera di 012-5538628. Lepas da join nanti saya cerita lebih lagi. Tidak ada istilah terlambat untuk memulakan sesuatu, yang penting, anda MULA kan :)

Diana
SID: 1112978
012-5538628.


Tip Mudah Untuk Kurus...

Assalamualaikum dan salam sejahtera :) Haiiiii macam lama tak mengadap blog walaupun rindu sangat nak update :) Hari ni nak share lagi satu tip mudah untuk kurus. Waaa memang senang sangat nak kurus ni, kalau diikut-ikutkan :)

Caranya ialah......... MINUM BANYAK AIR KOSONG SETIAP HARI......



Haaaaa terkejut tak? Memang saya tahu ramai yang tahu... Rasa macam senang nak buat tapi adakah sesenang itu ? :) Haha tepuk dada tanya hati... Tapi kalau nak kurus, mesti boleh buat.. Saya share satu kisah kawan dalam group bisnes Shaklee kami :)

Tip Mudah Kurus dengan minum air

Haaaa.... cuba tengok gambar kat atas. Gambar 2009 tu okla... waktu berkahwin. Masuk 2012, apabila da mula ada anak, badan naik.... Yang 2012 tu berat badan 140kg ye. Orangnya tinggi 170cm.. Memang kategori tinggi. :)

Haha.. boleh buat? Saya tak jual air masak... Anda boleh minum kat rumah dan bayar bulan-bulan mengikut penggunaan :)

Rasa macam minum air tu senang kan? Memang setiap hari kita minum air... Tapi untuk kurus, WAJIB minum air masak banyak-banyak. Bukan air kopi, teh, sirap dan sebagainya. Ada yang mengambil set kurus Shaklee dan beritahu saya minum air memang banyak sehari. Tapi apabila ditanya berapa banyak, sebanyak sebotol air mineral 1.5 liter sehari. Cukup ke? Tak cukup lagi.....

Nak tahu berapa keperluan air mengikut berat badan anda, silalah rujuk jadual di bawah:


Haaaa... pastikan sekurang-kurangnya anda minum mengikut sukatan gambar di atas. Untuk kesan yang lebih efektif, minum lebih lagi dari sukatan di atas. Amacam? Ada berani :)

Gambar ihsan Internet

Tips minum air banyak-banyak :)

  • Macam dalam gambar di atas, tetapkan timing minum air. Kena disiplin la ye.
  • Sentiasa bawa botol air ke mana-mana sahaja anda pergi. Habis je air, topup balik botol tu.
  • Minum air sebaik sahaja bangun tidur (memang bagus pun kan)
  • Minum air sebelum mandi, selepas mandi, sebelum solat, selepas solat, sebelum makan.... Lepas makan jangan minum air lagi ye... muntah kang...
  • Bersedia untuk ke tandas banyak kali :)
Apabila minum banyak air, secara tidak langsung, badan membuang bahan-bahan toksin keluar dari badan. Hasilnya, badan akan lebih sihat, kulit akan lebih cantik, dan mudah menurunkan berat badan.

Macam mana dengan pemakanan?

Haha, kalau nak kurus kena kawal pemakanan tak? Konsep kehidupan yang sihat ialah - makan secara sihat dan bersederhana.... Kalau boleh kurangkan makanan manis, berminyak dan tinggi lemak... Janganlah stop nasi serta merta, tapi kurang-kurangkan... Lagi pun bila dah minum banyak... Perut terasa kenyang... Nak makan pun, tak boleh masuk banyak-banyak :)

Perlukah supplemen?

Haha... Kalau anda rasa anda boleh minum air sebanyak keperluan, silakan.... Supplemen ni hanya membantu... Apabila kita mengambil supplemen, secara tidak langsung, kita juga memaksa diri kita untuk minum air dengan banyak... Macam saya.... Apabila saya makan supplemen yang terdiri daripada Vitalea, B Complex, Vitamin C, saya minum air pun dah dekat 1 liter... Senang kan :) sekali harung... Supplemen pun mudah menyerap dan badan akan merasai manfaatnya.

Set Kurus Shaklee ni, ada dua jenis.

1. Terdiri daripada Alfalfa, Lecithin dan Herblax. Boleh baca di sini.

2. Terdiri daripada Cinch Energy Tea Mix dan Cinch Shake. Boleh baca di sini.

Tapi kalau nak makan dengan efektif, hubungi saya, saya akan beri panduan untuk mendapatkan hasil yang superb :) InsyaAllah.

