Muntah semasa trimester ketiga petanda nak bersalin?

Muntah-muntah semasa hamil adalah perkara biasa, especially di awal kehamilan iaitu trimester pertama. Tapi jarang orang yang mengandung muntah di saat trimester ketiga kan? Walaupun memang ada ibu-ibu yang hamil mengalami simptom morning sickness sehingga trimester ketiga.

Semalam kak yone tiba2 termuntah. Sebenarnya mengandung kali ni, kak yone tak pernah termuntah lagi, terutamanya semasa trimester pertama. So memang macam pelik tiba-tiba urge nak muntah tu datang.

At the end, kak yone rasa kak yone muntah sebab angin 😁 Mungkin tempoh masa kak yone makan lunch (dalam pukul 12 tengahari) sampai ke selepas waktu maghrib adalah sangat lama (tanpa makan dan minum). So lepas makan tu, tiba-tiba terasa angin naik ke kepala, then terus muntah. Alhamdulillah, muntah tak berpanjangan. Sekali tu je.

Tapi kan.... Sebenarnya kalau diikutkan, muntah di saat trimester ketiga, especially ibu-ibu yang tengah menunggu hari ni, juga adalah petanda yang si ibu akan bersalin tak lama lagi 😂 Haaa dah ready?

Selain itu, muntah juga menunjukkan petanda-petanda lain yang harus kita ambil berat, iaitu:

💥 Pedih ulu hati ataupun reflux asid

💥 Petanda nak bersalin dah tak lama lagi, sebab sistem badan kita akan mengosongkan usus. Pada masa yang sama, mungkin berlaku cirit-birit juga.

💥 Pre-eklamsia. Petanda lain yang menunjukkan pre-eklamsia ialah sakit kepala, mata menjadi kabur, tak boleh melihat cahaya terang, sembab kaki dan tangan, sesak nafas, badan mudah lebam dan tekanan darah meningkat (segeralah ke hospital)

💥 HELLP (hemolysis elevated liver enzymes and low platelet count) 

💥 Keracunan makanan atau mungkin stomach flu

Kesimpulannya, banyak sebab yang boleh menyebabkan seseorang itu muntah. Tapi si ibu sebenarnya ada instict atau rasa hati yang cukup kuat untuk mengetahui sama ada nak bersalin dah atau belum. 

Jika ragu-ragu, muntah pulak tak henti-henti, bersegeralah ke hospital untuk mendapatkan rawatan selanjutnya. Jangan dibiarkan tau.

Semoga entry kali ni bermanfaat 😉 Nak dapatkan vitamin-vitamin prenatal, postnatal atau apa-apa sahaja vitamin Shaklee? Boleh hubungi kak yone di 012-5538628.

Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley,  Menara VSQ, Amcorp Mall, Jaya Shopping Centre, PJ SS14, Jaya33, Subang, USJ dan seluruh Malaysia. Untuk maklumat lanjut mengenai vitamin semulajadi dan pendaftaran keahlian Shaklee:

DIANA
ID Shaklee: 1112978
Call/ SMS/ Whatsapp: 012-5538628
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, Subang, USJ, PJ SS14, Menara VSQ, Amcorp Mall, Menara PKNS, Jaya Shopping Centre, Mid Valley
Previous
Next Post »
2 Komentar
avatar

Mas pun sekarang balik lagi muntah- muntah. Tapi tak seteruk trimester pertama aritu. Masa mengandung anak pertama, ini memang petanda mas dekat mau bersalin. Mudahan dipermudahkan kita ya doyone. 36 minggu dah ni 😍

Balas
avatar

Iya Mas. InsyaAllah. Semoga dipermudahkn untuk kita semua. Semoga baby kita semua sihat2 selalu.

Balas