8 Tips mengurangkan sakit senggugut

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua... Fuuuhhhh beberapa hari tidak ke udara.. Maaf ye.. Saya diduga dengan sakit kepala... Nak pandang fon atau laptop pun susah. Alhamdulillah hari ni dah beransur pulih. Hari ni, nak share pasal tips mengurangkan sakit senggugut.

Senggugut ni memang sinonim sangat dialami oleh wanita yang sedang kedatangan haid. Namun ada juga wanita yang bertuah sebab langsung tak mengalami senggugut. 


Heeeee.... Ada juga segelintir wanita, dalam seumur hidup, terkena juga senggugut ni sekali dua tiga kali... Kadang-kadang, yang tak biasa terkena sengugut ni, rasa, kenapalah aku rasa sakit gini-gini-gini.... Bila dah datang haid, baru perasan, ohhhh sakit senggugut rupanya...

Simptom-simptom senggugut:

  • Kaki terasa lenguh-lenguh
  • Sakit kepala
  • Rasa perut kejang. Nak mengiring tak selesa, berbaring pun tak selesa
  • sakit pinggang
  • Sakit di bahagian payudara
  • Mengalami cirit-birit
  • Terasa loya atau muntah-muntah
  • Badan terasa lemah tidak bermaya

Hanya jauhari yang mengenal manikam.... Haha hanya orang yang mengalami senggugut aje yang mengetahui betapa seksanya sakit senggugut ni.... Tak sangka... Memang sakit. 

Para suami, kasihanilah isteri anda semasa dia sedang mengalami senggugut. Jangan cakap, alaaa nanti hilangla tu.. Mengada-ngada je lebih... Tidak ye... Sakitnya memang sakit... Pernah dengar tak, sakit senggugut orang cakap sebab syaitan cakar rahim? Saya tak ingat daripada mana.... Tapi bolehlah diberi bayangan sebegitu...

Berikut adalah tips untuk mengurangkan sakit senggugut:

1. Banyakkan minum air suam kosong dan elakkan ais.

2. Melebihkan pengambilan ayam dan ikan berbanding daging. Pengambilan daging atau kambing menyebabkan pengecutan rahim lebih kuat dan akan menyebabkan lebih kesakitan.

3. Lebihkan karbohidrat kompleks yang tinggi serat iaitu sayur-sayuran dan buah-buahan  seperti jagung, avocado, bayam, sawi dan sebagainya untuk membantu menstabilkan kandungan hormon estrogen yang tinggi dalam darah yang menyumbang kepada gejala sakit kepala. 

4. Kurangkan pengambilan garam untuk mengurangkan penakungan air di dalam badan, yang mungkin menyebabkan pembengkakan dan radang, terutamanya di dalam tiub fallopio dan rahim.

5. Elakkan minuman yang berkafein seperti kopi dan teh. Sesetengah orang mencadangkan coklat. Tapi coklat juga tidak sesuai kerana mengandungi peratusan kafein di dalamnya.

6. Jauhkan alkohol kerana alkohol menambahkan keasidan di dalam badan dan menyebabkan radang dan bengkak kepada sistem yang terlibat semasa kedatangan haid.

7. Banyakkan pengambilan makanan yang tinggi kalsium untuk membantu mengurangkan sakit pengecutan dinding rahim yang keterlaluan.

8. Banyakkan makanan yang tinggi vitamin B6 dan vitamin E yang membantu mengurangkan kesakitan perut dan payudara serta mengurangkan tekanan emosi.

9. Banyakkan makanan yang tinggi vitamin C supaya masalah alahan dan alergi semasa kedatangan haid akan dapat dikurangkan.

Namun, ada cara yang pantas untuk melegakan kesakitan senggugut. Ambil panadol memang pantas hilang sakit.... Tapi nanti datang balik sakitnya sebab fungsinya hanya menahan kesakitan... Alang-alang nak baikkan senggugut, baik kita - LENGKAPKAN NUTRISI yang diperlukan untuk menghilangkan senggugut. Macam mana? Ambillah supplemen Shaklee berikut:

1. Ostematrix - Tablet kalsium yang membantu mengurangkan kesakitan dalam proses pengecutan rahim serta membantu mengurangkan kebengkakan dalam sistem peranakan.

2. Vitamin B Complex - Mengandungi kesemua keluarga vitamin B, termasuk B6 yang membantu mengurangkan kesakitan semasa senggugut, mengurangkan sakit kepala dan mengurangkan rasa lesu dan lemah semasa kedatangan haid.

3. Vita-E Complex - Mengurangkan rasa sakit pada bahagian payudara dan kandungan selenium yang terdapat di dalam vitamin E ini membantu mengawal emosi dan mengurangkan tekanan.

4. Sustained Release Vita-C - Membantu mengurangkan masalah alahan dan elergi di saat badan tengah senggugut dan mood ke laut.

5. GLA Complex - Membantu mengawal dan menstabilkan hormon wanita. Di samping itu, membantu memperbetulkan semula kitaran haid yang terganggu.

Yang penting, bila dah rasa angin-angin senggugut nak datang, cepat-cepatlah amalkan vitamin-vitamin ini.... Sebab vitamin-vitamin ini memang penting untuk diamalkan pada setiap hari, bukan sahaja pada waktu senggugut tau....

Tak percaya, jom kita tengok video ini :)


Masalah Senggugut Teruk Nak Patah Pinggang! Mak Aih, Nasib Dah OK from iReach HD on Vimeo.


Haaa... tunggu apa lagi, dapatkan sekarang. Tak mahula bulan depan menahan sakit yang sama kan.... Kita ubah ke arah yang lebih sihat. Makan supplemen untuk kesihatan yang menyeluruh. InsyaAllah, pasni, bukan aje sakit senggugut hilang, malah kulit pun akan lebih berseri-seri. Walaupun period, anda tetap gorgeous :)

Untuk order secara online, klik butang di bawah:


Kalau rasa nak tanya, jangan segan-segan hubungi saya di 012-5538628. Nak COD atau nak saya poskan pun boleh. Saya boleh COD di Shah Alam, Subang Jaya, Petaling Jaya dan Klang. Jadi jangan malu-malu, segera hubungi saya ya.

Semoga lepas ni, kita semua dapat kurangkan kesakitan senggugut :)

SID: 1112978
Tel: 012-5538628
Previous
Next Post »
0 Komentar