Terima kasih :)

Diana
012-5538628


Awas jika pendarahan haid anda terlalu lama

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua... Hari ni nak share kisah seorang rakan... Senang, kita namakan A. Kisahnya bermula setelah A mengalami pendarahan haid terlalu lama.

Siapa yang tak risau dan pelik kan kalau period boleh jadi sampai 3 minggu... Bukan keluar darah haid sikit-sikit gitu, tapi consider heavy period... Haaaa lama betul. Memang sakit la perut tu sampai darah pun kena top up sebab dah semakin berkurangan darah dalam badan. Allahuakhbar.

Oleh itu, si A pun pergi mendapatkan pemeriksaan pakar. Doktor cakap A mengalami masalah hormon yang tidak balance. Salah satu punca ialah A adalah seorang yang mempunyai berat badan yang berlebihan. Untuk pengetahuan semua, kitaran haid A sebelum ini juga kurang teratur. Ada masanya tidak mengalami haid langsung. Kalau period pun, selalunya dalam 4 hingga 5 hari sahaja.

Doktor bercadang nak insert mirena (alat untuk IUD) untuk membantu mengurangkan pendarahan. Takut uterus semakin menipis dan akan membahayakan A. Untuk memasukkan mirena, doktor mencuci dulu bahagian di dalam serviks (banyaklah benda-bendasing dikeluarkan). Kemudian barulah dimasukkan mirena.

Benda-bendasing itu, doktor ambil dan dihantar ke lab untuk pemeriksaan lanjut. Apa keputusan lab...???

Rupa-rupanya ada cancerous cell daripada bendasing yang dikeluarkan.. Allahuakhbar.. Muda lagi tuan punya badan.. Memang mengejutkan.. Itula.. Sekarang ni tak boleh kira tua atau muda... Macam-macam kemungkinan.. Tapi Alhamdulillah.. Masih awal dan InsyaAllah boleh dihapuskan..



Bagi saya.. Dalam kes ini, Nasihat doktor dan ubat-ubatan yang dicadangkan oleh pakar perubatan harus diikuti.. Tapi boleh juga mengambil Vivix sebagai supplement tambahan. Vivix membantu memulihkan sel-sel DNA yang rosak akibat serangan sel-sel kanser.. InsyaAllah sel-sel kanser akan dihapuskan dan pesakit akan pulih.

Promosi twin pack Vivix akan berakhir... Sayang betul kalau lepaskan peluang ni.. Harga twin pack ni automatik dapat harga ahli ditolak lagi 5% diskaun. Biasanya kalau 2 botol Vivix harga RM805++ tapi promosi twin pack ni jadi RM765.32. Jimat sangat.

Dapatkan sekarang. Hubungi 012-5538628.

Diana
SID: 1112978

Inflamasi dan penyakit autoimmune

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua... Hari ni nak citer pasal inflamasi atau dalam bahasa inggerisnya inflamation. Sebab, bila gi klinik atau hospital, asyik dengar doktor sebut ada inflammation. 

Inflamation atau radang dalam bahasa melayunya, selalu terjadi kerana pelbagai sebab. Radang ni terjadi apabila sel darah putih badan kita bertindakbalas melindungi badan daripada serangan virus atau bakteria. Kesannya, kawasan jangkitan mungkin akan kelihatan merah-merah, terasa panas, bengkak, sakit dan sebagainya. Contohnya bila terkena batuk dan selsema, doktor check tekak, dan nampak merah-merah, doktor akan cakap ada inflamation atau radang. 

Itu adalah simptom-simptom yang kelihatan. Ada juga inflamasi yang terjadi berdekatan organ-organ yang terdapat di dalam badan, seperti jantung, buah pinggang dan sebagainya. Keadaan ini sangat bahaya kerana melibatkan kawasan di organ-organ penting.

Ada juga kes terjadinya inflamasi kerana sel darah putih menyerang sel-sel badan yang sihat, kerana menyangka sel-sel tersebut membahayakan. Keadaan ini dikatakan sebagai jangkitan autoimmune. Penyakit autoimmune ni banyak jenisnya.

