Tips untuk badan cergas otak sihat bagi orang bekerja

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua 😆 Senyum biar selebar-lebar dan se-happy-happynya. InsyaAllah aura happy pun akan datang pada kita. Sesuai sangat dengan tajuk entry kak yone hari ni - tips untuk badan cergas otak sihat bagi orang bekerja 😄

Kak yone yakin, semua orang bekerja. Dari pagi sampai ke malam. Tak kira yang bekerja di luar rumah, mahu pun surihari encik suami. Walaupun dari rumah, rutin dah start dari awal-awal pagi kannnnnnn 😅

Semestinya kita nak buat kerja dengan penuh semangat dan dengan badan cergas dan lincah supaya pantas je kita dapat settlekan kerja kita. Betul tak? Haaa bonusnya, bila badan cergas, otak kita pun sihat sebab sibuk nak settlekan kerja aje kan 😍

Tanpa membuang masa, berikut adalah tips untuk badan cergas otak sihat bagi semua orang 😉

💓 Jaga makan - Awal-awal lagi kak yone dah sebut pasal makan 😆 Haha... Daripada makanan, akan membentuk darah daging kita. Makan biarlah seimbang dengan zat nutrisi seperti piramid makanan. Elakkan makan terlalu lewat kerana akan menjejaskan waktu tidur.

💓 Jaga waktu tidur - Tidur yang baik, adalah tidur awal. Paling lewat pukul 11. Tu pun macam dah lewat 😲 Tapi mesti ramai mak-mak yang akan cakap "Macam manalah nak tidur kul 11. Kerja umah tak siap-siap lagi". Tu sebenarnya standard bagi kaum wanita. Tapi kena juga usahakan. Sebab memang sunnah untuk tidur awal dan bangun di awal pagi.

Tahu tak, kalau kita kekurangan tidur, badan kita ni akan paksa juga kita untuk menggantikan tidur yang tak cukup. Nanti adalah kes tersengguk-sengguk masa bekerja atau pun terus black out terlelap masa tengah drive tunggu lampu traffic light hijau. Jadi, jaga kualiti tidur. Sangat-sangat penting.

💓 Terus mandi selepas bangun pagi. Apabila mandi, mandilah air sejuk. Bukan air water heater yang suam-suam kuku. Air sejuk akan membantu meningkat metabolisme serta boost energy atau meningkatkan tenaga di pagi hari. Terus segar mata tu 😊 (Senanglah kak yone cakap ekk, tapi takpe, kita ubah slow-slow)

💓 Berdisiplin - Part ni, kalau tak jaga, habis semua jadi haywire. Dengan disiplin akan terjadinya konsisten. Jadi, mesti kita nak rutin hidup kita lebih teratur kan? Kenalah kita sendiri membentuk jadual setiap hari. Kalau boleh, tulis siap-siap jadual untuk 7 hari seminggu supaya kita boleh follow je. Kalau terbabas pun, sekurang-kurangnya masih lagi ada track yang kita boleh ikut. So hadiahkan diri sebuah buku nota dan tulis jadual harian atau mat salleh cakap - to-do-list.

💓 Berdoa banyak-banyak agar dipermudahkan segala urusan. Dalam banyak-banyak tips, inilah tip yang paling penting. Dalam kehidupan beragama, kita minta Allah permudahkan segala urusan kita. Minta juga restu mak ayah kita supaya hidup kita lebih tenang. Bab ni memang subjektif sebab kita tak nampak. Tapi percayalah makbulnya doa orang-orang tua kita ke atas kita. 

Nak ceritanya kat sini, ada keajaiban dalam kehidupan ini yang tak dicapai dek akal. Pernah suatu masa dulu, dalam pukul 4-5 pagi, kat PLUS Highway, kami baru je keluar dari Kuala Kangsar nak balik KL. Suami kak yone sibuk tengah taip kt GPS kete alamat kami sebab nak tahu berapa KM lagi.

Dalam sibuk-sibuk taip tu, tak perasan jalan yang lurus tu membengkok. Macam selekoh. Dahlah kami di jalan kanan sekali. Bila dah sedar, memang dah dekat sangat dah dengan tembok pembahagi jalan. 

Alhamdulillah. Walaupun jalan tepi sangat dengan tembok tu, kami masih ok. Kak yone fikir, doa-doa daripada mak ayah yang mendoakan keselamatan kami menjadi asbab Allah melindungi kami. Wallahualam. Sesungguhnya segala ketentuan Allah dah tetapkan. Saja kongsi pengalaman peribadi kak yone sendiri.

