Jaundice Susu Ibu - What to Expect?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.. Kali ni nak share demam kuning atau jaundice lagi... Tapi lain sikit topiknya iaitu jaundice susu ibu atau breast milk jaundice. Haaa... lain macam sikit kan... 



Selalunya kalau baby kena jaundice atau demam kuning ni, ibu-ibu dinasihatkan supaya menyusu dengan lebih kerap lagi, iaitu 8-12 sesi menyusu setiap hari. Kalau baby tidur pun, kejutkan baby tersebut. Sama juga dengan breast milk jaundice ni... apa-apa pun, baby kena minum banyak untuk menggalakkan baby kencing dan berak untuk menyahkan kuning tersebut daripada tubuh baby.

Untuk mengurangkan jaundice susu ibu, ada beberapa perkara yang boleh dilakukan, iaitu:
  • Kurangkan dulu penyusuan susu ibu kerana mungkin susu ibu belum 'kick in' sepenuhnya (sikit) dan tak memadai untuk membantu baby kencing dan berak dengan kerap.
  • Supplemen dengan formula milk. Tapi jika anda hendak memastikan baby teruskan penyusuan susu ibu, bolehlah menyusukan bayi dengan formula milk melalui syringe atau cup untuk tidak mengelirukan baby dengan puting botol susu. Jika bayi ditahan di hospital kerana bacaan kuning yang tinggi, pesan pada nurse supaya memberi susu dalam cup atau syringe ye.
  • Apabila bayi stabil, teruskan menyusu dengan direct latch. Objektifnya, supaya kadar kencing dan berak baby adalah konsisten untuk menyahkan kuning tersebut.
  • Jangan lupa untuk meneruskan stimulasi pengeluaran susu dengan mengepam susu, jika baby tidak menghisap secara direct atau sedang ditahan untuk pemulihan. Anda masih boleh beri susu anda kepada nurse untuk diberikan kepada bayi.
Walaupun sesetengah ibu akan berasa sangat sedih kerana terpaksa supplemenkan dengan formula milk, tapi ingatlah, ini adalah untuk kebaikan bayi anda juga. Bukanlah supplemen dengan formula milk tu lama-lama, just untuk membantu menghilangkan kuning.

Sehingga kini, sebab sebenar terjadinya jaundice susu ibu, masih belum dapat dirungkaikan. Ada yang menspekulasikan bahawa sebab terjadinya jaundice susu ibu adalah berkaitan dengan genetik dalam susu ibu itu sendiri yang menghalang protein di dalam hati bayi untuk diuraikan. Kesan genetik tu mungkin terganggu dengan cara pengambilan makanan semasa pantang. Oleh itu, elakkan halia dan herba-herba buat sementara waktu kerana faktor sebenar masih belum diketahui sehingga kini. 

Yang penting, ibu-ibu hendaklah redha and jangan give up... Objektifnya adalah untuk memastikan bayi stabil dan sihat. Apabila bayi da sihat, tiada halangan untuk meneruskan penyusuan susu ibu secara eksklusif :) Pastikan emosi dan kesihatan ibu adalah tiptop pada masa ini ya. Boleh cuba Set Bersalin Shaklee yang sangat baik untuk membantu ibu supaya sihat bertenaga untuk menghadapi perkara-perkara seperti ini.

Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


ID: 1112978
Kind Hearty Enterprise

Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ Viber: 012-5538628

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC

COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek


Rujukan:

Previous
Next Post »
2 Komentar
avatar

Info yang menarik. Teringat kisah anak yg prolonged jaundice, hari ke 54 baru clear

Balas
avatar

Hey I have read your article and that helped me to write my article about dr. ryan shephard. you must have a check on my article.

Balas