Selalunya di hospital, doktor akan mencadangkan ubat-ubat yang mengandungi steroid untuk merawat radang atau inflamasi. Tapi sesetengah steroid memberi kesan ke atas pesakit. 

Bagi saya, selain kebergantungan kepada ubat-ubatan yang dibekalkan, boleh juga kalau nak berikhtiar dengan supplemen bebas steroid seperti Vivix. 

Vivix berfungsi memperbaiki sel-sel yang rosak, termasuklah kawasan-kawasan yang mengalami inflamasi atau radang. Dah banyak juga kes-kes autoimmune yang semakin pulih dengan pengambilan Vivix yang konsisten. Ni salah satu testimoni daripada pasakit autoimmune.



Saya share ini semua sebab rasa sayang kalau tak mencuba Vivix. Kesihatan itu mahal harganya... Mahal lagi apabila dah jatuh sakit. 

Harga sebotol Vivix adalah RM475.00. Tapi bulan ni.... Ada promosi twin pack Vivix. Dua botol dengan harga RM765.32. Harga ni, adalah:
1. Harga ahli selepas ditolak pula 5% diskaun
2. Dapat free membership Shaklee yang bernilai RM80
3. Dapat cash rebate pula bulan depan
4. Enjoy produk-produk Shaklee yang lain dengan harga ahli

Pada bulan-bulan biasa, point 2 hingga 4 tetap dapat. Tapi point no. 1 tu dah takde... Harganya akan jadi RM805.60. Lagi mahal kan...

Oleh itu, cepat-cepat Whatsapp saya ye untuk dapatkan Vivix Twin pack ni. Hubungi 012-5538628.

Diana
SID: 1112978

7 Adab-Adab Melawat Bayi Baru Lahir

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua... Kali ni nak share pasal adab-adab melawat bayi baru lahir. 


Apabila kita nak melawat bayi baru lahir, kita tak bolehla nak terjah tak tentu pasal... Jom kita tengok 7 adab-adab melawat bayi baru lahir.



1. Datanglah melawat pada waktu yang bersesuaian. Kalau di hospital kerajaan, waktu lawatan tu dah ok. Plus hospital kerajaan tak izinkan kanak-kanak di bawah umur 12 tahun melawat (ada sebab tu, cer baca point no 5). Janganlah melawat baby waktu azan Maghrib tengah berkumandang. Walaupun mungkin pada waktu itu, anda nak menolong si ibu dalam membetulkan cara menyusukan bayi. Kalau nak datang malam pun, agak-agakla ye.. Tak elok... bayi tu fresh lagi... mudah diganggu syaitan-syaitan yang berkeliaran...



2. Apabila datang melawat baby, pastikan kita yang melawat ni, berada dalam keadaan bersih dan sihat. Sistem pertahanan bayi masih lemah pada waktu ini. Jadi kalau anda sedang mengalami batuk-batuk atau selsema... tak payah la pergi melawat baby langsung.



3. Kalau nak dukung baby, minta izin daripada ibunya dulu ya. Mana tahu, puas dah si ibu sebelum anda datang mendodoi nak tidurkan baby. Bila da tidur, tiba-tiba kena angkat, bangun pulak kan :) 



4. Ini pun salah satu adabnya... Doakan pelan-pelan dalam hati pun takpe... Nak hulurkan buah tangah atau hadiah untuk ibu dan baby pun boleh... Kalau tak tahu nak bawa apa, boleh hadiahkan si ibu Set Berpantang Shaklee. Mesti si ibu happy :)



5. Apabila kita melawat bayi yang baru lahir dan bawa pula anak-anak kita bersama, pleaseeeee pastikan yang anak-anak kita juga sihat untuk melawat baby. Banyak ibu bapa kurang prihatin bab kesihatan anak-anak mereka. Tolong jangan biarkan anak-anak yang tengah selsema atau batuk mendekati baby... atau pegang baby... Kasihankan baby.... Sistem imun baby kan masih lemah.



6. Point ni pun penting.... Memang salah satu adab yang harus dijaga. Ibu yang baru melahirkan anak berada dalam keadaan yang lemah dan sensitif... Jangan kita gasak dengan pertanyaan atau kata-kata yang sensitif, seperti mempersoalkan cara si ibu mengendalikan babynya, jangan condemn fizikal si ibu pada waktu tu, cara menyusukan bayi, dan banyak lagi perkara-perkara yang sensitif yang daripada kita bercakap, baik kita diam. 