Jadi, banyak-banyakkan berdoa. Terutama doa seorang ibu kepada anak-anak. Sebak rasanya sebab zaman kak yone membesar pun, ma abah kak yone tak pernah paksa kak yone belajar. Tapi kak yone sendiri berinisiatif belajar. Allah Maha Mengetahui.

Habis dah tips kak yone 😊 Kak yone akui, zaman ini sangat mencabar untuk maintainkan momentum agar badan sentiasa cergas dan otak sihat. Cabaran kehidupan sekarang ni sangat kuat. Kalau tak kuat semangat, boleh hanyut dengan 'lemau' setiap hari.

Alang-alang kita bernafas lagi, buatlah yang terbaik dalam kehidupan. Kak yone dulu dah lama sangat tercari-cari, macam manalah caranya nak maintain cergas sihat. Especially apabila nak bangun di awal pagi. 

At last, kak yone mula menjinak-jinakkan diri dengan pengambilan supplemen sebagai makanan tambahan. 

Disclaimer: Kak yone cerita pasal supplemen Shaklee sebab kak yone amalkan dan merasai kesannya. So it's a sharing for those who are looking to improve their health and their life.

Kak yone mula-mula sekali amalkan Ostematrix iaitu tablet kalsium supaya bangun pagi kak yone lebih segar. Betul tau, kesannya memang terasa. Even mama kak yone pun cakap Ostematrix ni membantu badan lebih segar dan lawas dalam membuang.


Kemudian setelah lama dah dalam bidang supplemen ni, supplemen lain yang bantu sangat-sangat boost energy ialah vitamin B Complex dan Cinch Tea.

Rasanya semua orang tahu yang vitamin B Complex memang membantu mempertingkatkan tenaga. Jangan risau, makan vitamin B Complex Shaklee TIDAK AKAN MENGGEMUKKAN. Mesti kena dengan cara dan minta kak yone guide cara pengambilan vitamin. 

Setelah sekian lama makan vitamin B Complex, kak yone perasan vitamin ini juga sangat-sangat membantu meredakan tekanan atau stress. InsyaAllah kalau tengah nak marah, makan vitamin B Complex. Nanti akan lebih cepat reda.

Cinch Tea ini bukan sebarang teh. Tapi teh yang sangat tinggi antioksidan dan membantu mempertingkatkan metabolisme. Kalau rasa mengantuk, minumlah teh Cinch ni. InsyaAllah cerah mata. Sebab tu, kalau nak drive jauh-jauh and perlukan tenaga, minum teh Cinch sebelum drive dan bawa sebagai bekalan 😊

Last but not least but the most important is Vivix. Vivix ni anti-aging supplement. Sangat tinggi dengan antioksidan dan membantu meremajakan sel-sel badan kita ke 25 tahun lebih muda.

Secara logiknya, apabila sel-sel badan kita dirawat dan dipulihkan, bermakna sel-sel badan kita lebih sihat dan bertenaga. Apabila dalaman kita sihat dan bertenaga, ia akan terpancar pada luaran kita 😊 yang sihat dan bertenaga juga.

InsyaAllah, konsisten dengan Vivix akan membantu kita lebih sihat, bertenaga, berseri-seri dan awet muda! 💪😍


Nak dapatkan supplemen-supplemen ini, hubungi 012-5538628. Kak yone akan advice cara-cara nak amalkan supplemen serta dan apa sahaja persoalan mengenai pengambilan supplemen Shaklee. Ekslusif kepada yang membeli daripada kak yone.

Kalau nak beli online pun boleh. Klik aje butang order ni, dan segala urusan pembelian diuruskan oleh sistem, sampailah ke peringkat penghantaran. Jangan risau selamat dan mudah.


Nak COD pun boleh. Yang berdekatan dengan kawasan-kawasan ini, Whatsapp je:
- Shah Alam
- Subang, Subang Jaya, USJ
- Petaling Jaya (Amcorp Mall, Menara PKNS, VSQ Tower dan kawasan-kawasan berdekatan)
- Mid Valley
- Klang (Bukit Tinggi, AEON Bukit Tinggi, Taman Sri Andalas)

Semoga bermanfaat.

Ikhlas sharing daripada kak yone,
012-5538628
Previous
Next Post »
0 Komentar