Senaman Plank - Cara mudah mengempiskan perut

Kak yone tertarik sangat dengan senaman plank yang sangat simple. Bagi kak yone, kalau konsisten, senaman plank adalah cara mudah nak mengempiskan perut 😁

Almaklumlah kan, orang perempuan ni sibuk je memanjang. Nak pergi gym, entah bila. So kak yone rasa, senaman plank memang cara terbaik nak membantu mengempiskan perut.

Cara nak buat plank mudah aje. Cer tengok gambarajah kat bawah:


Kredit to Google


First time buat, memang akan terketar-ketar tangan kita menahan. Tapi as first timer, janganlah terus tahan seminit. Bagini caranya nak buat plank dan pastikan kita dapat kesan optima hasil daripada senaman tersebut.

1. Bagi yang belum biasa, boleh try tengok mana yang sesuai, sama ada buat basic plank atau elbow plank. Mungkin basic plank senang. Cer try πŸ˜€ Tapi pastikan dari kepala sampai ke kaki selari lurus ye. Punggung tu tak perlu terjongket sangat. Kedua-dua kaki biar rapat. Kalau tak tahan, boleh bukakan dulu kaki. Tapi yang terbaik, biar rapat.

2. Lepas dah rasa mana yang sesuai, tak payah lah terus menahan sampai seminit. Terketar-ketar kang tangan tu. Just tahan dulu macam satu tarikan nafas. Maknanya, sebelum menaikkan tangan, tarik nafas, dan angkat badan.

3. Selepas 10 saat, turun dan rehat. Ok, kak yone nak pesan, masa naikkan badan tu, nak pastikan plank berkesan, biar perut dalam keadaan kempis. Maknanya tahan perut supaya masuk ke dalam (keadaan kita nak bagi perut kempis kalau pakai seluar tu).

4. Apabila dah boleh tahan 10 saat, boleh tambah lagi 10 saat, menjadikannya 20 saat pula 😊Lepaskan nafas dan tarik nafas. Biar bertenang jangan kelam kabut. Begitulah seterusnya, sampailah boleh tahan dalam dua minit.

5. Apabila dah terer buat plank basic atau elbow, bolehlah buat one leg raised plank atau one side plank. Banyak lagi cara plank-plank yang advance πŸ˜†

Kebaikan-kebaikan senaman plank

1. Membina otot perut. Orang yang nak six packs sila buat plank dengan konsisten ya. Of coursela perut akan kelihatan kempis dan pinggang langsing. Kaum wanita pasti suka 😊

2. Senaman plank bantu mengurangkan sakit belakang. Haaa apabila otot badan dah kuat, otot sekitarnya pun akan mendapat manfaat. Jadi kuranglah sakit-sakit badan.

3. Badan lebih stabil, seimbang dan fleksibel, terutamanya di kawasan perut, paha dan kaki. Nak angkat barang-barang berat pun kita akan lebih stabil dan tahan.

4. Of course senaman membantu membakar kalori, even masa kita duduk berehat pun, kesan plank ni masih bertindak ke atas tubuh kita. Wowwww best kannnnn.

5. Bila kita bersenam, automatically kita akan rasa keyakinan diri meningkat. Mat Salleh cakap, more confident, sebab senaman membantu merembeskan hormon gembira 😊 serta membantu mengurangkan tekanan atau stress.
Haaaa mudahkan nak buat plank ni. Apa pun, kena konsisten. InsyaAllah dapat hasil perut kempis dan badan sihat yang diingini. 

Kalau masih lagi terasa sakit-sakit badan apabila buat senaman plank, boleh dapatkan tablet kalsium Ostematrix daripada kak yone. Tablet kalsium ini lengkap dengan nutrisi yang sangat diperlukan oleh tulang kita 😊 

Kak yone cakap gitu-gitu aje, mungkin tak jelas. Gini, Ostematrix bukan sahaja ada zat kalsium, tapi Ostematrix juga ada Vitamin D untuk memastikan kalsium diserap sepenuhnya ke dalam tulang. Selain itu, kandungan Magnesium dalam Ostematrix membantu otot-otot lebih releks. Takdelah kejang otot bila buat plank 😊

Nak hasil yang lebih baik, Kak yone sarankan ambil juga Cinch Shake. Macam orang-orang yang gi gym amalkan protein tu. Bukanlah nak suruh bagi tumbuh otot berketul-ketul πŸ˜‚ Haha cuma nak cantikkan perut tu, mengelakkan perut jadi mengeleber.

Sedap tau Cinch Shake. Cinch Shake ada 3 perisi iaitu Vanilla, Cafe Latte dan Chocolate. Selain kandungan protein, terdapat juga Leucine yang membantu badan kita membuang lemak-lemak dan mengekalkan otot. Memang smartlah body nanti πŸ˜‰

Nak bertambah berkesan, Cinch Tea yang wangi dan tinggi antioksidan jangan dilupakan. Kak yone tahu, sampai satu masa, mesti akan terasa lemau asyik exercise, tapi kesan tak nampak-nampak. Aishhhh kesemua vitamin yang kak yone sarankan ni kena ambil. InsyaAllah menjadi. Badan pun segar bugar tau. Cinch Tea tu, fuhhh mata mesti terasa segar punya. Badan pun rasa bertenaga dan bersemangat. Harus cuba!


So apa tunggu lagi? Mai dapatkan vitamin-vitamin ni daripada Kak Yone. Kak yone makan dan kak yone share untuk korang rasai kebaikan yang sama. Produk Shaklee jangan diragui kesannya, berbagai-bagai ujian dilaksanakan terlebih dahulu, baru dipasarkan. Siap ada Landmark Study. 

So, whatsapp kak yone sekarang di 012-5538628. Semua customer kak yone akan mendapat konsultasi ekslusif semasa dalam proses mengamalkan supplemen Shaklee 😊

Nak order online pun boleh. Klik aje butang order di bawah.

Bagi yang suka COD, yang berdekatan kawasan-kawasan ini, boleh kak yone passkan by hand 😊
- Shah Alam
- Subang Jaya, USJ
- Petaling Jaya (Menara VSQ, Amcorp Mall, Menara PKNS dan kawasan-kawasan sekitar)
- Klang (Hotel Premier, KWSP, Taman Sri Andalas, AEON Bukit Tinggi)
- Mid Valley Megamall

So, dapatkan daripada kak yone, pengedar Shaklee Shah Alam, USJ, PJ, Klang dan kawasan-kawasan sekitarnya 😊

Previous
Next Post »
1 Komentar
avatar

Mula2 buat plank ni memang tak tahan. tak sampai 30 saat. Tapi lama-lama buat rasa best dan lama pula boleh tahan. Sampai 2 3 minit pun dapat :)

Balas