7. Mungkin ramai yang tidak sedar akan hal ini. Tapi selalunya pun, kita jarang mengambil gambar menggunakan flash. Alhamdulillah. Tapi beringatlah ye, kalau nak ambil gambar, pastikan setting camera tu takde flash. Kasihan pula pada baby, nanti sel pada matanya rosak... Jadi, bawa-bawa beringat.

Harapnya entri ini membawa manfaat. Saya dulu, sebelum melahirkan lagi, saya dah beritahu suami saya, yang saya taknak ramai sangat pelawat. Bukan tak suka, tapi sekarang ni banyak sangat kes-kes bayi dijangkiti penyakit daripada orang-orang yang datang melawat. Keadaan sekarang dah tak macam dulu... Kasihan pada ibu dan baby. Sekadar peringatan untuk kita renung-renungkan... Lebih baik kalau nak melawat selepas ibu dah habis berpantang. Sekurang-kurangnya baby pun dah semakin kuat :)

Anda nak cari supplemen untuk immune booster? Dalam 6 hari lagi promosi Nutriferon akan berakhir. Sekarang ni pula musim batuk-batuk selsema. Meh dapatkan immune booster anda daripada saya dengan harga istimewa. Hubungi 012-5538628 :)

Diana
SID: 1112978

Penyakit-Penyakit STD Jangan Dipandang Ringan

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Maafkan saya ye... dua tiga hari ni, topik yang saya tulis agak berat. Tapi saya fikir, sayang sangat kalau saya tak share, apabila saya mungkin dapat membantu orang-orang di luar sana yang memerlukan. Kali ini, saya nak tulis pasal penyakit-penyakit STD (Sexual Transmitted Disease). Ini juga bermaksud, penyakit ini berjangkit semasa hubungan seksual. Penyakit-penyakit STD jangan dipandang ringan. 

Ada penghidap STD ini sebenarnya tak tahu pun dia menghidapinya sebab tiada apa-apa simptom. Tapi walaupun tiada apa-apa simptom, penyakit STD ini masih boleh berjangkit kepada pasangan.



Kebanyakan penghidap STD mungkin malu nak ke depan untuk mendapatkan rawatan yang sesuai. Saya faham, ada segelintir masyarakat memandang serong pada golongan yang menghidap penyakit-penyakit ini. Bagi saya, kenapa harus kita memandang serong pada mereka. Di akhir nanti, hanya Allah yang berhak  menentukan pengakhiran hidup kita.

Terdapat beberapa jenis penyakit-penyakit STD:
  • Chlamydia
  • Gonorrhoea
  • Herpes
  • Syphilis
  • Hepatitis B
  • Human Papillomavirus (HPV)
  • Trichomoniasis
  • HIV
Ada beberapa lagi yang tidak dinyatakan di sini. Kebanyakan penyakit-penyakit STD disebabkan oleh jangkitan bakteria ataupun virus. Secara amnya, ada penyakit STD yang boleh diubati dan dihilangkan terus daripada tubuh pesakit, ada penyakit STD yang boleh membawa kematian, ada penyakit STD yang tidak membawa kematian, tetapi virus tersebut akan berada di dalam badan pesakit selama-lamanya.

Yang penting, apabila sudah mendapat salah satu penyakit STD, sistem pertahanan badan hendaklah dipastikan sentiasa berada dalam keadaan tiptop. Konsepnya senang, kalau sistem imun dan pertahanan badan kuat, maka badan kita akan mengalahkan gangguan virus dan bakteria tersebut. Jika badan berada dalam keadaan lemah, maka bakteria dan virus tersebut akan menang.

Selain daripada mengambil ubat-ubatan yang dicadangkan oleh pakar perubatan untuk merawat penyakit-penyakit STD ini, beberapa supplemen Shaklee juga amat bagus untuk membantu memberi kekuatan kepada sistem imun dan pertahanan badan. Supplemen-supplemen tersebut ialah:
  • Vivix
  • Nutriferon
Gabungan kedua-dua supplemen ini akan memberi kekuatan kepada sel-sel di dalam badan untuk melawan serangan dan jangkitan virus dan bakteria. Selain itu, sel-sel yang rosak akan diperbaiki dan supplemen-supplemen ini akan membantu memberi tenaga kepada sel-sel di dalam badan.


