Migrain Semasa Kedatangan Haid

Assalamualaikum dan apa khabar semua pembaca yang disayangi sekalian. Selamat Hari Deepavali kepada semua penganut agama Hindu dan happy public holiday untuk semua yang bercuti. Hari ini, saya nak share perkara yang berkaitan dengan kedatangan haid wanita.

Dalam fasa kedatangan haid, wanita akan melalui pelbagai perkara. Antaranya ialah mengalami senggugut, sakit kepala atau migrain, sakit perut, sakit belakang dan macam-macam lagi.

Setiap wanita mempunyai keunikan yang tersendiri. Hari ini saya ingin menyentuh masalah migrain semasa fasa kedatangan haid. Perasan tak anda, semasa haid anda mengalami sakit kepala atau migrain?





Masalah ini dikenali sebagai hormonal migraine atau menstrual migraine yang berpunca daripada kejatuhan paras hormon estrogen dalam darah semasa haid. Anda juga mungkin mengalami pure menstrual migraine iaitu sakit kepala hanya ketika kedatangan haid.

Oleh itu, jika keadaan ini melanda anda, apa yang perlu anda lakukan adalah jauhi perkara-perkara yang membuatkan anda stress. Selain itu, anda boleh berehat atau mendapatkan tidur yang mencukupi. Tapi jangan terlebih tidur pula kerana nanti sakit kepala anda tidak hilang-hilang :)




Anda juga boleh mengurangkan penglihatan anda daripada melihat skrin komputer atau smartphone atau membaca huruf-huruf kecil, tidak jelas dan menyakitkan mata. Banyakkan memandang pemandangan yang menenangkan seperti bukit bukau, warna-warna lembut yang menarik dan banyak lagi.

Hati-hati dalam mengambil minuman yang berkafein seperti kopi atau teh. Kemungkinan akan menyebabkan sakit kepala atau migrain anda bertambah teruk.

Belakangan ini, saya selalu juga mengalami sakit kepala atau migrain semasa kedatangan haid.. Heee mungkin sebab faktor umur yang semakin meningkat :) Apa yang saya buat ialah ambil 2 biji Vitamin B Complex dan tenangkan diri. Taknak stress kan diri. Bertenang dalam apa jua yang sedang dilakukan. Alhamdulillah... hilang sakit kepala saya :) Yang best sekali, ambil dua biji Vitamin B Complex dan OsteMatrix, memang best. Badan bertenang, sakit kepala pun hilang, InsyaAllah :)



Set Migrain ini berharga RM 114.75. Memang baik sangat untuk kesihatan umum kita :) Anda boleh dapatkan maklumat lanjut dengan klik di SINI. Nak tahu lebih lanjut lagii atau nak beli... hubungi 012-5538628.


Jom Like FB page saya: Hearty . Love . Healthy


Hubungi saya pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley, KLCC, PNB Darby Park, Menara VSQ, Petaling Jaya dan seluruh Malaysia untuk maklumat lanjut vitamin semulajadi, pembelian vitamin Shaklee dan pendaftaran keahlian Shaklee:


NURDIANA ABDUL KUDDUS
Call/ SMS/ Whatsapp/ Telegram/ Line/ WeChat/ Viber: 012-5538628
Email: n_diana@yahoo.com / diana.kuddus@gmail.com
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy


Shaklee Independent Distributor ID: 111 2978


COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, USJ, Subang Jaya, Mid Valley, Menara VSQ @ PJ City Centre, Amcorp Mall, PNB Darby Park, KLCC


COD Hujung Minggu: Wangsa Maju, Setiawangsa, Taman Melawati, Setapak, Sri Rampai, Jelatek 


Reference:



Previous
Next Post »
0 Komentar