7 Gangguan Pola Tidur Dalam Kalangan Anak-Anak

Assalamualaikum pembaca-pembaca yang disayangi sekalian. Kali ini saya nak berkongsi pulak berkenaan gangguan pola tidur kanak-kanak. Hehehe.. pengalaman saya sendiri....

Anak saya, Nur Muhammad memang dari kecik sampai beberapa minggu sebelum ini, mempunyai pola tidur lewat. Umur Nur Muhammad sekarang sudah 4 tahun dan 4 bulan... Memang waktu tidur Nur Muhammad selalunya mencecah pukul 12 malam ke atas. Secara purata setiap hari dia akan tidur dalam pukul 1 pagi lebih.

Tapi pada bulan Ramadhan, sejak tahun lepas lagi, Nur Muhammad akan tidur pada awal malam, dalam pukul 11 lebih gitu dan bangun semula pada pukul 1 atau 2 pagi, dan berjaga sehinggalah selepas Subuh. Hehe.. agaknya nak kejut kami bangun Tahajud. Mudah sikit kan...



Samalah halnya dengan Ramadhan pada tahun ini, cuma ada perbezaan sikit. Sebab sebelum ini, mak saya ada di rumah, jadi Nur Muhammad bebas dan gembira hidupnya. Tapi apabila mak saya pulang dan Nur Muhammad kena ke sekolah, saya perasan, abis tidur "normal" terganggu. Nur Muhammad akan tidur awal.. ada masanya seawal waktu berbuka sehingga ke pagi subuh keesokan harinya... Wahhhh memang pecah rekod. 



Walaupun gembira keadaan tidur begini yang sudah nampak normal dan menyamai pola tidur kanak-kanak yang lain, saya jadi bimbang pulak kerana di siang hari Nur Muhammad tidak berapa aktif... sigh..macam-macamlah kan jadi ibu ni...

Mengikut pembacaan saya di laman webmd, simptom-simptom gangguan pola tidur ini ialah:
  • Berdengkur
  • Pernafasan terhenti semasa tidur
  • Sukar untuk melelapkan mata
  • Masalah untuk tidur sepanjang malam
  • Sukar untuk berjaga di siang hari
  • Tidak begitu aktif di siang hari
  • Mengalami mimpi ngeri atau tidur berjalan


Jika terjadi mana-mana perkara di atas, ibu bapa hendaklah merujuk kepada pakar kanak-kanak.  Walau bagaimanapun, saya akan beri sedikit masa lagi sebab sebelum-sebelum ini, Nur Muhammad macam kurang tidur. Bayangkan malam-malam tidur dalam 2 - 3 jam, kemudian berjaga sampai ke pagi..kadang-kadang sehingga pukul 11 pagi. Mungkin sekarang Nur Muhammad tengah mengqadha tidurnya. Lagipun, buat masa ini Nur Muhammad agak kurang sihat kerana mengalami ulser di tekak.

Namun, jika sahabat-sahabat sekalian ada pendapat masing-masing... bolehla berkongsi dengan saya di sini :)

Kat sini juga, saya ingin berkongsi supplemen Set Cergas Pintar yang sangat baik untuk kanak-kanak iaitu:
- Mealshakes 
- Omega Guard

Harga bagi Set Cergas Pintar ini ialah RM249.75. Gabungan supplemen ini melengkapkan nutrisi anak-anak anda kerana Mealshakes mengandungi 24 jenis vitamin, mineral dan zat yang sangat baik manakala Omega Guard berperanan untuk pertumbuhan dan perkembangan minda anak-anak anda.




Berminat nak tahu lebih lanjut atau ingin beli? Hubungi saya di 012-5538628.Jangan bimbang, dengan membeli daripada saya, anda berhak untuk mendapatkan konsultasi pemakanan supplemen daripada saya setiap masa. 


Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy

Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ WeChat/ Viber: 012-5538628
Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy
Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC

COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek


Reference:


Previous
Next Post »
0 Komentar