Rezeki yang datang bukanlah wang semata-mata

Assalamualaikum dan salam pagi Sabtu :) Setiap hari adalah hari yang baru dan penuh dengan macam-macam pengajaran yang boleh kita ambil iktibar. Alhamdulillah... Buka mata hati.. Kalau tak... Mungkin kita buta.

Alkisahnya semalam, saya nak pergi beli stok baru di Shaklee sebab ada order.. Kebiasaannya saya memang tak simpan banyak stok kecuali mungkin vitamin-vitamin saya ada promosi, maka saya akan simpan stok lebih sikit sebab jimat banyak. Ingat ye... kalau anda nak join bisnes Shaklee, anda tak payah pun simpan stok di rumah. Setiap kali ada order, anda boleh dapatkan di branch-branch Shaklee seluruh negara dengan walk-in atau order je online :)

Haha kembali kepada cerita saya... Saya plan nak gi waktu lunch ke HQ Shaklee sebab ada order. Tapi sebelum pergi tu, customer saya maklumkan yang dia terpaksa balik kampung malam tu, jadi KIV dulu order. Maka saya pun membatalkan hasrat ke Shaklee. Stok saya always fresh from the store... heeeee...

Alhamdulillah... walaupun customer KIV order, tapi kita bersyukur sentiasa... Akan ada rezeki lain yang berkali-kali ganda lebih baik. Itu memang sesuatu yang harus kita pegang sentiasa dalam hidup ini.

Tengahari tu, saya bersama dengan seorang sahabat.... pergi lunch... Alhamdulillah, bertuah rasa sebab di akhir lunch, sahabat saya cakap, hari ni dia nak belanja saya... Syukur, Alhamdulillah. Lunch memang sedap... Allah hantar sahabat belanja pulak tu... :) Then sebelum pulang ke ofis, Sahabat saya ni memang pemurah orangnya... Belikan juga makanan untuk kawan-kawan di ofis... Semoga Allah menambahkan lagi rezeki berganda-ganda ke atas sahabat ini, yang memang sangat disayangi oleh semua di ofis...

Saya tak terfikir apa-apa, hingga saya pulang ke rumah malam itu dan menceritakan semua kepada suami saya... Pada masa itu, barulah terasa hati dijentik untuk bermuhasabah diri.... Kita selalu mengharapkan rezeki datang kepada kita dalam bentuk wang ringgit... Tapi kita lupa, sebenarnya rezeki datang kepada kita dalam pelbagai bentuk.



Mungkin semalam saya tak dapat duit keuntungan menjual produk Shaklee kerana KIV. Tapi Allah gantikan dengan nikmat merasa makanan free, kegembiraan dan kebahagiaan dapat spend masa dengan seorang sahabat :) Itu rezeki... Sebelum tu lagi, nak masuk mall, dapat parking cantik, semuanya dipermudahkan sangat... Itulah antara nikmat-nikmat seharian yang kita pandang remeh, padahal itu adalah rezeki kebaikan yang Allah kurniakan kepada kita... Alhamdulillah... Ya Allah, terima kasih. Satu hilang, Engkau gantikan dengan rezeki yang berganda-ganda lebih baik.

Jangan lupa juga, setiap hari kita celik mata, bernafas dengan mudah, sihat walafiat, semua adalah rezeki dan kasih sayang Allah pada kita, walaupun mungkin kita culas dalam melaksanakan perintah dan suruhan Allah... Allahuakhbar... Allah itu Maha Penyayang.. Walaupun kadangkala kita merasa nasib kita tak selalu baik.... Tapi pecayalah, setiap yang terjadi adalah yang terbaik untuk kita... :)

Apa yang harus kita lakukan dalam hidup ini, adalah lakukan yang terbaik setiap hari... Kita takkan tahu bila ajal akan menjemput... Semoga kehidupan kita di dunia ini penuh dengan kebaikan dan kebajikan kepada semua... Matikan kami Ya Allah, dalam Khusnul Khotimah... Matikan kami dalam redha dan kasih sayangMu....

Diana
Tel: 012-5538628
SID: 1112978

Previous
Next Post »
1 Komentar
avatar

ya.

rezeki datang dalam banyak bentuk.

so, hargainya selalu.

Balas