Berita baiknya, pada bulan February 2016 ini, Shaklee mengadakan promosi Nutriferon iaitu beli 6 kotak dan percuma sekotak (dalam setiap kotak ada 30 sachet). Harga retail bagi Nutriferon ialah RM181.25. Tetapi semasa promosi ni, anda boleh dapat diskaun hebat lagi.

Anda juga boleh berjimat dengan Vivix. Promosi YES pack Vivix, iaitu beli dua botol terus akan membolehkan anda jimat 5% daripada harga ahli Shaklee sendiri, mendapat keahlian Shaklee yang bernilai RM80 secara percuma serta cash back pada bulan hadapan. 

Apa-apa, jangan malu dan segan untuk menghubungi saya di 012-5538628.

Diana
SID: 1112978

Rujukan:


Tingkatkan Imun dan Jauhkan Kayap

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua... Hari ni tiba-tiba terasa ingin tahu pulak pasal kayap. Dalam hidup saya, saya nampak tiga kes kayap yang terjadi. Satu pada abang saya, mak mertua saya dan juga pada orang yang saya interview semasa menjalankan research tahun akhir saya. Abang dan mak mertua terkena kayap pada bahagian pinggang. Yang orang yang saya interview pula terkena di bahagian kepala.

Kata orang, kalau lingkaran kayap itu membelit seluruh pinggang atau kepala, orang itu akan mati. Setakat ni, saya belum pernah terbaca atau tahu mengenai orang yang mati kerana kayap telah berjaya membelit keseluruhan pinggang atau kepala. 

Saya masih ingat, masa kecik-kecik dulu, saya terkena demam campak... Abang-abang saya masa tu, tak terkena lagi demam campak. Bila abang kedua saya nak tengok keadaan saya, saya cakap jangan dekat, nanti berjangkit. Tapi abang saya jawab, takpe sebab dia da kena kayap. Kayap and campak macam adik beradik. Jadi takpe... Hahahaha... Tapi memang betul, abang kedua saya tu, memang tak pernah kena demam campak, selain kayap :) Abang pertama, akhirnya kena jugak demam campak... hahahaha...

Kayap dikenali sebagai Herpes Zoster dan disebabkan oleh Virus Varicella Zoster (VZV). Hanya orang yang pernah mendapat kayap aje yang tahu kesakitannya. Saya yang membaca tentang kesakitannya pun rasa kasihan sangat pada yang terkena, macam mak mertua saya... Yela orang tua :'( Sebab walaupun dah nampak macam dah baik, tetapi kadangkala masih terasa peritnya kayap tu.



Apa yang terjadi apabila terkena kayap?

1. Mula-mula akan terasa kebas, sakit atau panas di kawasan tersebut. 

2. Badan terasa letih, mengalami demam atau sakit kepala.

3. Tanda-tanda fizikal pada kulit akan kelihatan seperti tompok-tompok merah, gelembung-gelembung air dan terasa sangat pedih.

Sakit akibat kayap ini mungkin berlarutan dalam seminggu hingga dua minggu. Ada juga yang cakap, walaupun secara fizikalnya kayap dah hilang, tetapi kadangkala masih terasa lagi kesakitannya. 

Apa yang menyebabkan seseorang itu mendapat kayap?

Bagi orang yang telah mendapat demam campak, walaupun telah pulih, sebenarnya virus (VZV) masih berada di dalam badan kita. Cuma ia berada dalam keadaan dorman (diam dan senyap tanpa sebarang kesan). Namun apabila tahap imun atau pertahanan badan menjadi rendah, maka VZV akan aktif dan boleh menyebabkan serangan kayap kepada perumah.

Oleh itu, kita tahu, sebenarnya, untuk mengelak kayap dan apa jua jenis penyakit, kita kena pastikan sistem pertahanan badan kita kuat. Macam orang yang dijangkiti HIV, mudah mendapat kayap kerana sistem imun lemah. Dalam apa jua kes, pastikan diri kita sentiasa tenang dan positif serta gembira. Kalau tidak, keadaan ini akan memberi kesan kepada sistem imun atau sistem pertahanan badan, seterusnya menyebabkan kita cepat sakit.

