Stomach Flu or Gastroenteritis

Sakit Perut, Cirit-Birit dan Rasa Nak Muntah


Baru-baru ini, saya sebenarnya baru sahaja pulih daripada mengalami "stomach flu". Dua hari jugakla saya request MC kerana keadaan yang belum pulih sepenuhnya. Malah "stomach flu" tersebut berlanjutan sehingga 4 hari. Hari kelima barulah saya rasa "bebas". Selera makan kembali pulih dan tidak lagi merasa loya atau mengalami cirit-birit. Kalau diikutkan terms yang digunakan dalam bidang perubatan, "stomach flu" adalah "Gastroenteritis" atau singkatannya ditulis sebagai AGE.

Apakah "Gastroenteritis"? Kalau dalam bidang perubatan "Gastroenteritis" bermaksud "irritated and inflammed stomach and intestines (the gastrointestinal tract)" yang boleh disebabkan oleh virus atau bakteria. 




Kalau difikir-fikir balik, adakah saya telah mengalami keracunan makanan? Kalau keracunan yang teruk, kemungkinan besar saya akan muntah-muntah dan mengalami cirit-birit. Kali ini, syukur Alhamdulillah kerana saya hanya rasa loya dan tidak muntah. Cuma sangat kerap berulang-alik ke tandas. Tapi sebahagian kecil hati saya rasa saya sebenarnya mengalami keracunan makanan yang tidak serius. Yang menyebabkan sakit perut saya berlarutan adalah habit saya yang jarang ke tandas. 

Seminggu lepas, anak saya telah dimasukkan ke hospital kerana sakit kaki dan kemudian demam. Lama juga ditahan di hospital selama lebih kurang 4 hari. Semasa berada di sana, saya langsung tidak ke tandas. Supplemen OsteMatrix yang baru saya beli tertinggal di ofis kerana saya terus mengambil cuti. Di rumah pula, OsteMatrix telah habis.

Oleh sebab itu, apabila saya ke tandas, saya mengalami kesukaran untuk membuang dengan lawas, sehinggalah pada malam sebelum "stomach flu" menyerang. Pada masa itu, mulalah merasa tidak sedap badan hinggalah berlanjutan sampai keesokan harinya.

Sebenarnya, sudah lama jugak saya tidak mengalami sakit perut ini. Dulu-dulu memang selalu. Sampai saya sentiasa makan ubat angin charcoal yang berwarna hitam. Pernah juga buat "Endoscopy" untuk melihat jika usus saya mengalami sebarang masalah. Tapi syukur saya sihat. Kini apabila mula mengamalkan OsteMatrix, setiap hari saya ke tandas. Memang mudah untuk membuang air besar. Cuma itulah masa di hospital itu, OsteMatrix saya memang sudah kehabisan.

Pernah dengar Teh Orang Kampung? Dulu-dulu disebabkan saya jarang ke tandas, saya minum teh tersebut untuk membersihkan usus saya. Namun disebabkan kesannya yang sangat kuat (tak tertahan kerana sakit perut yang menyerang di awal-awal pagi selepas malamnya minum teh tersebut). Saya akhirnya tak lagi minum. Kesannya juga agak teruk. 

Bagi sesiapa yang lebih kurang macam saya, boleh cuba Herb-Lax. Herb-Lax tidak dimakan setiap hari dan bertujuan untuk membersih / detoks usus. Herb-Lax mengandungi kombinasi sains perubatan tradisi dan teknologi moden yang terdiri daripada 9 herba semulajadi iaitu alfalfa leaves, senna leaves, anise seed, blue malva flower, buckhorn bark, licorice root, rhubarb root, fennel seed dan culvar's root yang menggalakkan tindakan perbersihan yang lembut.

Manfaat Utama Herb-Lax:
  • Pembersihan najis yang tersekat / degil
  • Merangsang usus untuk mempercepatkan proses pembersihan secara lembut kepada najis yang tersekat atau tersimpan lama dalam tubuh badan.
  • Membantu masalah sembelit
  • Mengembalikan semula proses semulajadi pergerakan usus (bowel movement)
  • Mengempiskan perut
  • Menjadikan perut kempis dan kemas.


Kombinasi OsteMatrix dan Herb-Lax sangat baik untuk mengelakkan kita mengalami masalah sembelit. OsteMatrix boleh dimakan setiap hari dan membantu dalam proses pembuangan air besar setiap hari. Manakala Herb-Lax boleh diambil dua kali seminggu untuk proses pembersihan usus. Apa lagi, hubungi saya untuk maklumat lanjut. Mak saya sendiri mengambil OsteMatrix dan ternyata masalah sembelitnya hilang selepas mengamalkan supplemen ini :)


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi dan pendaftaran keahlian Shaklee:

NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram: 0125538628
Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy


COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, Mid Valley, PNB Darby Park

Reference:

http://www.webmd.com/digestive-disorders/gastroenteritis

http://beritahariann.blogspot.com/2013/06/petua-untuk-menghilangkan-sembelit.html
Previous
Next Post »
0 Komentar