6 Kebaikan Solat Terawikh Kepada Kesihatan

Bulan Ramadhan adalah bulan rahmat, nikmat dan berkat. Bukan sahaja ganjaran pahala yang sangat besar semasa Ramadhan ini, malah amal ibadat yang dilaksanakan di dalam bulan Ramadhan ini juga memberi kesan yang baik terhadap kesihatan. 



Kali ini, saya ingin menyentuh mengenai kebaikan solat terawikh kepada kesihatan kita. Dalam bulan Ramadhan, selepas solat Isyak, Solat Terawikh akan diadakan. Sesetengah tempat akan melaksanakan 8 rakaat solat Terawikh diikuti 3 rakaat solat Witir. Ada juga yang mengadakan 20 rakaat solat Terawikh diikuti 3 rakaat solat Witir.

Apakah kesan Solat Terawikh kepada tubuh?

- Mengurangkan kadar lemak di dalam badan. Jadi sesiapa yang melahap semasa berbuka, bolehlah imbangkan semula dengan bersolat Terawikh.

- Kedudukan rukuk (tulang belakang lurus melintang) di dalam solat akan melambatkan proses penuaan, mengaktifkan tisu-tisu di dalam tubuh, mengimbangi air di dalam badan dan melancarkan fungsi buah pinggang.

- Kedudukan sujud pula membetulkan pundi peranakan yang jatuh, melegakan sakit hernia, melegakan paru-paru daripada ketegangan, merehat dan mengimbangkan lingkungan tulang belakang.

- Pergerakan solat secara menyeluruh juga merupakan regangan seperti pergerakan riadah yang sangat baik untuk kesihatan dan mengoptimakan kesihatan sendi dan tulang.

- Di samping itu, solat Terawikh merupakan suatu terapi yang menghasilkan ketenangan kepada pelakunya. Jiwa akan berada dalam tahap yang paling tenang (tahap alpha) pada waktu tomakninah (berhenti sebentar selepas setiap satu gerakan). 

- Baik kepada lelaki yang mengalami masalah mati pucuk kerana pergerakan solat akan melancarkan peredaran darah. Oleh itu, oksigen akan dibekalkan dengan secukupnya ke seluruh tubuh. 

Semoga entri ini bermanfaat kepada semua. 

Bulan Julai ini juga adalah bulan bertuah Vivix. Promosi beli 6 botol Vivix percuma sebotol lagi Vivix

Vivix memang sangat baik kepada kesihatan. Vivix berfungsi untuk membaikpulih tubuh kita daripada peringkat sel lagi. Oleh itu, sel kita akan melalui proses pembaharuan. Kebaikan Vivix yang selanjutnya boleh dibaca di sini.



Pembelian dua botol Vivix akan membolehkan anda mendapat harga ahli dan keahlian Shaklee secara percuma. Anda gerenti akan mendapat CASH REBATE pada bulan Ogos nanti. Selain itu, apabila sudah menjadi ahli, semestinya anda akan dapat menikmati harga ahli bagi semua supplemen dan produk Shaklee yang semulajadi, sihat dan selamat ini.


Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy

Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ WeChat/ Viber: 012-5538628
Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy
Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, PNB Darby Park

Reference:

http://kaunselingsyarie.blogspot.com/2013/07/hikmah-solat-terawikh-menurut-sains.html

http://www.iluvislam.com/tazkirah/nasihat/138-rahsia-solat-dari-sudut-sains-dan-kesihatan.html

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0902&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_09.htm
Previous
Next Post »
0 Komentar