Saya sarankan sangat, jika terasa diri selalu sakit-sakit, amalkan Vivix dan Nutriferon. InsyaAllah suatu kombinasi hebat untuk menentang virus serta menguatkan sistem pertahanan badan. Kedua-duanya berfungsi memperbaiki sel dan mempertahankan sel daripada serangan virus.

Di sini, saya kongsikan juga kegembiraan seorang anak apabila ibunya yang sudah rasa sihat selepas mengamalkan Vivix untuk masalah kayap.


Sesungguhnya kita hanya berusaha dan berikhtiar untuk memulihkan. Selebihnya berserahlah kepada Allah :)

Nak ketahui lebih lanjut? Hubungi 012-5538628.

Diana
SID: 1112978
Tel: 012-5538628

Happy Birthday To Me :)

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua :) Hari ni 14 February 2016, adalah hari kelahiran saya.... Heeee... Alhamdulillah setahun lagi umur saya meningkat. Bermakna semakin hampir dengan masa untuk saya pulang ke kampung halaman yang boleh terjadi pada bila-bila masa sahaja.... :)



Sebelum saya berangkat ke kampung halaman, saya berharap sangat saya akan tinggalkan sesuatu yang bermanfaat kepada anak-anak saya, keluarga saya, dan masyarakat. Sayang sekali jika kita sudah berada di perhentian yang sementara ini, tapi tidak tinggalkan sebarang manfaat kepada yang masih ada :)

Hidup kita hanya DUA kali... Satu di sini... Satu lagi selepas ini di alam yang kekal abadi. Nak ke alam itu, di sinilah kita kena membanting tenaga empat kerat ini untuk memperoleh hasil di sana nanti. Saya yakin setiap orang hanya mahukan yang terbaik di sana nanti kan :)

Dalam kehidupan ini, tiada siapa pun yang sempurna.... Hidup di sini adalah tempat untuk kita belajar. Dalam kita belajar, terlalu banyak kesilapan yang dibuat. Kesilapan itu sebenarnya untuk mengajar kita agar memperbaiki diri dan menjadi lebih baik lagi :) Ia juga adalah tanda kasih sayangNya yang tidak pernah kurang ke atas kita. 

Setiap yang terjadi, akan menjadikan kita manusia yang lebih baik daripada yang sebelumnya. Oleh itu, ambillah pengajaran ke atas apa yang berlaku dan ketahuilah Allah sentiasa menetapkan yang terbaik untuk kita.

Sajalah berceloteh untuk hari ini... Pada bulan kelahiran saya ini, sesiapa yang membeli mana-mana produk Shaklee daripada saya, akan mendapat cenderamata daripada saya. Bukanlah apa pun, hanya tanda ingatan.

Boleh hubungi saya di 012-5538628 untuk konsultasi dan pembelian produk Shaklee :)

Diana
012-5538628
SID: 1112978

Ikhtiar untuk pesakit HIV dan AIDS

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada malam ni.... saya nak share kebaikan beberapa supplemen Shaklee yang dapat membantu pesakit HIV. Dah lama dah saya terfikir nak tulis... Memandangkan saya yakin akan supplemen Shaklee ini... saya harap entri kali ini dapat reach out to those pesakit yang menderita HIV atau AIDS ataupun orang-orang yang mengenali dan ingin membantu mereka. Sekurang-kurangnya kita mencari ikhtiar untuk pesakit HIV dan AIDS.


Apabila seseorang itu disahkan menghidap HIV, apa rasanya? Rasa seperti gelap dunia... Masa depan terasa kelam, sebahagian daripada diri terasa seperti telah mati, sedih, dan banyak lagi perasaan yang bercampur baur :( 

Kita tahu, HIV berjangkit melalui beberapa cara. Antaranya:

1. Pemindahan darah daripada pesakit HIV 
2. Daripada seorang ibu yang mengidap HIV kepada bayinya
3. Suntikan jarum penagih dadah yang positif HIV
4. Hubungan seks dengan penghidap HIV

Ini bermakna, HIV boleh dipindahkan daripada bendalir badan seperti darah, air mani, air mazi ke bahagian anggota tubuh yang terdedah terus ke salur darah. Maksudnya, kalau mana-mana bahagian badan yang luka terdedah  atau terkena kepada darah penghidap HIV, maka HIV boleh menjangkiti orang tersebut.

Apakah beza HIV dan AIDS ni? 

