Kisah Buat Puri untuk Baby sampai 3 jam

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua... Heeee nak share citer kelakar... Adeh... Kisahnya semalam saya nak buat puri honey dew kat baby saya.... Kiranya dah sebulan juga saya buat puri ni... Macam-macamlah buah yang saya dah buat... 



Memang beberapa kali sebelum ni, disebabkan terlebih letak air, puri jadi cair sangat.... Semalam pun sama... Bayangkan saya buat puri tu makan masa sampai 3 jam!!! Hahahaha.. Allahuakhbar... punya lama... Maklumlah saya baru belajar :)

Ceritanya begini, lepas saya potong buah tu jadi dadu, lalukan dengan air panas, saya letak air suku gelas aje bersama buah tersebut... Then saya blend semua... Bila semua da hancur, saya tengok macam cair... Saya tambahkan lagi honey dew dan blend. Masih lagi cair... Untuk kali ketiga, saya tambah lagi dua potong honey dew, lalukan dengan air panas dan blend. Masih lagi cair...

Last-last saya tapis dulu air tu (bahagian yang paling cair dan mengalir). Overall dekat segelas juga saya dapat kumpulkan jusnya... Heeee... Maafkan mak yang baru belajar ni... Cerita la kat mama saya kejadian ini, mama cakap, lain kali tak payah letak air langsung... Betul sebenarnya, air tak diperlukan... Honey dew tu kaya dengan jus sebenarnya... Begitu juga kalau nak blend epal, tak payah letak air pun ok... 

Konsep nak buat puri untuk baby ni, macam saya, lepas da blend, memang jadi halus tu, saya tapis pula dengan penapis kopi yang halus. Maka bertambah-tambah haluslah puri untuk baby saya... Kalau air semua cukup, memang akan nampak fine teksture dan elok sangat. InsyaAllah baby pun akan senang makan.

Tulah kisah saya semalam, dari kul 10pm, sampai kul 1 pagi kot, baru siap semua... Hahaha...

Yang jus tu dan baki-baki yang kelihatan seperti mash potato tu, saya campurkan semula. Saya tambah ESP tiga sudu besar dan campurkan air sejuk dan blend balik.. Haha tu untuk mak minum :) Saya simpan dalam peti sejuk sebagai sarapan pagi ini. Memang sedap dan mengenyangkan sebab ESP kan rendah indeks glisemiknya... Alhamdulillah, dapat mengalas perut sampai ke tengahari.

Promosi ESP masih lagi berjalan sehingga ke hujung bulan ini. Tinggal beberapa hari je lagi. Jom rebut beli dua canister ESP, dapat diskaun 5%. Dari harga RM300 untuk dua canister ESP, dapat harga RM285.00. Kalau nak jimat, leh beli 6 canister ESP, dapat satu canister free... Jom, plan dengan kawan-kawan dan share beli 6 percuma 1 :)

Apa-apa, hubungi aje saya di 012-5538628.

Diana
Hearty . Love . Healthy
Tel: 012-5538628
SID: 1112978
Previous
Next Post »
0 Komentar