Kembali Pada Allah

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua :) Hati ini merasa meruntun hati melihat keadaan dunia hari ini.... Secara spesifiknya negaraku Malaysia.... Ternampak status DrMAZA.com dalam Facebook semalam "Keberkatan Bagaikan Mula Hilang".



Kebelakangan ni, saya bagaikan dikejutkan dari tidur yang susah sangat nak bangun... Biasalah, manusia selalu lalai dan lupa... Bila fikir-fikir balik, semua yang terjadi baru-baru ini - gempa bumi di Sabah, dan gempa bumi susulan yang terjadi kemudiannya, kemudian kapal laut pula hilang... Allahuakhbar.... It's a wake up call for all of us.... Peringatan yang Allah turunkan kepada kita supaya diambil iktibar... bukannya masuk telinga kanan keluar telinga kiri....

Bagi saya, wake up call saya ialah.... saya terlupa.... tujuan hidup ni... Malu jugak nak tulis... tapi saya harap, pembaca-pembaca mengambil iktibar... Saya akui, saya takut dengan semua yang terjadi. Tapi macam yang saya tulis hari tu la... Dunia dah nak kiamat. Mati tu bila-bila masa aje,... Persoalannya, betul dah ke cara hidup kita ni? Tujuan kita hidup dan akhirnya kembali pada Allah...???

Kemudian saya fikir balik.... Saya join Shaklee dalam setahun lepas... Alhamdulillah, group Shaklee yang saya join, memang bagus sangat. Kuncinya ialah Master Checklist. Kalau yang da join, memang tahu Master Checklist tu apa... Memang bagus sangat sebab pendekatannya ialah mendekatkan diri dengan Allah. 

Silapnya saya ialah.... tujuan saya salah.... Silap saya ialah... buat Master Checklist sebab nak rezeki sales masuk.... Allahuakhbar salah betul konsep saya.... Konsep yang betul ialah, buatlah apa pun, segala yang ada dalam Master Checklist tu... tapi tujuannya bukan nak rezeki masuk.. tapi adalah untuk kembali pada Allah... Bertawakal kepada Allah... Ni saya cakap on my personal experience ye. 

Baru saya faham sebenarnya apa yang diperjuangkan oleh kawan-kawan dalam group Shaklee saya. Yang penting, kena tahu tujuan sebenar melibatkan diri dalam bisnes. Kalau join atau buat bisnes untuk kaya, alamatnya tak kaya-kaya la... Bukan tak boleh nak target kaya.... Tapi kaya tu bukan target utama.... tu je...

Then saya terbaca pula satu lagi post dari FB yang menjadi sebahagian daripada wake up call saya...



Dalam kehidupan ini, kita sentiasa sibuk dengan dunia... Terkejar-kejar dunia pagi petang siang malam.... Apabila dikejarnya dunia, maka dapatlah dunia sahaja.... Tetapi, apabila kita mengejar Allah, akan dapat dunia dan akhirat..... InsyaAllah, semua perkara yang kita lakukan akan dipermudahkan. Untuk apalah kita rungsing memikirkan duit yang tidak cukup, perbelanjaan yang semakin bertambah, GST, kadar tol yang hendak dinaikkan? Allah telah menetapkan rezeki kita sejak kita lahir sehinggalah kita mati. Tidak akan lebih dan tidak akan kurang walau sedikit pun.

Pagi ni, saya terdengar pulak tazkirah pagi di IKIM fm. Ustaz Ebit Liew pulak yang memberi tazkirahnya. Tajuknya, baliklah kepada Allah.... Allahuakhbar, tidak ada kebetulan dalam hidup ini, melainkan telah ditetapkan Allah. Terlalu banyak peringatan yang Allah beri kepada kita setiap hari tapi adakah hati kita cukup celik untuk memahaminya? Kadangkala, kita tahu... tapi tidak mahu melakukan sebarang perubahan.... sampai bila tak mahu berubah...? Adakah sampai nyawa di hujung halkum baru kita hendak bertaubat? Mungkin sudah terlambat....

Jadi pembaca-pembaca sekalian, jom sama-samalah kita kembali pada Allah... Apa yang kita lakukan hanya untuk Allah. Serahkan semua kepada Allah kerana tiada daya upaya kita, melainkan jika diizinkan Allah.... 


Previous
Next Post »
0 Komentar