HIV (Human Immunodeficiency Virus) adalah virus yang menyerang sel-sel yang mempertahankan sistem imun badan manusia. Apabila HIV sudah berada berada dalam badan manusia, maka ia akan kekal berada di dalam badan manusia. Namun ia takkan bertukar kepada AIDS selagi sistem pertahanan badan berupaya dan BERUSAHA melawan virus HIV ini. 

Namun, apabila sistem pertahanan badan semakin berkurangan dan lemah, maka penghidap HIV akan mendapat AIDS. AIDS (Acquired Immune Deficiency Syndrom) adalah keadaan di mana badan mudah diserang dengan pelbagai penyakit. Ini disebabkan sel-sel pertahanan badan semakin musnah, lemah dan tidak berupaya menghalang, mempertahan dan memusnahkan jangkitan-jangkitan penyakit yang lain seperti penyakit TB, jangkitan kulit, dan banyak lagi. Pada tahap ini, pesakit akan berada dalam keadaan yang lemah :(

Oleh itu, pada sesiapa yang menghidap HIV, janganlah sesekali berputus asa. Kuatkan sistem imun badan anda, InsyaAllah anda akan mengekalkan kesihatan anda dengan baik. Apa yang telah terjadi pada masa lepas, lupakan dan teruskan dengan hidup anda. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, selagi nyawa dikandung badan, pintu taubat sentiasa terbuka luas :)

Kesihatan itu memang mahal. Apabila sihat, pertahankanlah kesihatan yang baik, kerana apabila sudah sakit, banyak duit diperlukan untuk mempertahankan kesihatan. 


Gabungan Vivix dan Nutriferon adalah yang terbaik untuk penghidap HIV. Kenapa?



Vivix:
Vivix membantu memperkuatkan sel. Vivix memang dihasilkan untuk memperbaiki sel. Ini bermakna sel-sel yang diserang dengan virus HIV akan diperbaiki dan dipulihkan. Bayangkan sel-sel yang mengalami kerosakan setelah diserang virus HIV akan melalui proses pemulihan dan sel-sel tersebut akan lebih bertenaga dan kuat untuk menghadapi serangan virus HIV.

Selain itu, untuk pesakit AIDS yang semakin lemah, Vivix juga membantu mengurangkan protein age yang menyebabkan kerosakan. Sekurang-kurangnya badan akan lebih kuat untuk melawan jangkitan-jangkitan yang menyerang.

Nutriferon:
Selalunya pesakit HIV akan dicadangkan untuk mendapatkan suntikan interferon yang sangat mahal untuk melindungi badan. Shaklee berdasarkan 40 tahun penyelidikan telah berjaya menghasilkan Nutriferon, suatu produk interferon semulajadi yang telah dipatenkan untuk membantu menguatkan sistem imun badan untuk melawan serangan virus, serta melindungi tubuh daripada jangkitan-jangkitan luaran yang lain. 

Zinc Complex:
Zinc Complex sangat bagus kerana kandungannya membantu meningkatkan penghasilan sel pembunuh semulajadi badan iaitu T-cell. Penghidap-penghidap HIV selalu menjadi lemah kerana pertahanan T-cell di dalam badan semakin lemah. Oleh itu, Zink sangat bagus untuk memperkuatkan sistem pertahanan badan. 

Kombinasi ketiga-tiga supplemen ini adalah sangat baik untuk mengekalkan kesihatan penghidap HIV dan AIDS. Walaupun orang kata tiada ubat bagi HIV, tetapi kita hanya manusia. Yang menentukannya adalah Allah SWT. Selagi berupaya, carilah alternatif dan rawatan untuk HIV. Apabila sel T4 dalam badan dibantu, dikekal dan dipelihara dengan booster Vivix, Nutriferon dan Zink Complex, InsyaAllah bilangan sel ini tidak akan berkurangan dan HIV tidak akan bermaharajalela di dalam badan. Sistem pertahanan badan juga akan kuat, InsyaAllah.

Anda berminat untuk mendapatkan supplemen-supplemen ini? Anda boleh membeli secara online dengan mengklik butang Order di bawah. 

Anda juga boleh menghubungi saya terus untuk mendapatkan panduan dan nasihat tentang pengambilan vitamin. Hubungi saya di 012-5538628.

Diana
012-5538628
SID: 1112978

Reference: